اخبار گردشگری

عملیات مرمت بام مخروطی برج قابوس بن وشمگیر در گنبدکاووس آغاز شد

جاوید ایمانیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انجام عملیات حفاظت اضطراری محدوده بام این بنای تاریخی که بیش از هزار سال قدمت دارد، شامل پاکسازی پارازیت های گیاهی، پاکسازی گلسنگ ها، سمپاشی، بندکشی و استحکام بخشی شکاف ها و استحکام بخشی و پوشش نهایی آجرهای ناپایدار بام مخروطی گنبد است.
وی گفت: به دلیل باقی ماندن دانه های گیاهان در بین درزها و شکاف ها یا انتقال آنها توسط حشراتی مانند مورچه به پشت آجرها و لابه لای بندهای آجرها، این دانه ها با کمترین بارندگی در محیطی مناسب شروع به رشد می کند.
مدیر پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس افزود: این فرآیند سبب شده به غیر از پوشش گیاهی، بخشی از بام برج قابوس از گل سنگ پوشانده شود و بخشی از پاکسازی در این مرحله، شامل برداشتن و زدودن لایه گل سنگ زنده ای است که با فشار دست و ابزار مکانیکی به راحتی از سطح جدا می شوند.
وی افزود: با توجه به رشد ریشه گیاهان و علف های هرز در بین آجرهای بام که جزو خطرات جدی برای آجرها به شمار می رود، بعد از پاکسازی و علف زدایی سطح گنبد و برداشتن گل سنگ های زنده، برای جلوگیری از پیشرفت علف ها و رشد مجدد آن ها، لابه لای شکاف ها و بندها و سطح آجرها با استفاده از سم رانداب، سمپاشی می شود.
مدیر پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس تخریب بندهای آجرها به دلیل رشد گیاهان و تاثیرات عوامل محیطی در طول زمان را از مهمترین مشکلات دیگر بام مخروطی گنبدقابوس برشمرد و گفت: این شکاف ها محل مناسب نفوذ رطوبت و دانه های گیاهان و نیز حشرات به پشت آجرها می باشد.
وی افزود: بعد از پاکسازی این شکاف ها، با تزریق پریمال ۱۰ درصد به پشت شکاف ها، عملیات استحکام بخشی انجام می شود و بعد از این مرحله با ملات مرمتی مناسب که از ترکیب گچ بتا یا نیم پخت، گچ مولدانو یا گچ دندانپزشکی، پودر رنگ و پریمال آماده می شود، بین بند آجرها کاملا بندکشی و استحکام بخشی می شوند.
ایمانیان خاطرنشان کرد: این ملات مرمتی از استحکام مکانیکی بالایی برخوردار است و به راحتی خراش و ترک نمی خورد.
وی با بیان اینکه بر اساس مستندات موجود تاکنون سه بار گنبد مخروطی برج قابوس موردمرمت قرارگرفته است، گفت: اولین بار در دهه ۲۰ و با بستن داربست چوبی، مرمت گنبد مخروطی، تعمیرکتیبه، صفه قاعده و اصلاحات درونی انجام گرفت و مجددا داربستی در دهه ۴۰ به منظور مرمت بام گنبد در قسمت داخلی و خارجی بنا زده شد.
به گفته ایمانیان، آخرین بار در سال ۱۳۸۵ مرمت گنبد بام مخروطی برج قابوس انجام گرفت و اکنون برای چهارمین بار پس از گذشت یازده سال از آخرین عملیات مرمت، با همکاری و حمایت بسیار خوب معاونت میراث فرهنگی کشور، دفتر امور پایگاه های سازمان و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان و با اعتبارات ملی پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس، تعداد ۱۷۰۰ شاخه داربست مختص بنای جهانی گنبد قابوس خریداری و نصب و عملیات مرمت بام و رفع خطر اضطراری از آن انجام می شود.
برج قابوس بن وشمگیر، بلندترین برج آجری دنیا و یکی از آثار ارزشمند معماری در دوره اسلامی است؛ این بنای تاریخی سده چهارم هجری قمری که هم اکنون در مرکز شهر گنبدکاووس و بر فراز تپه ای بزرگ قرار دارد به دستور شمس المعالی قابوس بن وشمگیر از پادشاهان آل زیار در سال ۳۹۷ هجری قمری (۱۰۰۷- ۱۰۰۶ میلادی) ساخته شده است.
این برج که بلندترین بنای آجری جهان محسوب می شود، افزون بر یک هزار سال قدمت دارد و در تیرماه ۱۳۹۱ در فهرست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت جهانی شد.
شهرستان گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است.
۱۸۶۰
خبرنگار و انتشار دهنده: تاج محمد شیری

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین