اخبار گردشگری

۳۳ هزار دانشجوی علمی کاربردی در رشته‌های کشاورزی پذیرش می شوند

به گزارش ایرنا از موسسه آموزش عالی علمی کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی، ‘سیدجلال الدین بصام’ روز چهارشنبه افزود: سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری بر امر آموزش در برنامه ششم تاکید بر آموزش های مهارتی است به همین دلیل ما برنامه آموزش های علمی کاربردی خود را که ابتدا بر روند کاهشی طرح ریزی کرده بودیم، با توجه به سیاست های مذکور روند افزایشی دارد.
وی با بیان این که گرایش کشور به سمت رشد آموزش های علمی کاربردی است اظهارداشت: سالانه حدود ۱۷ هزارنفر در دوره های کاردانی، حدود سه هزارو ۴۰۰ نفر هم برای مقطع کارشناسی ناپیوسته نیاز داریم این بدان معناست که سالی حدود ۲۰ هزار نفر ورودی دانشجویان کشاورزی در دوره های علمی کاربردی باید داشته باشیم که الان فاصله زیادی با آن داریم.
وی اضافه کرد: در سال ۹۴ حدود سه هزار نفر و در سال ۹۵ نزدیک به چهار هزار نفر پذیرش دانشجو داشتیم که با رشد حدود ۱۵ درصدی مواجه بود.
به گفته وی، به نظر می رسد رشته های علمی کاربردی کشاورزی به طور خاص می تواند تاثیر خوبی به لحاظ ایجاد مهارت با پیوند علم و عمل داشته باشد و روند رشدی هم که ما داریم متناسب با سیاست های برنامه ششم است.
وی یادآور شد: در ماده ۲۱ قانون افزایش بهره وری کشاورزی، منابع طبیعی و دامپزشکی آمده که وزارت علوم و دانشگاه آزاد موظفند که پذیرش دانشجو در رشته های کشاورزی را بر اساس نیاز سنجی وزارت جهاد کشاورزی انجام دهند.
وی اضافه کرد: در این زمینه موسسه به عنوان نماینده وزارت جهاد کشاورزی طی جلسات متعددی که با حضور نزدیک به ۹۰ نفر از متخصصین دانشگاه ها ، وزارتخانه و بخش خصوصی و همچنین حدود ۱۳۰ نفر در استان های مختلف برگزار کرد و به این نتیجه رسیدیم که در سال ۹۶ تعداد ۳۳ هزار دانشجو در رشته های مختلف کشاورزی پذیرش شوند.
وی افزود: طبق ماده ۲۳ همین قانون، افزایش توانمندی فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی در دانشگاه دولتی و آزاد را هدف قرار داده اما علی رغم تلاش چند ساله ما هنوز عملیاتی نشده و امیدواریم امسال عملیاتی شود.
رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی گفت: از سال ۹۴ بر اساس مصوبه هیات امنای موسسه و هیات امنای سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی مسئولیت آموزش های کارکنان، بهره برداران، کار دانش و آموزش زنان روستایی را برعهده دارد به طوری که تنوع فعالیت موسسه خیلی گسترده شده است.
وی با بیان این که در سال ۹۵ از نظر کمیت و کیفیت آموزش ها رشد داشتیم اظهارداشت: روندی تعریف شد، تا از دیگر آموزش ها غافل نشویم و در کنار دوره های علمی کاربردی بتوانیم بقیه فعالیت های آموزشی را با قوت انجام دهیم.
وی تصریح کرد: در سال ۱۳۸۹ ما ۳۴ هزار دانشجو در مراکز آموزش داشتیم، اما با توجه به سیاست وزارتخانه بر کاهش دوره های علمی کاربردی و افزایش کیفیت آموزش، این تعداد دانشجو را در سال ۱۳۹۵ به ۱۳ هزارو ۷۴۰ نفر کاهش دادیم.
به گفته وی، هم زمان با این موضوع یک روند مناسب را در حوزه آموزش بهره برداران داشتیم به طوری که در سال ۸۹ ما ۸۰ هزار نفر روز آموزش بهره بردار داشتیم و در سال ۹۵ به ۵ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۲۳۹ نفر روز افزایش پیدا کرد یعنی هفت برابر نسبت به سال ۸۹ ما توانستیم افزایش فعالیت بهره برداران داشته باشیم.
رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی درباره بحث آموزش کارکنان گفت: در سال ۸۹ حدود ۲۳۸ هزار نفر روز آموزش داشت که این عدد در سال ۹۵ به ۵۹۰ هزار نفر روز افزایش پیدا کرده؛ یعنی حدود ۲/۵ برابر آموزش کارکنان نسبت به سال ۸۹ ارتقاء پیدا کرده است .
وی اضافه کرد: پس از کاهش فعالیت های آموزش علمی کاربردی از بعد کمیت که به طور تقریبی به یک سوم رسید، از سوی دیگر آموزش های کارکنان و بهره برداران که دو تا از وظایف مهم وزارت جهاد کشاورزی است، توانستیم به خوبی ارتقاء یابیم.
وی درباره آموزش دانش آموزان کار و دانش افزود: متاسفانه در سال های اخیر به دلایل تغییر تقاضای اجتماعی با یک روند کاهشی مواجه هستیم، اما با برنامه ریزی در برنامه ششم توسعه در سال ۱۳۹۹ بتوانیم افزایش چشمگیری برای حضور دانش آموزان در رشته کاردانش کشاورزی داشته باشیم.
وی معرفی رشته های کشاورزی به دانش آموزان کلاس نهم، تا در زمان انتخاب رشته با آگاهی کامل وارد رشته های کشاورزی شوند را یکی از برنامه های این بخش عنوان کرد.
بصام در زمینه آموزش زنان روستایی اظهارداشت: این موضوع نخستین بار در سال ۹۵ با حمایت سازمان برنامه و بودجه کشور شکل گرفت و اعتبار خاصی برای آموزش زنان روستایی در نظر گرفته شد.
وی افزود: اکنون بیش از ۱۰ هزار نفر روز آموزش زنان روستایی داریم که با برنامه ریزی صورت گرفته برای سال ۹۶ ممکن است به حدود ۲۰ برابر برسد یعنی بیش از ۲۰۰ هزار نفر روز ما ظرفیت آموزش های زنان روستایی را در کشور ایجاد کرده ایم .
وی در زمینه استراتژی آموزش بهره برداران و تمرکز آموزش در مهم ترین موضوعات هر استان گفت: در این برنامه هر استان سه موضوع یا محصول مهم را تعریف می کند و بهره برداران در این زمینه ها آموزش لازم را کسب می کنند به طوری که تعداد فرا گیران روی محصولات استراتژیک افزایش پیدا کند.
وی درباره آموزش کارکنان جدید استخدام افزود: در حال حاضر آموزش حدود ۱۰هزار نفر از این گروه بر عهده ما قرار دارد، این افراد پس از کسب آموزش و مهارت های لازم قادر خواهند بود به خوبی از عهده وظایفشان در پهنه های کشاورزی برآیند. در این رابطه با معاونت توسعه و منابع انسانی وزارتخانه به طور کامل هماهنگ هستیم.
به گفته وی، برای کارشناسان جدید الاستخدام ۶۶۰ ساعت آموزش پیش بینی کردیم که ۶۰ ساعت دروس تئوری و ۶۰۰ ساعت دروس عملی است که آموزش عملی در محیط واقعی مانند محیط های کشت و صنعت شرکت های سهامی زراعی و جاهایی که عملا تولید محصولات کشاورزی صورت می گیرد؛ ارایه می شود.
وی با اشاره به این که وزارت جهاد کشاورزی تجهیزات لازم را تامین می کند گفت: معاونت ترویج در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ماشین، ابزارکار، کامپیوتر در اختیار فراگیران قرار می گیرد.
به گفته وی، برای کارشناسان و مدیران وزارت جهاد کشاورزی در سراسر کشور آموزش های مورد نیاز را به طور پیوسته ۶۰ ساعت و برای مدیران ۴۰ ساعت آموزش ارایه می دهیم.
وی درباره اقدامات موسسه درباره طرح اقتصاد مقاومتی افزود: موسسه به عنوان پشتیبان پروژه های وزارت جهاد کشاورزی است زیرا در تمامی پروژه ها آموزشی دیده شده و ما آنها را پوشش می دهیم.
بصام درباره فعالیت های موسسه در زمینه دانشگاهی گفت: یکی از ویژگی های مهم آموزش های علمی کاربردی، کسب علم و مهارت به صورت همزمان است و موسسه در این خصوص نیز به توفیقاتی نائل آمده است.
وی افزود: دانش آموختگان ما پس از فراغت از تحصیل وارد بازار کار می شوند و این از بزرگترین دستاوردهای موسسه می باشد. ما در این زمینه برای آماده سازی فارغ التحصیلان برای حضور موثر در بازار طرح هایی همانند کار حین تحصیل و پروژه های کارافرینی اجرا می کنیم.
رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی در طرح کار حین تحصیل دانشجویان اظهارداشت: به صورت گروهای متشکل و یا به صورت گروه های همیار زیر نظر یک استاد راهنما، فعالیت تولیدی انجام می دهند در این روش دانشجویان هزینه های تولید مانند تهیه نهاده ها را می پردازند و ما در مراکز آموزش امکانات تولید مثل کارگاه، مزرعه و تجهیزات مورد نیاز را در اختیار آن ها قرار می دهیم.
وی اضافه کرد: دانشجویان پس از تولید، محصولات خود را به بازار عرضه می کنند و نتیجه تلاش خود را دریافت می کنند، اجرای این طرح یک توانمندی خوبی در دانشجویان علاقمند ایجاد می کند تا به محض فارغ التحصیلی بتوانند وارد بازار کار شوند همچنین کیفیت متفاوتی را در دانشجویان ایجاد می کند که فارغ التحصیلان خبره و ماهری شوند و براحتی استخدام شوند.
به گفته وی، در این طرح حدود ۱۰۰ گروه داریم که نزدیک به ۵۰۰ نفر از دانشجویان را شامل می شود.
وی درباره طرح کارآفرینی گفت: اگر دانشجویی در طول دوره تحصیل به یک ایده ای برسد و بخواهد آن را پیاده کند ما او را کمک می کنیم تا ایده خود را پس از فارغ التحصیلی عملیاتی کند و امکانات مورد نیاز را در اختیار وی می گذاریم تا به تولید نیمه صنعتی برساند و در این راستا مسائل و مشکلات ایده اش را برطرف می کنیم.
وی اضافه کرد: با اجرای طرح این دسته از فارغ التحصیلان آماده می شوند که به بازار کار وارد شوند و با توسعه کار به تولید تجاری و انبوه مبادرت کنند به طور مثال تولید برنج ارگانیک در شمال کشور در استان مازندران. این طرح در ۱۰ هکتار زمین که توسط مرکز در اختیار ۸ نفر از فارغ التحصیلان قرار داده شد، همچنین دانش آموختگان بدون استفاده از کود و سموم شیمیایی وبا مبارزه بیولوژیک و کودهای حیوانی و گیاهی توانستند برنجی را تولیدکنند که گواهی سالم بودن آن را شرکت صدور گواهی بیوسانگوا و همچنین آزمایشگاه مرکز تحققیات گیاه پزشکی و سلامت تایید کرده است.
به گفته وی، ایده غنی کردن تخم مرغ با ویتامین D از دیگر طرح های کارآفرینی است که در اصفهان عملیاتی شد و در حال رسیدن به مرحله نیمه صنعتی برسد.
وی افزود: در بوشهر طرح کشت هوایی یا ایروپونیک را داشتیم که در حقیقت بدون استفاده از زمین می توان کشت انجام داد. این طرح را می توان در مناطقی که خاک مناسب ندارد یا مکان هایی که اصلا خاک ندارد مثل پشت بام منازل و یا روی کشتی که مدتی در دریا شناور است اجرا کرد. این یک طرحی است که با ابتکار دانشجویان ما در حال انجام است.
وی ادامه داد: از این نوع طرح ها حدود ۱۵ فقره مثل طرح تولید پماد گیاهان دارویی، پماد سوختگی و تولید نمک طبی با گیاهان دارویی تعریف و در حال اجراست.
به گفته وی، در هر طرح کارآفرینی هفت نفر فارغ التحصیل و دانشجو مشغول فعالیت هستند که در مجموع ۱۰۰ نفر و در طرح کار حین تحصیل حدود ۶۰۰ نفر مشغول به کار هستند و سال به سال بیشتر می شوند.
وی گفت: بر اساس آمار ارایه شده مشاهده می کنیم که ۴۰۰۶۰۰۰ نفر بهره بردار کشاورزی داریم که از این تعداد حدود ۱۰ هزار نفر جوانان زیر ۲۰ سال هستند و در ۱۰ سال آینده حدود ۸۰۰ هزار نفر به سن بازنشستگی می رسند و از فعالیت های بخش کشاورزی خارج می شوند در مقابل ما ۱۰هزار نفر را داریم که وارد بخش کشاورزی می شوند که این خود یک مشکلی را در آینده بوجود خواهد آورد.
وی اظهارداشت: یعنی در سرشماری بعدی که در سال ۱۴۰۳ اتفاق بیفتد احتمالا مشاهده خواهیم کرد که تعداد کشاورزان ما به سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برسد و متوسط سنی که الان ۵۴ سال است ممکن است در آن سال به ۵۸ سال برسد که یک جامعه ی بهره بردار کشاورزی پیر و فاقد دانش فنی کافی خواهند بود.
وی افزود: به طور طبیعی با این روند نمی توان پاسخگوی تولید محصولات کشاورزی برای جمعیت نزدیک به ۹۰ میلیونی کشور در آن زمان بود پس ما باید به سمت جوان سازی حرکت کنیم و حداقل سالی ۵۰ هزار نفر را وارد بخش کشاورزی کنیم که وظیفه اصلی به عهده هنرستان های کاردانش کشاورزی است.
به گفته وی، آنها با جذب دانش آموز در رشته های کشاورزی و هدایت آن ها به تحصیلات تکمیلی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری می توانند جوان بودن و استمرار بخش کشاورزی را تامین کنند که لازمه این کار نیز همکاری دستگاه های مختلف در بحث های آموزشی و هم بحث امکانات تولید ، تسهیلات و سربازی است ما در این رابطه به دنبال تهیه طرح و تصویب آن در مراجع مرتبط با این موضوع هستیم.
بصام تصریح کرد: یکی از بحث هایی که در کنار آموزش ها دنبال می کنیم، مباحث تربیتی و فرهنگی است .همان گونه که طرح کار حین تحصیل وکارآفرینی بخشی از طرح های تربیتی ما است که فرد را برای ورود به جامعه کار تربیت می کند بخشی از فعالیت های فرهنگی ما شامل اردوهای جهادی است که در دستور کار قرار دارد.
وی اضافه کرد: در این برنامه دانشجویان و دانش آموزان را به مناطق محروم می بریم تاضمن خدمت رسانی به روستاییان با شرایط واقعی کار بیشتر آشنا شوند همچنین برنامه های فرهنگی دیگری نیز در راستای شخصیت سازی و تربیتی دانشجویان و دانش آموزان مانند اجرای اردوهای زیارتی ثامن الائمه و کاروان عفاف و حجاب به شهرهای مقدس مشهد و قم و همچنین کاروان راهیان نور انجام می شود.

به گزارش ایرنا، از سال ۶۱ آموزش روستائیان به طور جدی در جهاد سازندگی مطرح شد و پیگیری و اجرای برنامه ها در سال ۶۷ معاونت آموزش و تحقیقات در جهاد سازندگی سابق ایجاد شد و تا سال ۱۳۷۹ که ادغام وزارت جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی صورت گرفت و این معاونت تبدیل به سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی و پس از ادغام با معاونت ترویج به سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی تغییر نام داد.
در همان سال های ابتدایی تاسیس جهاد سازندگی، دفتری ایجاد شد به نام دفتر مراکز آموزش عالی. در این دفتر بحث تربیت نیروهای متخصص برای فعالیت های جهاد سازندگی در دستور کار قرار گرفت و تعداد زیادی از افرادی که واجد شرایط بودند برای تحصیل در داخل و خارج کشور اعزام شدند.
این افراد پس از فراغت از تحصیل در پست های مربوطه قرار گرفتند و مشغول به کار شدند در یک روند تکمیلی دفتر مراکز آموزش عالی تبدیل به موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد سازندگی شد و دوره های علمی کاربردی کشاورزی را تعریف کرد حدود ۱۵۰ دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته تعریف شد که در زمان خودش دوره های علمی کاربردی کشاورزی در کشور به عنوان پیشتاز در کشور مطرح بود.
در آن زمان ۲۵ مرکز آموزش در کشور زیر نظر جهاد سازندگی فعالیت می کردند و با ادغام وزارت جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی به ۳۴ مرکز آموزش افزایش یافت.
در حال حاضر این موسسه بزرگترین و پیشروترین موسسه علمی کاربردی از نظر ساختار تشکیلاتی و فعالیت های آموزشی در کشور هست. در عین حال پیشرفته ترین موسسه که بسیاری از روش های کاری ما در سایر موسسات الگو قرار می گیرد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام**۹۱۸۶ گزارش: هما همت خواه

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین