اخبار گردشگری

برگزاری گردهمایی محققان اسناد و نسخ خطی ارومیه

به گزارش ایرنا رضا محمودپور روز یکشنبه در این گردهمایی افزود: آشنایی و تعامل محققان با یکدیگر در جهت تبادل سند، همکاری با بخش اسناد کتابخانه مرکزی ارومیه و بررسی راهکارهای جذب و اهداء اسناد به بخش اسناد کتابخانه از اهداف این گردهمایی است.
وی اضافه کرد: ایجاد تعامل در تبادل اسناد بین تاریخ پژوهان از یک سو و همکاری متقابل با بخش اسناد کتابخانه مرکزی از سوی دیگر می تواند به صیانت از هویت فرهنگی این استان منجر شود.
محمودپور بیان کرد: بخش نسخ خطی و چاپ سنگی این مجموعه به ۱۶۳ نسخه خطی، ۳۶۲ کتاب چاپ سنگی، ۲۱۲ کتاب چاپ سربی به زبان های فارسی، عربی و ترکی مجهز بوده و ۱۲۵ کتاب چاپ سربی این مجموعه نیز به زبان های انگلیسی، فرانسه، آلمانی، روسی و ارمنی نوشته شده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.
وی افزود: منابع این بخش در موضوعات فقه، فلسفه، کلام، عرفان، تاریخ، ادعیه، ادبیات، طب، نجوم، ریاضی و به ویژه آثاری از فولکلور منطقه و از نویسندگان بنام کشوری و بومی نگهداری می شود.
وی باتاکید بر اینکه امکانات این بخش جهت دریافت اسناد اهدایی و ارائه نسخه دیجیتال آن به پژوهشگران مطلوب است، بیان کرد: تشکیل گروه پژوهشگران به منظور رایزنی با خانواده ها و صاحبان اسناد تاریخی و نسخ خطی، جهت اهداء به بخش اسناد کتابخانه مرکزی ارومیه ضروری است.
وی افزود: راه اندازی سایت کتابخانه مرکزی و اختصاص قسمتی از آن به درج مشخصات و شجره نامه اهداکنندگان اسناد و نسخ به فرهنگ سازی در این زمینه منجر می شود.
محمودپور با اشاره به اینکه برخی محققان حاضر نیستند تا نسخ خطی خود را در اختیار این بخش قرار دهند، اضافه کرد: تهیه نسخه دیجیتال از اسناد و منابع خطی و برگرداندن آنها پس از دیجیتال سازی به صاحبانشان از راهکارهای کابردی برای افزایش آرشیو این مجموعه است.
وی همچنین تاکید کرد: نزدیک به ۱۰۰ نسخه آسیب دیده در این بخش وجود داشته که ۲۰ نسخه آن در وضعیت اورژانسی و در آستانه خطر قرار دارد که به صورت جدی باید نسبت به مرمت آن اقدام و از گسترش تخریب آن جلوگیری شود.
به گزارش ایرنا بخش نسخ خطی و چاپ سنگی کتابخانه مرکزی ارومیه از سال ۱۳۹۰ شمسی فعالیت خود را آغاز کرده و در زمان حاضر جمع آوری، حفاظت و نگهداری اصولی، اسکن، استخراج اطلاعات کتابشناسی و نسخه شناسی و فهرست نویسی از جمله اقدام های مهمی است که در این کتابخانه انجام می شود.
تاریخ هر ملتی بخشی از هویت آن ملت بوده و نسخ خطی و چاپ سنگی یکی از جلوه های زیبا از هویت تاریخی این سرزمین زرخیز به شمار می رود که باید به بهترین شکل ممکن از آنها صیانت کرد.
۷۱۲۹/۳۰۷۲
** خبرنگار: توحید محمودپور** انتشار دهنده: علیرضا فولادی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین