تور خارجی

سفر نخست‌وزیر کانادا به کوبا چهار دهه پس از سفر تاریخی پدرش

نخست وزیر کانادا با هدف تقویت روابط اقتصادی و تجاری با کوبا راهی هاوانا شد. این سفر در حالی انجام می شود که چند دهه پیش ، پدر نخست وزیر کنونی کانادا به عنوان نخستین رهبر غربی به کوبا سفر کرده بود.15nov2016-2

 به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه سی بی سی نیوز، سفر جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا ۴۰ سال پس از سفر پدرش به کوبا صورت می‌گیرد. سفر ترودو به دو کشور کوبا و آرژانتین از ۱۵ تا ۱۸ نوامبر(۲۵ تا ۲۸ آبان) به طول خواهد انجامید.

کانادا یکی از نزدیکترین متحدان غربی کوبا محسوب می‌شود و ترودو قرار است با رائول کاسترو، رییس جمهوری کوبا در این سفر دیدار کند.

پیر الیوت ترودو، پدر جاستین ترودو در سال ۱۹۷۶ نخستین رهبر از کشورهای عضو ناتو بود که به کوبا رفت.

سفر وی در آن زمان بسیار مناقشه برانگیز بود چون دو کشور آمریکا و کوبا از دشمنان یکدیگر در جنگ سرد بودند. در آن زمان منتقدان اعلام کردند که این سفر به معنای اعطای مشروعیت به رژیمی بود که در همکاری نزدیک با شوروی به سر می برد اما سفر جاستین ترودو به کوبا در زمانی که روابط میان هاوانا و واشنگتن خوب شده، برای بهتر کردن روابط میان اوتاوا و هاوانا است.

نخست وزیر کانادا همچنین قرار است به آرژانتین نیز برود و سپس به پرو سفر کند تا در نشست همکاری اقتصادی آسیا – پاسیفیک حضور بهم رساند.

در همین راستا یک تحلیلگر سیاسی اعلام کرد: کانادایی ها بعد از عادی سازی روابط کوبا و آمریکا به دنبال روابط خاص با هاوانا هستند.

ترودو در بیانیه‌ای اعلام کرد: کوبا و آرژانتین دو شریک نزدیک در نیمکره جنوبی برای کانادا هستند. من به دنبال همکاری با کاسترو و مائوریسیو ماکری، رییس جمهوری آرژانتین هستم تا روابط تجای قوی‌تری را با این دو کشور آمریکای لاتین برقرار کنم.

کانادا و مکزیک تنها کشورهای آمریکای شمالی هستند که با کوبا پس از انقلاب ۱۹۵۹ روابط خود را حفظ کردند و از نظر تجاری، گردشگری و سرمایه گذاری با آن در ارتباط هستند.

البته هنوز مشخص نیست که آیا نخست وزیر کانادا با فیدل کاستروی ۹۰ ساله و رهبر سابق کوبا در این سفر دیدار می کند یا خیر.

منبع: ایسنا

تور ارمنستان | تور ارزان ارمنستان | قیمت تور ارمنستان