اماکن دیدنی ایران

تحصیل داروسازی در آلمان


قاصدک 24

تحصیل در آلمان تقاضای بسیاری در بین افراد از نقاط مختلف دنیا است.

رشته های پزشکی دارای محبویت زیادی در بین متقاضیان می باشد. که تحصیل داروسازی پرمخاطب ترین رشته در بین رشته های پیراپزشکی می باشد.

این رشته به دلیل دارا بودن شرایط مناسب بسیار قابل توجه قرار می گیرد. همچنین تحصیل در آلمان دارای شرایط مناسبی است. هزینه تحصیل در آلمان بسیار پایین و تقریبا صفر می باشد. و تحصیل در این کشور به دلیل بالا بودن امکانات رفاهی بسیار مورد توجه است. از این گذشته , درصد بیکاری در آلمان نیز بسیار پایین است که این باعث ایجاد شرایط عالی برای یافت شغل پس از فارغ التحصیلی می باشد.

شرایط  تحصیل در رشته داروسازی در آلمان

داروسازی  یکی از حساس ترین رشته ها در زمینه بهداشت و سلامت و بوده است و اهمیت فراوان برای مراقبت‌ های بهداشتی دارد. تحصیل در آلمان با بهره گیری از امکانات آزمایشگاهی مجهز و هزینه های مناسب برای تحصیل و سطح بالای آموزش وبه کارگیری کادر آموزشی باتجربه و پیشرو یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل داروسازی می‌باشد.

آشنایی با رشته داروسازی در آلمان

کشور آلمان  دارای جمعیتی بالغ بر 83 میلیون نفر را دارد و میتوان گفت آلمان  در این سایر کشور های اروپایی پرجمعیت ترین، صنعتی ترین و ثروتمند ترین کشور  شناخته می شود.  دانشجویان مهاجر در آلمان بیش از %12 از جمعیت آلمان  را تشکیل داده اند. هامبورگ، فرانکفورت، مونیخ و برلین شهرهای مهم کشورآلمان هستند که بیشترین تعداد دانشگاه های معتبر معتبر آلمان را دارا است. مدت زمان  تحصیل داروسازی در آلمان بین 5 تا 6 سال می باشد. مهمترین دروس فیزیک، فیزیولوژی، زیست شناسی، فارماکولوژی و داروسازی بالینی می باشد. دانشجویان رشته داروسازی در دوره اول آموزشی به تحصیل اصول بنیادی زیست شناسی انسانی و فیزیک می پردازند. در مرحله بعدی اختصاص دارد به آموزش های اصول داروسازی و پزشکی.

تحصیل در آلمان

شهریه دانشگاه های مختلف آلمان برای  رشته داروسازی

تحصیل در دانشگاه های دولتی معمولا برای کلیه دانشجویان در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد, رایگان است.  مگر در صورتی که متقاضی تصمیم داشته باشد در رشته ای در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کند که با رشته ای که مدرک کارشناسی آن را دارد متفاوت باشد. همچنین به عنوان استثنا در ایالت Baden-Württemberg آلمان دانشگاه های آن از دانشجویان بین المللی سالیانه 3000€ (یورو) شهریه دریافت می کنند. همچنین برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی دارای پرداخت شهریه است. در مقطع کارشناسی سالیانه 26000€ (یورو) و در مقطع کارشناسی ارشد سالیانه 40000€ (یورو) به طور متوسط.

برخی از دانشگاه های رایگان آلمان در سال تحصیلی 2021-2022 عبارت هستند از:

  • University of Stuttgart
  • University of Mannheim
  • University of Bremen
  • University of Cologne
  • University of Hamburg

معرفی برترین دانشگاه‌ ها برای تحصیل داروسازی در آلمان

بسیاری از دانشگاه های آلمان از اعتبار بالایی برخوردار است. پذیرش در رشته های پزشکی کمی دشواراست. امکان تحصیل دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا نیز برای تحصیل در رشته داروسازی میسر است.  در ادامه به معرفی برترین دانشگاه های پیراپزشکی مناسب برای تحصیل رشته داروسازی در آلمان می پردازیم :

  • دانشگاه ماربورگ: این دانشگاه قدیمی ترین دانشگاه داروسازی جهان است که در آلمان قرار گرفته است .و بالغ بر 25000 دانشجو دراین دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند؛ این دانشگاه به جز برنامه های فنی و مهندسی کلیه رشته‌ های علمی را به متقاضیان ارائه میدهد.
  • دانشگاه گرایفسوالد: یکی دیگر از قدیمی در اروپا می باشد. که ارائه دهنده رشته های پیراپزشکی و داروسازی می باشد. بیش از 12000 دانشجوی از ایالت های آلمان و سایر کشورهای دنیا مشغول به تحصیل در این دادنشگاه می باشند. دانشگاه گرایفسوالد علاوه بر دانشکده پزشکی , دارای دانشکده های ریاضی و فیزیک، هنر، الهیات و حقوق می باشد. همچنین بازار کار برای دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه گرایفسوالد بسیار عالی است به صورتی که به راحتی در شرکت های بین المللی در آلمان متناسب با رشته تحصیلی و درآمد مطلوب مشغول به کارمی شوند.
  • دانشگاه فرانکفورت: از جمله دانشگاه های برتر در کشور آلمان می توان به دانشگاه فرانکفورت اشاره کرد که از دارای برنامه های آکادمیک و تحقیقاتی متمرکز است و سعی در جذب دانشجویان مستعد می باشد. از محبوب ترین رشته های ارائه شده در دانشگاه فرانکفورت رشته های داروسازی محسوب می شود که در حال حاضر در مقطع کارشناسی بالغ بر 1850 دانشجو و بیش از 500 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دوره دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصیل در رشته داروسازی می باشند.

شرایط ورود به رشته داروسازی در آلمان

شرایط و مدارک لازم برای تحصیل در رشته داروسازی در آلمان در دانشگاه های مختلف متفاوت می باشد. که متقاضیان به منظور ثبت نام در کالج ها و موسسات میبایست به سایت خود دانشگاه مراجعه  کنند. به طور کلی دروس مشترکی که در کلیه دانشگاه های پزشکی برای رشته داروسازی تدریس میشود شامل برنامه های درسی مانند شیمی، زیست شناسی، فیزیک و ریاضی میباشد. تقاضا برای پذیرش در رشته های پزشکی از جمله  رشته داروسازی بسیار رقابتی میباشد و اکثر متقاضیان برای تحصیل که  خارج از اتحادیه اروپا  تقاضای تحصیل در آلمان را دارند و مدارک دبیرستان خود را خارج از آلمان اخذ کرده باشند، باید مدارک دیپلم 12 ساله خود را ارزشیابی و معادلسازی کنند و برای ورود به دانشگاه میبایست در دوره های یک ساله کالج  پیش پزشکی شرکت کرده و پس از تکمیل دوره در آزمون شرکت کرده باشند و با کسب نمره مناسب وارد رشته های داروسازی شوند.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی آلمان

برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان ، با توجه به این که ویزای آلمان عضو شنگن می باشد .نیازمند طی مراحلی است  و متقاضیان باید شرایط خاصی را باید به ترتیب طی کنند.

برای این منظور لازم است متقاضیان برای اخذ پذیرش از دانشگاه مربوطه  مدارک زیر را ارائه کنند:

  • ترجمه رسمی دیپلم دوره متوسطه آلمانی
  • ترجمه رسمی ریز نمرات دوران دبیرستان به زبان آلمانی
  • مدارک زبان درسطح  B2 برای به تسلط به زبان آلمانی
  • تکمیل فرم درخواست پذیرش
  • ارائه گواهی تمکن مالی
  • گواهی سلامت پزشکی
  • گواهی عدم سوء پیشینه در داخل و خارج از آلمان
  • ارائه اصل و کپی مدارک شناسایی شناسنامه
  • ارائه پاسپورت معتبر