اماکن دیدنی ایران

نکاتی برای اولین سفر به استانبول


قاصدک 24

یکی از زیباترین و توریستی‌ترین شهرهای ترکیه، استانبول است. این شهر تلاقی بین دو قاره آسیا و اروپا است. جاذبه‌های آن انقدر زیاد است که اگر قصد بازدید از آن را دارید، باید خودتان را برای سفری ۵ روزه آماده کنید.

سفر به استانبول تجربه منحصر به فردی برای شما خواهد بود. بازدید از کاخ‌های زیبا و مساجد قدیمی جذاب مثل ایاصوفیه گرفته تا ‌قدم زدن در خیابان‌های زیبا و بازارهای سنتی این شهر مثل بازار بزرگ استانبول و همچنین غذا خوردن در کبابی‌های این شهر، خاطره های جذابی خواهد بود که تا سال های در ذهنتان به یادگار می ماند. اگر برای بار اول است که می‌خواهید به استانبول سفر کنید این مقاله را از دست ندهید چرا که این مقاله مخصوص شما نوشته شده است.

موضوعاتی که در این مقاله مطرح می‌کنیم به شرح زیر است:

  • چطور به استانبول سفر کنیم؟
  • اقامت در شهر استانبول
  • جاذبه‌های شهر استانبول
  • توصیه‌های سفر به استانبول
  • بایدها و نبایدهای استانبول

در بخش ابتدایی درباره نحوه سفر به این شهر صحبت می‌کنیم و نکاتی را مطرح می‌کنیم که در هنگام انتخاب وسیله نقلیه مورد نیازتان به کارتان بیاید.

چطور به استانبول سفر کنیم؟

یکی از مزیت‌های سفر به استانبول این است که راه‌های مختلفی برای سفر به آن وجود دارد. می‌توانید با اتوبوس، قطار یا هواپیما به این شهر زیبا سفر کنید. حتی می‌توانید با ماشین شخصی به استانبول بروید. انتخاب با شما است. برای سفر هوایی به این شهر می‌توانید در اینترنت و به کمک سفرمارکت بلیط هواپیما تهیه کنید. اکثر ایرلاین های ایران به مقصد فرودگاه بزرگ استانبول پرواز دارند.

اگر هم دلتان برای سفر با قطار می‌تپد، می‌توانید از دو شهر تهران و تبریز اقدام کنید. از ایستگاه راه آهن شهر تهران به سمت آنکارا و از ایستگاه راه آهن تبریز به سمت وان ترکیه بروید. برای سفر ریلی به کشور ترکیه حدود ۷۰ ساعت زمان نیاز است.

اگر دوست دارید با اتوبوس به این شهر بروید، باید در ابتدا به شهر تبریز یا تهران بروید. در شهر تبریز پایانه مرکزی تبریز اتوبوس به سمت استانبول دارد. در شهر تهران نیز از پایانه غرب (آزادی) و پایانه بیهقی (آرژانتین) می‌توانید به شهر استانبول بروید.

سومین روش برای رسیدن به این شهر زیبا، استفاده از ماشین شخصی است. شما می‌توانید از سه نقطه مرزی که در ادامه نام می‌بریم وارد کشور ترکیه شوید و با عبور از شهرهای مختلف به شهر استانبول برسید:

  • مرز بازرگان (۲۹۰ کیلومتری شهر تبریز)
  • مرزی رازی (۶۵ کیلومتری شهر خوی)
  • مرز سرو (۶۰ کیلومتری شهر ارومیه)

در بخش بعدی درباره محل اقامت در شهر استانبول صحبت خواهیم کرد.

اقامت در شهر استانبول

در شهر استانبول می توانید انواعی از اقامتگاه‌های مختلفی را برای سفر خود انتخاب کنید؛ از سوئیت و مهمانسرا گرفته تا هتل‌های چند ستاره. برای انتخاب اقامتگاه مناسب در شهر استانبول باید به چند نکته توجه داشته باشید. اول میزان بودجه‌ای است که می‌خواهید برای سفر خود خرج کنید و دوم اینکه دلتان می‌خواهد اقامتگاهتان چقدر امکانات داشته باشد و در کجای شهر قرار گرفته باشد؟

هتل‌های استانبول گاه بر روی قیمت‌های خود تخفیف‌هایی می‌گذرانند. بهتر است که سایت‌های مربوط به اقامت در این شهر را بررسی کنید تا در هنگام کم شدن قیمت هتل‌های استانبول به این شهر سفر کنید. محله‌هایی نظیر بی اوغلو، ‌میدان تقسیم و سلطان احمد محله‌های خوبی برای انتخاب اقامتگاه هستند. این سه محله از این جهت مناسب است که اولا امنیت خوبی دارند و ثانیا با اقامت در هتل های این محله ها به رستوران های خوب این شهر دسترسی بهتری دارید.

احتمالاً تا اینجا، بلیط چارتر استانبول تهران را تهیه کردید و اقامتگاه مورد دلخواهتان را رزرو کردید، حالا نوبت به انتخاب جاذبه‌هایی می‌رسد که می‌خواهید در سفر خود از آن‌ها دیدن کنید. بهتر است قبل از سفر لیستی از جاذبه‌های مهم و دیدنی این شهر را داشته باشید تا بتوانید از زمان و بودجه خود بهترین استفاده را بکنید.

جاذبه‌های شهر استانبول

استانبول شهر بی نظیری برای گشت و گذار است. در این شهر انواعی از جاذبه‌های دیدنی را خواهید دید که از گذشته‌های این شهر به جای مانده و اکنون جزئی از هویت آن شده است. کاخ‌های زیبا و سر به فلک کشیده،‌ مساجد بزرگ با معماری‌های بی نظیر و مخروبه‌های باستانی که زمانی شکوه و ابهت خود را داشتند بخشی از جاذبه‌های این شهر هستند. در این شهر زیبا انواعی از رستوران‌ها و کافه‌های مدرن تا چایخانه‌های سنتی وجود دارد. اگر هم به بازارگردی علاقه دارید،‌ سفر به این شهر برای شما جذاب خواهد بود.

اگر برای اولین بار است که به این شهر سفر می‌کنید در ادامه لیستی را برای شما آورده‌ایم تا بتوانید بهترین جاذبه‌های این شهر را بشناسید:

مسجد ایا صوفیه

موزه‌ای جذاب و دیدنی که یادگار دوران پادشاهی عثمانی در این شهر است. این بنا که در ابتدا کلیسا بوده و سپس به مسجد تبدیل شده است، موزه دیدنی و جذابی است که معماری آن چشم هر زیبادوستی را محو خود می‌کند.

بازارمصری ها

یکی از خوشبوترین بازارهای استانبول است که شهره و آوازه جهانی دارد. در این بازار خوش عطر و بو با کیفیت‌ترین ادویه‌ها جهان را خواهید دید.

استانبول

قلعه یدیکوله

قلعه یدیکوله (Yedikule Fortress) که به آن قلعه هفت برج نیز می گویند، یکی از جاهای دیدنی شهر استانبول است که باید در لیست سفر خود به این شهر قرار دهید. هر یک از برج‌های این قلعه با شکوه، داستانی در دل خود دارد که شنیدن آن لذتبخش خواهد بود.

موزه هنر مدرن

موزه هنر مدرن (Museum of Modern Art) یکی از مکان‌های مورد علاقه هنر دوستان است. در این موزه آثار هنری مدرن و هنرمندان معاصر ترک به نمایش گذاشته می‌شود.

مسجد رستم پاشا (Rustem Pasa Mosque)

استانبول

یکی از زیباترین مساجد شهر استانبول که در محله اروپایی این شهر قرار دارد،‌ مسجد رستم پاشا است. این مسجد زیبا به دستور رستم پاشا در سال ۱۵۶۱ ساخته شده است.

موزه پرا

در موزه پرا (Pera Museum) می‌توانید کلکسیونی از آثار هنری زیبا مثل نقاشی، عکس‌هایی قدمی از شهر استانبول، کاشی‌ها و موزاییک‌های جذابی را ببینید. هنرمندان معروف جهان هر ساله در این موزه آثار خود را به نمایش می‌گذارند.

 از دیگر جاذبه‌های دیدنی و با ارزش این شهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مسجد سلیمانیه Suleymaniye Mosque))
  • کاخ دلما باغچه Dolmabahce Palace))
  • میدان هیپودروم یا میدان اسب دوانی (Hippodrome)
  • کلیسای چورا Chora Church))
  • مزوه باستان شناسی Archaeological Museum))
  • آب انبار باسیلیکا Basilica Cistern))
  • برج گالاتا Galata Tower))
  • بازار بزرگ استانبول Grand Bazaar))
  • مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی Blue Mosque))
  • کاخ توپکاپی (Topkapi)

در ادامه نکاتی کاربردی برای سفر به استانبول را بیان می‌کنیم که رعایت آن‌ها سفر شما را لذت بخش تر خواهد کرد.

توصیه‌های سفر به استانبول

در استانبول چگونه رفت و آمد کنیم؟

یکی از بهترین راه‌های رفت و آمد به این شهر خرید کارتی به نام «استانبول کارت» است. با استفاده از این کارت می‌توانید از همه وسایل نقلیه عمومی مثل مترو، قایق، تراموآ و اتوبوس استفاده کنید. اگر هم دلتان می‌خواهد با تاکسی در خیابان‌های این شهر بچرخید، به این نکته دقت کنید که راننده، تاکسی متر خود را روشن کند و در هنگام حساب و کتاب، هزینه یک سفر دربستی را از شما نگیرد.

اگر می‌خواهید با سفر هوایی و تهیه ارزانترین بلیط تهران استانبول به سفر بروید لازم است که با سرویس‌های شرکت اتوبوسرانی «هاواتاس» آشنا شوید. این شرکت به مسافرینی که از فرودگاه می‌آیند یا می‌خواهند به فرودگاه بروند سرویس می‌دهد.

بایدها و نبایدهای استانبول

بهتر است در سفر خود به شهر استانبول نزدیک خیابان ترلابسی در میدان تقسیم نشوید. در این خیابان انواع و اقسام خلافکارها و مواد فروشان زندگی می‌کنند.

بهتر است که درباره قوانین و آداب و رسوم مردم این شهر اطلاعات بیشتری کسب کنید تا در هنگام سفر دچار مشکل نشوید. به طور مثال در هنگام ورود به مکان‌های مذهبی باید نحوه پوشش مناسب آن مکان را داشته باشید.