اخبار گردشگری

چهار میلیون و ۴۰۰ هزار دلار سهم صادرات صنایع دستی گیلان در دولت یازدهم

رضا علیزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: صادرات صنایع دستی گیلان در سال ۹۲، ۷۰۰هزار دلار بود که این رقم در سال ۹۵ به یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار رسید.
وی اظهار کرد: دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به بحث صنایع دستی و خوداتکایی با تکیه بر عنصر هنر داشته که این مهم توانمندسازی تمامی اقشار جامعه به ویژه زنان را در پی داشته بطوریکه ۱۴ هزار و ۷۹۸ نفر از فعالان حوزه صنایع دستی گیلان را بانوان تشکیل می دهند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان بیان کرد : همچنین پروانه تولید انفرادی از ۱۲هزار و ۵۰۵ نفر در سال ۹۲ ، به ۲۰ هزار و ۹۲۹نفر در سال ۹۵ رسید و تعداد کارگاه ها نیز طی مدت یاد شده، از ۴۶ باب به ۹۰ باب ارتقاء یافت.
علیزاده در ارتباط با تعداد فروشگاه ها، ایستگاه ها و غرفه های صنایع دستی گفت: تعداد غرفه های صنایع دستی و هنرهای سنتی از ۳۰۵ غرفه در سال ۹۲ ، به ۹۱۰ غرفه در سال ۹۵ افزایش یافته است.
وی ادامه داد: همچنین تعداد بازارچه های این حوزه طی مدت یاد شده از ۶۵ بازارچه، به ۱۳۲ بازارچه و از ۲۶۰فروشگاه به ۳۴۴ فروشگاه ارتقاء یافته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان یادآور شد: برپایی نمایشگاه های صنایع دستی و هنرهای سنتی از ۵۰ نمایشگاه در سال ۹۲ ، به ۷۷ نمایشگاه در سال ۹۵ افزایش یافت.
به گفته علیزاده، مطالعات و اقدامات بسیاری در گسترده شدن شبکه تولید صنایع دستی استان مانند بازاریابی اصولی، فعال سازی مراکز عرضه و فروش، ایجاد فروشگاه های مجازی، توسعه تجارت الکترونیک و نیز برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی بعنوان حلقه های دیگر در مسیر تولید انبوه صنایع دستی انجام شده است.
رشتی دوزی ، لباس محلی ، چادرشب بافی ، خراطی ، چوب تراشی ، گره چینی ، نازک کاری ، منبت و معرق چوب ، حصیربافی ، بامبوبافی ، مرواربافی ، سفالگری ، کاشی معرق ، مینای خانه بندی ، چلنگری ، قلمزنی ، گلیم بافی ، جاجیم بافی ، شال بافی ، نمد مالی ، جوراب بافی ، عروسک بافی ، قلاب بافی و …برخی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان است.
بالغ بر ۲۱ هزار هنرمند صنایع دستی استان در بیش از ۸۰ رشته فعالیت می‌کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در بخش دیگری از گفت وگو با ایرنا، رویکردهای دولت یازدهم را زمینه ساز حضور گردشگران خارجی در استان دانست و بیان کرد: تردد اتباع خارجی در سال ۹۲ ، ۳۲۶ هزار و ۷۸۴نفر بود که این رقم در سال ۹۵ به یک میلیون و ۲۹۱ هزار و ۵۷۷ نفر افزایش یافت.
علیزاده افزود: طی مدت یادشده، بر شمار واحدهای اقامتی استان نیز افزوده شد و این رقم از یک هزار و ۱۴۵واحد به یک هزار و ۷۴۸واحد ارتقاء یافت.
وی ادامه داد: در زمان حاضر ۱۱۴ پروژه سرمایه گذاری در حال اجراست و تسهیلات اعطایی بخش گردشگری در مدت زمان ذکر شده ۴۰۷میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بوده است.
وی میزان یارانه پرداختی به طرح های گردشگری بهره مند از تسهیلات بانکی را ۳۹ میلیارد و ۱۶۷میلیون ریال عنوان کرد.
علیزاده اقدامات توسعه ای با محوریت گردشگری در روستاهای استان با مشارکت صندوق کارآفرینی امید را ۱۰۳ طرح با اشتغال ۲۷۴ نفر و تسهیلات ۴۲میلیارد و ۳۰۶میلیون ریال ذکر کرد.
وی خاطرنشان کرد: ۸۵میلیارد ریال منابع تسهیلاتی برای ۶۶۰ طرح در طول چهار سال دولت یازدهم هزینه شده و در زمان حاضر شش هزار و ۳۸۱نفر در تاسیسات گردشگری استان مشغول فعالیت هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در زمینه میراث فرهنگی استان نیز گفت: یک هزار و ۶۰ اثر ثبتی شامل ۹۷۹ ثبت شده فرهنگی تاریخی، سه اثر ثبت شده طبیعی، ۵۳ اثر ناملموس، ۱۷ اثر منقول و هشت رخداد تاریخی به ثبت ملی رسیده است.
به گفته علیزاده، همچنین ۱۹ موزه شامل پنج موزه تحت پوشش اداره کل، ۹موزه مشارکتی و پنج موزه مجموعه داران بخش خصوصی در گیلان فعال است.
وی با اشاره به ظرفیت های گیلان در حوزه های مختلف، بر لزوم بهره گیری از توان و پتانسیل های موجود در بخش تولید و اشتغال بعنوان شعار سال ۹۶ تاکید کرد.
وی با بیان اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در گرو تدوین برنامه های جامع و نگاهی کارشناسانه است، اجرای طرح ضربتی تولید و اشتغال در حوزه های مختلف اعم از فرهنگی، اجتماعی، گردشگری، مذهبی و … در سراسر استان را گامی مهم در تحقق منویات مقام معظم رهبری و توسعه افزایی کشور دانست.
علیزاده انتخاب روستاهای داماش و قلعه رودخان بعنوان مناطق پایلوت گیلان در اجرای طرح ضربتی تولید و اشتغال در ۷۳ روستای منتخب کشور را یک رویداد مثبت برای استان معرفی کرد.
وی بیان کرد: در زمان حاضر ۲۰ هتل و مجتمع اقامتی پذیرایی در گیلان با استفاده از تسهیلات مصوب سفر رئیس جمهوری به به گیلان و سرمایه گذاری بخش خصوصی، در حال ساخت و اجرا ست.
وی ادامه داد: این طرح ها ۶۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت کار دارد و برای اجرای آنها پرداخت ۶۰۰ میلیارد ریال از تسهیلات سفر کاروان تدبیر و امید مصوب شده است.
۸۷ هتل، ۲۳ هتل آپارتمان، ۷۵ مجتمع گردشگری، ۴۷ مهمانپذیر، یک هزار و ۴۳ خانه مسافر، ۲۳۳ واحد پذیرایی بین راهی و سفره خانه سنتی و ۵۳ دفتر خدمات مسافرتی در گیلان فعال هستند.
در حال حاضر در تاسیسات گردشگری استان شش هزار و ۳۲ نفر شاغل هستند که از این تعداد چهار هزار و ۹۲۶ نفر مرد و یک هزار و ۱۰۶نفر را بانوان تشکیل می دهند.
خبرنگار:ضامن ** انتشاردهنده: کبیری
۱۸۸۱/۲۰۰۷

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین