اخبار گردشگری

اجرای طرح ضربتی اشتغال در روستاهای هدف گردشگری شهرستانهای عباس آباد و تنکابن

نادر سحرخیز روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت :‌ این طرح ها بزودی پس از امضای تفاهم نامه میان صندوق توسعه و کارآفرین و متقاضیان واجد شرائط در قالب ارائه تسهیلات در روستاهای مازیچال عباس آباد و نوشا تنکابن اجرایی می شود.
وی افزود :‌ ‌کارشناسان این سازمان از ماهها پیش با هدف آشنایی با توانمندی هایی مانند بافت معماری بومی سنتی ، نحوه فعالیت روستائیان ،‌ جاذبه های گردشگری و آثار تاریخی به روستاها اعزام شدند.
مازیچال نیز با جمعیتی دست کم ۵۰ تا ۶۰ خانوار واقع در ارتفاع حدود ۲ هزار و ۶۰۰ متری سطح دریا جزو یکی از روستاهای شهرستان عباس آباد است و این روستا به علت برخورداری از سرسبزی و موقعیت های ممتازی مانند جاذبه های گردشگری ، طبیعی و تاریخی در تمامی فصول بویژه نیمه نخست سال پذیرای شمار زیادی از گردشگران ومسافران داخلی و خارجی است.
روستای نوشا بنا به اظهارنظر باستان شناسان با قدمتی حدود ۲ هزار سال و برخورداری از آثار تاریخی و باستانی ارزشمند در فاصله حدود ۵۵ کیلومتری قسمت جنوبی شهرستان تنکابن قرار دارد.
تاکنون در این روستا تعدادی کوزه ، کاشی ، داس و ابزار آلات زندگی کشف شده است و وجود حمام بسیار زیبا با کاشی های الوان ، دشت شاه‌نشین با ابنیه بسیار گرانقیمت و محل بستن و استراحتگاه چارپایان ،‌ همه این جاذبه های تاریخی نشان‌دهنده حضور حاکمان طراز اول در این روستا را دارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری عباس آباد و تنکابن گفت :‌‌ در پی این بازدیدها و گفت وگو با اهالی بومی در این روستاها به این نتیجه رسیدند که چنین طرحی با هدف تولید و اشتغال در حوزه گردشگری به ویژه بوم گردی در این مناطق اجرا شود.
سحرخیز افزود :‌ نکته مهم تر آنکه این روستاها در برخی فصول بویژه نیمه نخست سال به عنوان خاستگاه خیلی از گردشگران خارجی به ویژه از کشورهای اروپایی است به گونه ای که این گردشگران درقالب تورهای گردشگری از این روستاها بازدید می کنند.
وی اظهار داشت : ‌این نهاد برنامه های خوب و مدونی در ابعاد مختلف از جمله همکاری و هم افزایی با تورهای طبیعت گردی ، راه اندازی اقامتگاههای بوم گردی ، احیای صنایع دستی ، حفاظت از گونه های گیاهی ، مسائل زیست محیطی و جاذبه های میراثی خواهد داشت.
سحرخیز اظهار امیدواری کرد که با اجرای این طرح ها و درپی آن بهره مندی از ظرفیت های موجود در این روستاها بتوان باردیگر گام های خوبی در حوزه پویایی اشتغال و احیای فرهنگ ، آداب ، رسوم و صنایع دستی این مناطق برداشت.
طبق آمار منابع رسمی ، از سه سال پیش تاکنون طرح های اشتغال و تولید در روستاهای گاو پشته ، گرما پشته ،‌چال کش ، یوج سه هزار ، مران و سی بن این شهرستان ها اجرایی شده است. ‌
تنکابن و عباس آباد با جمعیتی دست کم ۲۱۰ هزار نفر در غرب مازندران است.
خبرنگار:‌مهراب زکی پور کینجی **انتشار دهنده: سید محسن حسن نیا
۷۰۷۸ /۱۶۰۲/۱۸۹۹

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین