اخبار گردشگری

اجرای طرح های ضربتی تولید و اشتغال گردشگری در زنجیره علیا و پشت قلعه

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی استان ایلام، عبدالمالک شنبه‌زاده رکن کلی این طرح سراسری را افزایش تولید و رونق شغلی مرتبط با صنعت گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد و گفت: این روستاها برای اجرای طرح ضربتی تولید و اشتغال انتخاب شدند.
وی ادامه داد: در قالب این طرح کارشناسان اعزامی سازمان میراث فرهنگی به روستاهای مورد نظر رفته و از نزدیک ضمن آشنایی با جاذبه های آن به بررسی ظرفیت‌ های موجود در هر روستا، تامین زیرساخت ها و برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از توان روستاییان می پردازند.
شنبه زاده افزود: در قالب این طرح، برنامه هایی جهت راهنمایی و مشاوره لازم در موضوع های مختلف از جمله نحوه همکاری و تعامل با تورهای طبیعت گردی، راه اندازی اقامتگاه های بوم‌ گردی، احیای صنایع دستی، حفاظت از گونه های گیاهی و مسائل زیست محیطی، جاذبه های میراثی و نحوه اخذ مجوزهای انجام می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام با بیان اینکه روستای مذکور جزء منطقه نمونه گردشگری هستند، اظهار کرد: براساس این طرح، با استفاده از ظرفیت‌های محلی هر روستا رونق اقتصادی و اشتغال دوباره فراهم می‌شود و روستاییان می‌توانند به عرضه تولیدات خود و مشاغل خدماتی روی آوردند.
وی با تاکید بر اینکه احیای رشته ‌های صنایع ‌دستی موجود و رشته ‌های فراموش‌ شده در قالب این طرح پیگیری می‌شود، ابراز امیدواری کرد که شاهد اجرای این طرح‌ها به بهترین شکل در روستاهای مذکور باشیم.
شنبه زاده تاکید کرد: معرفی، شناسایی و تخصیص اعتبار برای تقویت جاذبه‌های گردشگری در حوزه میراث ‌فرهنگی، معرفی، شناسایی و تخصیص اعتبار برای احیا، مرمت و حفاظت از مواریث فرهنگی در حوزه صنایع‌دستی، معرفی، شناسایی و تخصیص اعتبار برای تقویت رشته‌های صنایع‌دستی موجود و احیای رشته‌های فراموش‌ شده نیز می‌تواند به ایجاد اشتغال در روستاها کمک کند.
به گفته وی، در این راستا در روستای زنجیره‌ی علیا در زمینه صنایع دستی راه‌اندازی کارگاه تولیدی، ایجاد مجتمع آموزشی، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و ایجاد کیوسک فروش صنایع دستی در دستور کار قرار گرفت و در زمینه گردشگری صدور سه پروانه بهره‌برداری خانه‌های بوم گردی، برگزاری دوره آموزشی توانمند سازی جامعه محلی و برگزاری جشنواره و نمایشگاه صنایع دستی نیز به تصویب رسید.
وی با بیان اینکه ساماندهی و مرمت امامزاده پیرحسن(ع)، بررسی و شناسایی غار دره زمین و سازماندهی و محوطه‌ سازی ثبت شده زنجیره در زمینه میراث فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: راه‌اندازی سه واحد سفره‌خانه سنتی در محل روستا از طرح‌های سرمایه‌گذاری در این روستا است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: در روستای پشت‌قلعه نیز در زمینه صنایع دستی راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی، ایجاد مجتمع آموزشی، برگزاری دوره آموزش شاغلین صنایع دستی و برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در دستور کار است.
شنبه‌زاده با اشاره به برگزاری جشن روستا در دهه فجر، صدور مجوز ۲ اقامتگاه بوم گردی و برگزاری جشنواره غذاها و نان محلی را از برنامه‌های بخش گردشگری دانست.
وی اضافه کرد: مرمت پشت‌ قلعه آبدانان، بازخوانی و آوار برداری بنای پشت‌قلعه از طرح‌های میراث فرهنگی است ضمن اینکه احداث سرویس بهداشتی و طرح الگوی اقامتگاه بوم‌گردی نیز در قالب برنامه‌‌های سرمایه‌گذاری در این روستا خواهد بود.
روستای زنجیره علیا از توابع بخش مرکزی شهرستان چرداول در ۸ کیلومتری شمال شهر سرابله و ۴۰ کیلومتری مرکز استان (ایلام) قرار دارد و روستای پشت قلعه نیز از توابع بخش مرکزی آبدانان و جزء دهستان جابر انصار است.
دریافت کننده: معصومه امیدی ** انتشار دهنده: شهریار حیدری فر
۶۰۳۴/۶۰۳۳

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین