اخبار گردشگری

شمار مناطق نمونه گردشگری در دولتهای نهم و دهم ۱۴۶ برابر شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سعید شیرکوند روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی مدیران مناطق نمونه گردشگری کشور با بیان اینکه تفکر دولت یازدهم، تقویت بخش خصوصی است، افزود: دولت باید وظایف حاکمیتی خود را انجام داده و تصدی گری امور را به فعالان حوزه ها واگذار کند.
معاون میراث فرهنگی ادامه داد: دولت پس از مکان‌یابی و شناسایی مناطق نمونه گردشگری، فراخوان داد تا سرمایه گذاران مادر در استان‌های مختلف به منظور توسعه و رونق زیرساخت‌های گردشگری در این مناطق حضور پیدا کرده
و سرمایه گذاران خرد را با خود همراه کنند.
شیرکوند اضافه کرد: متاسفانه در زمان فعالیت دولت نهم و دهم تعداد مناطق نمونه گردشگری از ۸ منطقه به طور فله ای و غیر کارشناسی به یک هزار و ۱۶۸ منطقه رسید که ضعف‌های زیادی چون مشخص نبودن حدود اربعه و اهلیت نداشتن سرمایه گذاران متوجه آن بود.
وی تاکید کرد: معتقدیم همان طور که افزایش یک شبه این مناطق نمونه، غیر اصولی بود لغو یک باره آنها نیز غیر اصولی است و با کار کارشناسی دریافته ایم که هم اکنون حدود ۶۰ منطقه نمونه گردشگری قابل قبول داریم.
معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی یادآور شد: با تشکیل انجمن سرمایه گذاران مناطق نمونه گردشگری به عنوان یک تشکل غیر دولتی خصوصی آن را در قالب یکی از مجموعه های اتاق بازرگانی معرفی و فعال کردیم و پس از گذشت مدت زمان قابل ارزیابی از تشکیل آن راضی هستیم.
شیرکوند تصریح کرد: این انجمن که هر کدام از مناطق در آن مشکلات منحصر به فرد دارند باید در جهت منافع خود تلاش کنند ما نیز در قالب حمایت و در حد توان، مشکلات طبقه بندی و اولویت بندی شده انجمن را مرتفع می کنیم.
او ابراز امیدواری کرد که مناطق نمونه گردشگری تا پایان دولت دوازدهم پروژه قابل دفاعی باشد زیرا به اعتقاد وی این پروژه هنوز از نظر موفقیت، قابل دفاع نیست.
منطقه نمونه گردشگری به عنوان یکی از طرح‌های استراتژیک پیشنهادی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، به منظور اجرایی شدن مفاد برنامه توسعه چهارم اعلام شده ‌است.
منطقه نمونه گردشگری، منطقه‌ای است با مرز و بوم مشخص و مساحت معین که در جوار جاذبه ­های تاریخی، فرهنگی، مذهبی، طبیعی و گردشگری کشور که به منظور ارائه خدمات به گردشگران توسط بخش غیردولتی تاسیس و اداره می شود.
طبق استانداردهای تعیین شده، یک منطقه نمونه گردشگری باید دارای زمینه و پس‌کرانه های یک یا ترکیبی از گونه‌های گردشگری باشد، از زیرساخت های مناسب خدمات رسانی و ارتباطی و گردشگری برخوردار بوده و نظام مدیریت جامع گردشگری در منطقه به مرحله اجرا در آمده باشد.
مناطق ویژه گردشگری براساس ویژگی ها و ظرفیت، به چهار سطح بین المللی، ملی، استانی و محلی تقسیم می شوند.
فراهنگ **۱۰۸۵** ۳۰۷۹**۱۰۵۵
خبرنگار: علی اسدی* انتشاردهنده:‌ زینب کارگر

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین