اقامتگاه, رپرتاژ خبری

سفر از مشهد به شیراز، حرم تا حرم

در میان شهرهای مختلف کشور، مشهد مقدس یکی از پرطرف‌دارترین و گردشگرپذیرترین شهرها است. این شهر همه‌روزه و در تمامی فصول سال، مسافران بسیار زیادی را به سمت خود جلب و جذب می‌نماید. بسیاری از مسافران و گردشـگران از شهرهای مختلف دور و نزدیک راهی این دیار می‌شوند تا افتخار زیارت امام رضا علیه‌السلام نصیبشان گردد.

از طرف دیگر شهر شیراز نیز جاذبه‌های مربوط به خود را دارد. آب‌ و هوای خوش این شهر و دیدنی‌های جالب‌ توجه شهر شیراز، باعث شده تا طرف‌داران و محبوبیت خاصی در میان مردم داشته باشد. بنابراین سفر از مشهد به شیراز حرم تا حرم زیبایی‌های خاص خود را دارد.

جاذبه‌ها و دیدنی‌های مشهد

علاوه‌ بر حرم حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام، شهر مشهد دیدنی‌های دیگری هم دارد که برخی از آن‌ها تاریخی و برخی تفریحی به شمار می‌روند. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو، آرامگاه پیر پالاندوز و… اشاره کرد.

مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو

این بنا در حال حاضر به‌ عنوان حوزه علمیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو ساختار ۲ طبقه دارد و در ۴ ضلع، دارای ۴ ایوان است. سبک معماری این بنا به عهد صفویان باز می‌گردد و بیش‌ از ۱۰۰ حجره را در خود جای داده‌ است. بازدید از این بنا برای افرادی که به مشاهده بناهای تاریخی ساخته‌ شده از آجر و تزئینات کاشیکاری و مقرنس‌کاری سردر ورودی ایوان‌ها و حجره‌ها علاقه دارند، بسیار تماشایی و جذاب است.

گنبد سبز

با سفر به مشهد مقدس این امکان برای شما فراهم خواهد شد که از گنبد سبز نیز بازدید نمایید. گنبد سبز، آرامگاه شیخ مؤمن استرآبادی است. قدمت این بنا به عهد صفویان باز می‌گردد. علاوه‌ بر زیارت شیخ مؤمن استرآبادی مسافران می‌توانند ایوان و طاق‌نماهای جذاب گنبد سبز و کاشی‌کاری‌های آن را مشاهده نمایند و از مشاهده این بنای تاریخی و مذهبی لذت ببرند.

آرامگاه پیر پالاندوز

آرامگاه پیر پالاندوز، مقبره محمد عارف عباسی است که از عرفای قرن دهم هجری قمری به شمار می‌رود. این بنا در عهد صفویان ساخته‌ شده و بنایی ۴ ضلعی است. گنبد پیازی‌ شکل این مقبره و ایوان آجری زیبایش، بسیار تماشایی هستند. بازدید این بنا برای افرادی که به مشاهده‌ معماری‌های سبک کهن علاقه دارند بسیار جذاب است.

چالیدره

بسیاری از مسافران علاقه دارند تا علاوه‌ بر زیارت حرم علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در مشهد، از مناطق تفریحی و سیاحتی این شهر نیز بازدید نمایند. چالیدره گزینه‌ای بسیار مناسب برای این افراد است. این مرکز تفریحی، در اطراف شهر مشهد ساخته‌ شده است. مسافران و گردشـگران با حضور در این مرکز گردشـگری می‌توانند از امکانات تفریحی که برای آن در نظر گرفته‌ شده استفاده کنند. برای نمونه به قایق سواری و ماهیگیری دست بزنند و یا با حضور در رستوران این مرکز، طعم غذاهای مورد نظر خود را امتحان کنند.
برای بسیاری از مسافران، این نکته حائز اهمیت است که پیش‌ از سفر به مشهد مقدس، اقامتگاه و یا هتل مناسبی را برای اسکان چند روزه خود در نظر بگیرند تا هم از نظر رفت و آمد مشکلی نداشته باشند و هم به حرم علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام و دیگر جاذبه‌های مشهد دسترسی خوبی داشته باشند. این افراد می‌توانند قبل‌ از اقدام به سفر به رزرو هتل‌های مشهد از جاباما اقدام کنند و با مشاهده تصاویر انواع مختلف هتل‌های شهر مشهد و بررسی امکانات و قیمت آن‌ها، به رزرو آنی و قطعی هتل‌های مشهد دست بزنند.

جاذبه‌ها و دیدنی‌های مذهبی شیراز

شهر شیراز، شهر باغ و ادب ایران‌ زمین به شمار می‌رود. وجود بناهای تاریخی و مذهبی فراوان در این شهر باعث شده تا مسافران زیادی به این قطب گردشگـری رفت‌ و آمد کنند. از جمله دیدنی‌های شیراز می‌توان به آرامگاه حافظ، آرامگاه سعدی، آرامگاه شاهچراغ و… اشاره کرد.

آرامگاه شاهچراغ

یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های شهر شیراز، آرامگاه شاهچراغ است. میر سید احمد، پسر امام موسی کاظم علیه‌السلام و برادر امام رضا علیه‌السلام است که به شاهچراغ ملقب است. این آرامگاه در سده ۶ هجری قمری بنا شده‌ و به دوران اتابکان فارس تعلق دارد. کاشی‌کاری‌های این بارگاه بسیار زیبا طراحی‌ شده و انواعی از آینه‌کاری‌ها و خطوط زیبای عربی و فارسی، آن را تزیین نموده‌اند.
در جنوب و شمال آرامگاه نیز ۲ در به کار رفته‌ است که به حیاط این حرم راه دارد. در حیاط بزرگ حرم شاهچراغ شیراز نیز حوض و درختانی زیبا وجود دارند که حال‌ و هوای خاصی را به شما خواهند داد. بنابراین در هنگام سفر به شیراز، بازدید از این آرامگاه را نیز در برنامه خود قرار دهید.
برای دسترسی سریع به این آرامگاه و دیگر جاهای دیدنی شیراز لازم است پیش‌ از سفر، هتلی را برای اقامت خود در نظر بگیرید. هتل‌های شیراز انواع و اقسام مختلفی دارند. وب‌سایت جاباما سعی کرده انواع مختلف این هتل‌ها را در یک مجموعه جمع‌آوری نماید. برای نمونه این امکان فراهم‌ شده که مسافران بتوانند تصاویر هتل بزرگ شیراز را مشاهده نمایند و امکانات و قیمت آن را مورد بررسی دقیق قرار دهند و به رزرو آنی و قطعی هتل مورد نظر خود دست بزنند.