اخبار گردشگری

آغاز فصل دوم مرمت در خانه اربابی ‘ دیزج سیاوش ‘ ارومیه

محمد فتحی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مرحله از مرمت، استحکام بخشی بنا با استفاده از مصالح جدید، نماسازی کامل اثر شامل نمای بیرونی و داخلی بنا و همچنین ایجاد شیروانی مجدد بنا در دستور کار قرار دارد.
فتحی ادامه داد: مرمت اساسی درب و پنجره ها، انجام محوطه سازی با ایجاد سنگ فرش فضای سبز و سردرب و نمای اصلی و نصب تاسیسات روشنایی از دیگر اقدامات این کارگاه خواهد بود.
وی به اهم اقداماتی که تاکنون در این بنا صورت گرفته است، گفت: تاکنون بیش از ۲۰۰ مترمربع از نمای داخلی بنا بندکشی و تمیزکاری شده و بیش از ۴۵۰ مترمکعب مرمت بخش های آجری بنا انجام شده است.
معاون فرهنگی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اضافه کرد: بیش از ۷۰ مترمکعب خاکبرداری از کل محوطه به عمل آمده و به منظور احداث دیوار سنگی محوطه، پی سازی به ابعاد ۲۳ متر طول، ۸۰ سانتی متر عرض و ۱۲۰ سانتی متر عمق انجام شده است.
به گزارش ایرنا، بنای تاریخی خانه اربابی در بلوار شورای ارومیه واقع شده است و در گذشته پیرامون آن را باغ بزرگی از انواع درختان بلند تبریزی فرا گرفته بود؛ این خانه به نام صاحب آن که دیزج سیاوش بوده، مشهور شده است.
پس از خرید و فروش قطعات ملکی این باغ درچند سال اخیر که محدوده ای بیش از ۶ هکتار را در بر می گرفت، مالکیت آن به بانک مسکن استان تعلق گرفت و پس از ثبت این اثر در فهرست آثار ملی کشور، محدوده کوچکی از آن مساحت بزرگ به بنا اختصاص یافت و فصل اول عملیات مرمت و ساماندهی آن به اجرا درآمد.
۸۱۳۵/ ۳۰۷۲
** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین