اخبار گردشگری

وزیر ارشاد: روابط باید از سطح دولت ها به سطح ملت ها سوق یابد

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید رضا صالحی امیری سه شنبه شب در این آیین از برگزاری هفته فرهنگی آذربایجان در ایران ابراز خرسندی کرد و گفت که علیرغم مرزجغرافیایی ۷۵۶ کیلومتری دو کشور اما میان دو ملت مرز وجود ندارد.
صالحی امیری در ادامه به درخشش فرهنگ و تمدن آذربایجان در منطقه اشاره و از آن به عنوان یکی از کهن ترین تمدنهای دنیا یاد کرد.
وی گفت : اساسا مردم آذربایجان و ایران جزو نجیب ترین مردمان به شمار می آیند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: نگاه ما به مهمانان آذربایجانی که رویداد هفته فرهنگی و هنری آنها همزمان در سه نقطه تهران و اصفهان درحال برگزاری است نگاه ویژه است.
صالحی امیری ادامه داد: زبان فرهنگ و هنر زبان انسانیت، مدنیت و نوعدوستی است. انسانهای فرهنگی هیچگاه با یکدیگر اختلاف پیدا نمی کنند.
وزیر ارشاد با اشاره به حضور ۳ هزار ساله مردم آذربایجان در ایران جامعه آذری ها را در کشورمان نماد اخلاق ، فضیلت و مدنیت توصیف کرد و افزود: زبان آذری یکی از زبان های فاخر و شیرین در ایران است .وقتی از آذربایجان صحبت می کنیم در واقع از انسان های بزرگ که این طرف و آن طرف مرز دو کشور با زبان مشترک گفت و گو می کنند یاد کرده ایم.
وی تصریح کرد: باید ملت ها با اتحاد از بروزاختلافات پرهیز کنند چراکه وجود و بروز اختلاف میان مردم مسلمان خواسته دشمنان ماست از وحدت دو دولت ملتها سود برده و از اختلافات آنها به طور یقین دشمنان سود خواهند برد.
عضو کابینه یازدهم با اشاره به اینکه برای ارتباطات فرهنگی باید زبان جدیدی خلق کنیم ، از زبان فیلم ،ادبیات، شعر، تئاتر، سینما، موسیقی، کتاب و …. به عنوان این زبان جدید یاد کرد.
وزیر ارشاد در ادامه با اشاره به حضور تروریسم در منطقه دلیل آن را تحجر و فقر فرهنگی عنوان کرد و گفت: دو ملت باید تلاش بیشتری داشته باشیم چرا که مهمتر از ترور، فکر ترور است که باید در منطقه خشکانده شود.
صالحی امیری تصریح کرد: متاسفانه خاورمیانه در آتش خشم عناصر متحجر در حال سوختن است لذا راه محو تروریسم تلاش حداکثری فرهنگی برای ایجاد اعتدال فرهنگی در منطقه است .
وی بر نقش گفت و گوی فرهنگی بین نخبگان دو کشور در توسعه و گسترش روابط تاکید کرد و افزود: رسانه ها ، گرو ه های هنری و هنرمندان نیز نقش تاثیر گذاری در روابط و تعاملات فرهنگی و تعمیق ارتباطات دو ملت ایفا می کنند.
وی گفت‌: به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نماینده دولت اینجا اعلام می کنم هیچ گونه محدودیتی برای روابط سیاسی ،اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با کشور آذربایجان نداریم .
صالحی امیری با اشاره به برگزاری هفت دوره مذاکرات روسای جمهوری دو کشور این امر را بیانگر علاقه دو ملت و دو دولت برای تعمیق روابط در عرصه های مختلف عنوان کرد.
وی به عنوان خوش آمد گویی به میهمانان گفت: شما به خانه دوم خود خوش آمدید این خانه متعلق به آذربایجانی ها و ایرانیان است.
هفته فرهنگی جمهوری آذربایجان در ایران به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سه شنبه شب با حضور وزرای فرهنگ دو کشور و جمعی از مهمانان داخلی و خارجی در تالار وحدت تهران گشایش یافت.

فراهنگ** ۱۳۵۵** ۱۸۲۳
خبرنگار: علی اکبر قزوینیان ** انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین