گردشگری و توریسم

تاکید بر تقویت همکاری‌های بلند مدت سینمایی ایران و افغانستان

در این نشست علیرضا تابش، مدیر عامل بنیاد فارابی بر تهیه پیش نویس تفاهم نامه ای فی مابین بنیاد سینمایی فارابی و افغان فیلم به عنوان اصلی ترین نهاد دولتی سینمایی افغانستان تاکید کرد و انعقاد آن را مقدمه ای برای تقویت همکاری‌های بلند مدت سینمایی بین ایران و افغانستان دانست.

مدیرعامل بنیاد در ادامه با توجه پیوندهای عمیق فرهنگی و دینی و تاریخی و زبان مشترک فارسی بین دو کشور به عنوان شاخصه مهم برای گسترش تبادلات فرهنگی، همکاری های مشترک در زمینه تولید فیلم و ایجاد بازار منطقه ای با حضور دیگر کشورها نظیر ارمنستان، روسیه، آذربایجان، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، عراق، عمان و … را از برنامه های جدی بنیاد سینمایی فارابی در حوزه بین الملل اعلام کرد.

تابش در ادامه تشکیل بازار فیلم منطقه‌ای را مهم‌ترین راهبرد سینمای ایران در دوران جدید دانست و گفت: سینمای ایران و افغانستان با تکیه بر اشتراکات فرهنگی با زبان دیپلماسی سینمایی در قالب فیلم‌های کوتاه، داستانی، مستند، انیمیشن، وب سری و… می توانند به خلق گفتمان جدید سینمایی بپردازند.

تابش با اشاره به برگزاری جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان و المپیاد فیلمسازی نوجوانان، اعلام آمادگی کرد تا تجارب ایران در کشف استعدادهای نوجوان و جوان افغانستانی نیز در این زمینه به افغان فیلم منتقل شود.

صحرا کریمی، رئیس افغان فیلم با اشاره به نحوه شروع کار خود به عنوان یک سینماگر زن در افغانستان و سابقه آشنایی او با سینمای ایران، خواستار حمایت و همکاری بنیاد سینمایی فارابی با افغان فیلم در زمینه های گسترش همکاری در خصوص تولید مشترک، انتقال تجارب المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران به افغانستان، کمک به نوسازی آرشیو ملی فیلم افغانستان، برگزاری کارگاه های آموزشی برای هنرجویان سینما در افغانستان، تجهیز کتابخانه افغان فیلم به کتب و نشریات تخصصی سینما و فصلنامه‌های فارابی و همچنین نمایش فیلم های برگزیده سینمای کودک و نوجوان در سال های اخیر، در کشور افغانستان شد.

صحرا کریمی در ادامه با تاکید بر گسترش فعالیت های سینمایی در افغانستان و همکاری بیشتر با سینمای ایران گفت: پیوندهای تاریخی و فرهنگی بین دو کشور عمیق است و «سینما» تاثیر به سزایی برای عمق بخشی و ماندگاری این پیوند خواهد داشت. با تقویت فیلمنامه نویسی در کشورهای فارسی زبان، توسعه همکاری بین جشنواره ای و تولید مشترک می توان برای تداوم این همکاری ها برنامه ریزی کرد.

صحرا کریمی فیلمساز و رئیس افغان فیلم ضمن دیدار و مذاکره با مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ، در نشست «سینما؛ گفتمان فرهنگی» که در حوزه هنری برگزار شد به سخنرانی پرداخت.