گردشگری و توریسم

گردشگری در چمستان

گردشگری در چمستان

چمستان یکی از بخشهای شهرستان نور باچشم انداز بسیار زیبا درحاشیه جنگلهای انبوه همچنان سرو قامت برافراشته از طبیعت سرسبزشمال که در فاصله ۱۵کیلومتری نوربا جاده آسفالته و به ایزدشهر با جاده ۱۰ کیلومتری شوسه و۲۵ کیلومتری آمل با جاده آسفالته و ۹۰ کیلومتری ساری مرکز استان و حدود ۱۸۰کیلومترباتهران واقع گردیده است که حدودمشخصات واربعه آن از شمال وغرب به شهرستان نور واز جنوب به بخش بلده وکوهپایه های البرزمرکزی و شرق به شهرستان آمل محدوده می شود ومساحت آن حدود ۱۵۴۷ کیلومتر مربع دارای ۹۶ پارچه آبادی ودرجلگه های هموارکه از جنوب به کوهستان البرز میانی منتهی میگردد.

کوههای مهم : طارم- رودبارک- کنگر- چهار سراو….
طوایف مهم:بلده ای – لونج- کپج- لاویجی- دشتی- لورائی
محصولات مهم بخش کشاورزی : برنج- گندم- جو-سیب زمینی
محصولات دامپروری و پرورش دام وطیور- عسل و تخم مرغ و …

 

مکان های دیدنی نور:

پارک جنگلی – ابشار آب پری – یوش – لاویچ – بقعه آقاشاه بالوزاهد – قلعه پولاد بلده – بقعه سلطان احمد – پارک جنگلی کشیل – سد و مجتمع تفریحی الیمالات
بقعه آقا شاه بالو زاهد چمستان نور

این بقعه در ۳کیلومتری شرق چمستان واقع شده است . بقعه مذکور در ضلع شمالی و مجاور با جاده قرار دارد . آقا شاه بالو از عرفای اواخر قرن ۷ و اوایل قرن ۸ هجری قمری و مرشد شیخ حسن جوری چهره اصلی نهضت سربداران خراسان در عهد حکومت مغولان بوده است . بنای آجری با گنبدی مخروطی و تزئینات کاشیکاری بر روی مرقد آقا شیخ بالو زاهد ساخته شده که از آثار مهم تاریخی مازندران به شمار می رود .

پارک جنگلی کشپل :
در بدو ورود به چمستان در محور جاده لاویج این پارک جنگلی قرار دارد ، پارکی در حاشیه زیبای رودخانه لاویج رود ، با چشمه های پرآب و زلالی ویژه ، امکانات نسبی اقامت و پارک بازی کودکان، این پارک را به تفریحگاه مردم منطقه و مسافران غیر بومی تبدیل کرده است .

آب گرم معدنی لاویج :

روستای ییلاقی لاویج در۱۸کیلومتری جنوب چمستان در میان دره های جنگلی و زیبای البرز قرار دارد . دربدو ورودی چمستان از غرب یک مسیر زیبای آسفالته به طرف جنوب که از جاده اصلی منشعب می شودو با عبور از پارک جنگلی کشپل به لاویج ختم می شود . روستایی ییلاقی “لاویج”، یکی دیگر از نقاط دیدنی و جذاب این منطقه است که از پر طرفدارترین جاذبه های گردشگری این منطقه است که هر سال مسافران زیادی را به این منطقه می کشاند.

آب های گرم لاویج به دلیل خواص بالای درمانی برای دردهای استخوان و مفاصل و بیماری های پوستی همواره گردشگران فراوانی را در تمام فصول سال به خود اختصاص داده است ، امکاناتی مناسب نیز در آن منطقه برای اقامت و استفاده از آب معدنی ایجاد شده است . با توجه به این که جاده چمستان به لاویج از پارک کشپل می گذرد و از میان جنگل عبور می کند به همین دلیل فضای دلپذیری را برای گردشگران فراهم می سازد .

فیل سنگی :

در مرکز روستای لاویج قطعه سنگ بزرگی وجود دارد که براثر عوامل و فرسایش طبیعی به شکل فیل نشسته بر زمین خودنمایی می کند که مسافران این روستای خوش آب و هوا از این منظره طبیعی و منحصر به فرد نیز دیدن می کنند . البته بعد از گذر از آب گرم لاویج با حداقل ۲ دقیقه پیاده روی می توانید از فیل سنگی هم دیدن کرد.

چشمه “کشپل”:

از تفرجگاه های چمستان است که در نوع خود بی همتاست به طوری که چشمه و درخت های به هم گره خورده جنگل، تابلویی زیبا از طبیعت را در چشم بینندگان ترسیم می کنند.
چند نمونه ویلا در چمستان