اخبار گردشگری

پرونده ثبت جهانی جنگل های هیرکانی تدوین می شود

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا از معاونت میراث فرهنگی، جلسه هماهنگی بین دستگاه های سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری سازمان میراث فرهنگی و کمیته ملی یونسکو به منظور تصمیم گیری در خصوص تدوین پرونده ثبت جهانی جنگل های هیرکانی در دفتر معاونت میراث فرهنگی کشور برگزار شد.
در این جلسه محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، فرهاد دبیری معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست، ناصر مقدسی قائم مقام جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور، گزانی نماینده کمیسیون ملی یونسکو و سایر کارشناسان ارشد سازمان های مربوطه حضور داشتند.
طالبیان با اشاره به اهمیت پرونده جنگل های هیرکانی در فهرست آثار طبیعی جهانی گفت: با توجه به اینکه ارزیابان یونسکو برای بررسی پرونده جنگل های هیرکانی سال ۲۰۱۸ وارد کشور می شوند لازم است تمامی فعالیت ها و مقدمات تدوین پرونده با مشارکت دستگاه های مربوطه انجام شود.
به گفته وی در این جلسه قرار شد کمیته هماهنگی بین دستگاه ها هر چه سریعتر برگزار شود. همچنین شورای راهبری نیز برای تسریع روند پرونده ثبت جهانی جنگل های هیرکانی و اجرایی کردن برنامه های پلان مدیریت مندرج در پرونده قبل و بعد از ثبت جهانی تشکیل می شود.
معاون میراث فرهنگی کشور افزود: زمان تعیین شده برای جمع بندی نهایی پرونده آبان ماه سال جاری در نظر گرفته شده است و مرجع ملی ارسال پرونده و سایر هماهنگی های اداری به عهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواهد بود.
جنگل‌های هیرکانی در حاشیهٔ جنوبی و جنوب غربی دریای خزر و در دو کشورِ ایران و جمهوری آذربایجان به مساحت ۵۵٬۰۰۰ کیلومترمربع واقع شده و با قدمت ۴۰ میلیون سال یکی از ارزشمندترین جنگل‌های جهان به شمار می‌آید و از آن به عنوان موزه طبیعی یاد می‌شود.
واژه هیرکان شکل یونانی نام گرگان بوده و سهم جمهوری آذربایجان تنها ۲۰ هزار هکتار در مقابل سهم ۲ میلیون هکتاری ایران از این جنگل متعلق به دوره ژوراسیک است.
فراهنگ**۳۰۷۹** ۱۸۲۳ دریافت کننده: علی اسدی** انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین