اخبار گردشگری

طرح توسعه حریم مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی آغاز شد

کریم حاجی زاده روز سه شنبه گفت: این طرح با آزاد سازی سه هزار متر مربع زمین در حیاط مشرف به مدرسه پورسینا و تخلیه نخاله ها به منظور ایجاد فضاهای فرهنگی و تفریحی برای رفاه حال گردشگران اجرا می شود.
او اظهار کرد: آوار برداری در حیاط مشرف به مدرسه پورسینا برای توسعه حریم مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی انجام شده است.
وی گفت: در اوایل دهه ۸۰ هم در راستای توسعه فضای فرهنگی این مجموعه جهانی ، تعدادی از خانه های محله شهیدگاه خریداری و در همان محل تخریب و مسطح شدند.
حاجی زاده افزود: در جریان توسعه حریم و احداث فضاهای فرهنگی و فضای سبز مجموعه و برای بهره مندی گردشگران ناگزیر به آوار برداری و همسطح کردن این محوطه با محوطه های دیگر بودیم که با توجه به حجم زیاد آوار نیازمند استفاده از ماشین آلات بود.
وی همچنین خبرهای منتشر شده در زمینه آسیب رسانی حضور این ماشین آلات در محوطه را تکذیب کرد و گفت: نخاله های جمع شده در این محوطه در سال های گذشته در این محل غیر اصولی بوده و رطوبت حاصل از انباشت این نخاله ها آسیب جدی به دیوار های قسمت تجاری و دیوار غربی حیاط می زد.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی اردبیل ، او بیان کرد: با همسطح کردن این محوطه فضایی در حدود سه هزار متر آزاد و به حریم مجموعه اضافه می شود و تبدیل آن به فضای فرهنگی ، موزه و فضای فرهنگی و خدماتی می تواند خیلی از نیازهای گردشگران را تامین کند.
وی گفت: حساسیت مردم در مورد اتفاقات تنها اثر جهانی استان که نشان از آگاهی و علاقه به حفظ این نماد فرهنگی و تاریخی استان و نماد مذهب تشیع دارد، قابل تحسین است.
بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از مهم ترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از بناهای کم نظیر تاریخی ایران است که از لحاظ معماری و کاشی کاری از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری و سال های پس از آن است.
این بنا پس از وفات شیخ به سال ۷۳۵ هجری قمری به وسیله فرزند وی صدرالدین موسی پایه گذاری شد و شاه عباس بناهای مهمی به این مجموعه افزود و اصلاحاتی در آن انجام داد.
اهمیت این اثر تاریخی به طور کلی در رابطه ای که با سلسله خاندان صفوی دارد جلوه گر می شود ، اسلاف شاهان صفوی و همچنین شاه اسماعیل اول بنیانگذار این سلسله در این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شده اند.
مجموعه کنونی بقعه شیخ صفی شامل بیرون بقعه (عالی قاپو) ، سردر ، حیاط بزرگ ، رواق ، مقبره شیخ صفی الدین ، حرم خانه ، مقبره شاه اسماعیل ، چینی خانه (که دارای گچ بری های زیبا و چند درِ چوبی و نقره ای نفیس است) ، مسجد جنت سرا ، خانقاه ، چراغ خانه ، چله خانه و شهیدگاه است.
این مجموعه ارزشمند پنجم تیر سال ۱۳۸۹ خورشیدی به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسید.
یکی از آثار این مجموعه فرش بسیار معروفی به نام قالی اردبیل است که یکی از مشهورترین قالی های جهان است و در گذشته در آرامگاه وی بوده اما هم اکنون در موزه ویکتوریا آلبرت لندن نگهداری می شود.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده:عارف شیرزاد
۶۰۱۸/ ۱۲۵۷

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین