گردشگری و توریسم

هفته ای یک باند حفاری غیرمجاز درخوزستان شناسایی می شود

سرهنگ حسین بهداروند روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: برای اطلاع از حفاری های غیر مجاز در مناطق تاریخی و باستانی خوزستان، در دورترین روستاها افرادی به عنوان مخبر قرار داده شده که در صورت مشاهده این تخلف گزارش دهند.
وی از عمده دلایل حفاری های غیر مجاز در مناطق باستانی خوزستان را ناآگاهی مردم از اهمیت و ارزش آثار باستانی دانست و افزود: اگر این فرهنگ سازی انجام شود و مردم از اهمیت آثار باستانی مطلع شوند این تخلف کمتر می شود؛ متاسفانه اطلاعات فرهنگی مردم از آثار باستانی در استان کم است.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان بیان کرد: به همین منظور با آموزش و پرورش هماهنگ شده که اهمیت آثار تاریخی خوزستان به دانش آموزان ارایه شود.
وی از دیگر عوامل انجام حفاری های غیر مجاز را فقر، بیکاری و فقر فرهنگی عنوان کرد.
سرهنگ بهداروند بیان کرد: همچنین به دلیل اینکه بسیاری از مناطق تاریخی در خوزستان ثبت نشده و یا ثبت ملی نیستند، قوه قضاییه نمی تواند برخورد جدی تر با این متخلفان داشته باشد.
وی بیان کرد: حکمی که از سوی دستگاه قضایی برای این افراد صادر می شود زمان زیادی می برد و این موضوع باعث می شود که برخورد با این افراد به صورت جدی انجام نشود.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: برخی افراد از استان های دیگر با دستگا ه های گنج یاب و یا با کمک افراد بومی منطقه و با آگاهی کامل حفاری غیر مجاز انجام می دهند.
سرهنگ بهداروند افزود: لازم است تا تعداد نیروی یگان حفاظت افزایش یابد تا بتوان جوابگوی رسیدگی به این تخلفات باشیم.
وی با اشاره به آخرین مورد شناسایی باند حفاری غیر مجاز در خوزستان بیان کرد: سه شنبه شب یک باند حفاری غیرمجاز در مسجد سلیمان شناسایی و اعضای آن دستگیر شدند.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان افزود: همچنین در چند روز اخیر یک گروه حفاری غیر مجاز در محوطه باستانی تاریخی عسکر مکرم ( مربوط به دوره ساسانی و 25 کیلومتری شوشتر) شناسایی و متلاشی شد.
خوزستان واقع در جنوب غربی ایران با قدمت تمدن 9 هزار ساله آثار باستانی متعددی را در خود جای داده است.
7158/ 6037

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


حفاري


يگان حفاظت