گردشگری و توریسم

«ویکی سفر» راه اندازی شد

دانشنامه آزاد ویکی پدیا در آستانه سال جدید هجری شمسی و تعطیلات نوروزی، سرویس جدیدی با موضوع سفر به نام «ویکی سفر» را در اختیار کاربران خود قرار داد.

«ویکی سفر» یکی از سرویس های جدید دانشنامه آزاد ویکی پدیا است که با محوریت راهنمای سفر به زبان فارسی در اختیار کاربران فارسی زبان قرار گرفته است. اطلاعات اولیه این سرویس بر پایه محتوای موجود در ویکی‌تراول در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

ویکی‌تراول یا ویکی‌مسافرت پروژه‌ای دربارهٔ راهنمای سفر و گردشگری است که توسط اِما پرودرومو و میشل ان جنکینز در تیر ۱۳۸۲ (۲۰۰۳ میلادی) راه‌اندازی شد. ویکی‌مسافرت جایزه بهترین وبگاه راهنمای سفر را در سال ۱۳۸۶ دریافت کرد.
سایت ویکی پدیا درباره این سرویس چنین توضیح داده است که « ویکی‌سفر پروژه‌ای برای ساخت یک راهنمای سفر کامل، به‌روز و قابل اعتماد است. این پروژه با همکاری نویسندگان ویکی‌سفر از سرتاسر دنیا ساخته شده است».
سایت ویکی سفر با ارائه ۷۷۱۰ مقاله فارسی با موضوع سفر و همچنین نقشه های گردشگری، عکس های مختلف از مناطق دیدنی ایران و دنیا به کاربران، می تواند به سرعت به یکی از بهترین سایت های مرجع در حوزه سفر و گردشگری تبدیل شود. ویکی‌سفر همچنین در حال حاضر دارای ۱٬۷۹۵ کاربر و ۱۰۲ نفر کاربر فعال است.
«ویکی سفر» کار خود را با مطالبی درباره جزیره کیش، بندر عباس و استانبول پایتخت ترکیه آغاز کرده است. همچنین این سایت در قسمت معرفی شهر، مطلبی درباره خرم آباد لرستان منتشر کرده است.
این سایت همچنین از کابران خود خواسته تا تجریبات خود را درباره سفرهایشان در سایت منتشر کنند تا پس از ویرایش در اختیار دیگر کاربران قرار گیرد.
سایت «ویکی‌سفر» همچنین به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، یونانی، اسپانیایی، فرانسوی،عربی، ایتالیایی، هلندی، لهستانی، پرتقالی، رومانیایی، روسی، سوئدی، اوکراینی، ویتنامی و چینی در دسترس است. سایت ویکی سفر در آدرس زیر در دسترس است .
http://fa.wikivoyage.org/
ویکی‌پدیا Wikipedia))یک دانشنامهٔ اینترنتی چندزبانه با محتویات آزاد است از تاریخ ۱۵ ژانویه ۲۰۰۱ (۲۶ دی ۱۳۷۹) کار خود را آغاز کرده است. این سایت با همکاری افراد داوطلب نوشته می‌شود و هر کسی که به اینترنت دسترسی داشته باشد می‌تواند مقالات آن را ویرایش کند. نام ویکی‌پدیا واژه‌ای ترکیبی است که از واژه‌های ویکی (وب‌گاه مشارکتی) و انسیکلوپدیا (دانشنامه یا دائرهالمعارف) گرفته شده است.