اخبار گردشگری

تل آجری پایگاه جهانی تخت جمشید تبدیل به سایت موزه می شود

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تل آجری یکی از محوطه های مهم در نزدیکی تختگاه تخت جمشید محسوب می شود که قرار است به زودی تبدیل به سایت موزه شود.
مسعود رضایی منفرد گفت: این محوطه ارزشمند تاریخی درحالی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از سال ۹۰ تاکنون به عنوان یکی از مراکز مهم باستان شناسی، مورد کاوش باستان‌شناسان ایرانی- ایتالیایی قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: با توجه به کشفیات اخیر در محوطه تاریخی تل آجری به دنبال آن هستیم که این محوطه ارزشمند به زودی تبدیل به سایت موزه شود.
رضایی گفت: سقفی که پیشتر برای این محوطه تاریخی ساخته شده بود به زودی با اجرای فونداسیون، روی تپه قرار می گیرد.
به گفته رضایی منفرد، همچنین با ایجاد زیرساخت هایی چون سرویس بهداشتی و مسیر بازدید، مردم می توانند از آخرین یافته های باستان شناسی تل آجری طی چند سال اخیر بازدید کنند.
کتیبه های بابلی که سندی معتبر بر استقرار دروازه ورودی شهر پارسه در تل آجری مرودشت است، نقوش حیوانات ترکیبی با نقشی از مار، عقاب و پنجه شیر که برای نخستین بار در این محوطه کشف شده و همچنین وجود سکوهایی در کنار دیوارهای دروازه (تل آجری) و دیگر شواهد تاریخی از جمله کشفیات این محوطه به شمار می رود.
فراهنگ**۳۰۷۹**۱۰۵۵** دریافت: علی اسدی** انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین