اخبار گردشگری

آثار معنوی و رسومات محلی به عنوان سرمایه فرهنگی باید حفظ شود

اسماعیل شراهی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: خرده فرهنگ های محلی برایند و پیوندی از رفتارها و باورهای زیستی و فرهنگی گذشتگان هستند که هویت هر منطقه را می سازند و شناسایی، حفظ و اشاعه این ارزش ها امری ضرویست.
وی گفت: استان مرکزی با سبقه طولانی تاریخی و فرهنگی یکی از خاستگاه های مهم در حوزه فرهنگ و رسومات است که شناخت هررسم دریچه ای به روی رفتارشناسی و داشته های معنوی و اعتقادی این خطه محسوب می شود.
شراهی افزود: به تازگی اثر فرهنگی ناملموس با عنوان نخل‌برداری در نیمور به‌شماره ۱۳۸۲ در میراث فرهنگی ناملموس کشورو آیین قوچ‌گدار به شماره ۱۰۰ در فهرست ملی ثبت و اعلام شد که نشانگر ظرفیت بالای گردشگری این شهرستان است و فرهنگ غنی این دیار بستر خوبی را برای حضور گردشگران داخلی و خارجی برای دسترسی به میراث ملموس و ناملموس این شهرستان فراهم کرده است.
رئیس گروه حفظ و احیاء بنا و محوطه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: آیین قوچ گدار نمادی از فراوانی، افزایش نعمت، ازدیاد نعمت پروردگار برای آدمی است و این آیین کهن در اوایل پاییز و هنگامی که گله های گوسفند از چراگاه به آغل باز می گردند در فصل زاد و ولد توسط دامداران شهر نیمور برگزار می شود و سمبلی از پیوست زیستی انسان و طبیعت و کارویزه های همگرا در زندگی مردم بوده است.
وی در ارتباط با آیین نخل برداری یا نخل گردانی نیمور نیز گفت: این آیین در ماه محرم و رسوم سوگ سالار شهیدان طبقه بندی شده و نخل نشانه تابوت امام حسین (ع) است و قدمت آن به دوران صفویه بازمی‌گردد.
شراهی عنوان کرد: میراث معنوی از موضوعات مهم است که در اولویت کاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان مرکزی قرار دارد.
قدمت شهر باستانی و تاریخی نیم ور به دوران ساسانیان و اشکانیان بر می گردد.
این شهر در بخش مرکزی شهرستان محلات از توابع استان مرکزی در ۲۵ کیلومتری محلات و در حد فاصل راه ارتباطی شهرهای دلیجان و محلات قرار گرفته است.
۷۲۷۷/ ۶۰۱۳/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین