گردشگری و توریسم

وزارت کشور یمن حمله اریتره به جزیره حنیش الکبری را محکوم کرد

شبکه المسیره روز دوشنبه به نقل از وزارت کشور یمن با اعلام این خبر افزود که نقض حاکمیت ملی این کشور توسط اریتره و حملات مکرر برای ورود به جزیره حنیش الکبری با تبانی امارات متحده عربی انجام می شود. 

وزارت کشور یمن در اواخر ماه گذشته میلادی ( مه ) نیز از استقرار نیروهای اریتره در جزیره حنیش الکبری و مصادره ۸ قایق یمنی در منطقه ” جبال عواض ” توسط این نیروها خبر داده بود. 

بر اساس گزارش وزارت کشور یمن طی سال ۲۰۱۹ میلادی نیروهای اریتره ۵۳ قایق صیادان یمنی را از ” الخا ”  و مناطق اشغال شده مصادره و اقدام به شکنجه صیادان یمنی کردند که نقض آشکار حاکمیت یمن توسط اریتره است. 

پیش از این نیز آژانس مطبوعات یمن به نقل از یک منبع محلی از اشغال جزیره حنیش الکبری این کشور توسط ارتش اریتره خبر داد که نیروهای گروه “طارق عفاش” در آن حضور داشتند.

این آژانس افزود که نیروهای ارتش اریتره با اشغال جزیره حنیش الکبری، ضمن اینکه نیروهای گروه عفاش را مجبور به ترک این جزیره کردند، ۶ قایق ماهیگیری را نیز غارت و حدود ۳۶ ماهیگیر را از حنیش الکبری بیرون راندند.  

در همین حال برخی منابع یمنی نیز به نقل از نیروهای گروه طارق عفاش گفتند که این نیروها ادعا کرده‌اند که این جزیره توسط نیروهای ارتش اریتره اشغال نشده، بلکه حضور این نیروها در حنیش الکبری فقط برای آموزش و افزایش قدرت نیروهای اماراتی است.  

آژانس مطبوعات یمن افزود: با این وجود برخی از کارشناسان معتقدند که نیروهای طارق عفاش پذیرفته‌اند که این جزیره توسط نیروهای اریتره و امارات اشغال شده‌ است.  

این آژانس خبری روز ۱۳ خرداد نیز با ارائه تحلیلی درباره اشغال جزیره حنیش الکبری توسط نیروهای اریتره نوشت: اریتره با بهره گیری از شرایطی که یمن درگیر آن است بار دیگر سعی در تکرار تجربه سال ۱۹۹۵ و اشغال این جزیره دارد. 

به نوشته این پایگاه خبری اگرچه نیروهای ” منصور هادی ” گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‌ها مبنی بر حضور نیروهای اریتره در این جزیره را نفی می‌کنند اما اقدام‌های این کشور برای اشغال جزیره مزبور که با حملات مکرر به ماهیگیران و نیروهای وفادار به هادی صورت می گیرد هر از گاهی انجام می‌شود. 

در ادامه این مطلب آمده است:  ناظران بر این باورند که رابطه مشکوک بین رژیم صهیونیستی و دولت اریتره ممکن است پشت اقدام‌های اخیر اریتره برای اشغال این جزیره باشد تا زمینه حضور نظامیان رژیم صهیونیستی در این جزیره را فراهم کند. 

به گفته کارشناسان، اقدام نظامیان اریتره برای ورود و اشغال جزیره یاد شده با هماهنگی کشورهای ائتلاف و احتمال دارد با حمایت مالی آمریکا انجام شده باشد زیرا پروژه نیروهای ائتلاف در راستای عملی کردن پروژه آمریکایی‌ها است که از رژیم صهیونیستی در منطقه حمایت می کنند. 

آژانس مطبوعات یمن در ادامه نوشت که اسرائیل علاقه دارد تا برای محافظت از منافع استراتژیک خود در منطقه، در حمل و نقل دریایی در دریای سرخ حضور گسترده‌ای داشته باشد و به همین دلیل روابط اقتصادی و نظامی خود با کشورهای شاخ آفریقا از جمله اریتره را که یکی از مهم ترین متحدان رژیم صهیونیستی است ، برقرار و در جزیره فاطمه و جزیره دهلک این کشور واقع در جنوب دریای سرخ و بندر مصوع پایگاه نظامی ایجاد کرد. 

جزیره حنیش الکبری یکی از پنج جزیره بزرگ در تنگه باب المندب است که می‌تواند این تنگه را کنترل می‌کند و به عنوان نقطه تماس بین اقیانوس هند، خلیج عدن، دریای سرخ و دریای سفید در نظر گرفته می‌شود با توجه به این موضوع جزیره حنیش برای رژیم صهیونیستی از اهمیت بسزایی برخوردار است و دست یابی به آن در اولویت برنامه‌های این رژیم است زیرا در صورت ورود رژیم اسرائیل به این جزیره، رژیم صهیونیستی را قادر می‌سازد که با کنترل تحرکات نظامی در دریای سرخ، امنیت کشتی‌های اسرائیلی در آب‌های آن را تامین کند. 

خاطر نشان می‌شود، یمن و اریتره پیش از این بیش از ۳ سال برای سیطره بر جزیره حنیش الکبری با یکدیگر جنگیده بودند، اما در نهایت این درگیری با مصوبه سازمان ملل به نفع یمن پایان یافت و حاکمیت این جزیره به این کشور بازگشت.  

جزیره حنیش الکبری در نزدیکی “تنگه باب المندب” در دریای سرخ قرار دارد و از اهمیت سوق ‌الجیشی برخوردار است که پیش از این توسط “جنبش انصارالله” و نیروهای “علی عبدالله صالح” رئیس جمهوری برکنار شده یمن کنترل می‌شد، اما پس از مدتی طی عملیات هوایی، دریایی و زمینی توسط نیروهای متجاوز ائتلاف به یمن از کنترل این جنبش خارج شد و نیروهای وفادار به «طارق محمد عبدالله صالح» معروف به طارق عفاش برادرزاده عبدالله صالح در آن مستقر شدند.