اماکن دیدنی ایران

رشد ۲ برابری ورودی گردشگر خارجی در دولت دوازدهم

ایرنا: شیوع کووید١٩ از اواخر سال گذشته شتاب صنعت گردشگری در ایران و جهان را متوقف کرد، تا جاییکه هنوز هم بازگشایی‌ها و عادی‌سازی جریان سفر با ابهام و تردید مواجه است و سایه سنگین کرونا بر روی تاسیسات گردشگری سنگینی می کند.

آمارها نشان می‌دهد با شرایط اجتماعی و اقتصادی پیش آمده صنعت گردشگری در جهان به سال ١٩٩٠ بازگشته است، عقب‌گردی که صاحبان کسب‌وکار و فعالان این صنعت حتی در کشورهای گردشگرپذیر و پیشتاز این صنعت را نگران و ناامید کرده و چشم امید به شتاب در تزریق گسترده واکسن و اعتمادسازی دوباره میان گردشگر و ایمنی و امنیت سلامت در مقاصد گردشگری بسته اند.

در ایران هم صنعت گردشگری که طی دو دهه اخیر مسیر رو به پیشرفتی را آغاز کرده بود در سه سال اخیر با تشدید تحریم‌ها، فشار حداکثری اقتصادی و شیوع کرونا با خسارت‌های عمیقی روبه‌رو شده است و فعالان این حوزه نسبت به آینده این صنعت حداقل برای دو سال پیش‌رو بسیار نگران هستند.

خسارت کرونایی در هشت ماه اول پس از شیوع کرونا بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده و بیشتر واحدهای صنفی و تاسیسات این صنعت در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند، حال آن که پیش از شیوع ویروس کرونا فعالان این حوزه با برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری در گردشگری داخلی و افزایش استانداردهای لازم در تاسیسات گردشگری و تبلیغات و بازاریابی‌های نوین، ورود بیش از ۸.۶ میلیون گردشگر را هم تجربه کرده و در حال برنامه‌ریزی برای جذب ۲۰ میلیون گردشگر ورودی تا ۱۴۰۴ بودند.

بررسی گزارش‌ها و آمار گردشگری در ١٠ سال گذشته در ایران نشان می‌دهد بالاترین میزان رشد در تعداد ورود گردشگر به کشور در سال ١٣٩٧ اتفاق افتاده است، در این سال هفت میلیون و ٨٠۴ هزار و ١١٣ گردشگر به ایران آمده‌اند که نسبت به سال قبل از آن ٢ میلیون و ۶٩٠ هزار و ۵٨٩ نفر افزایش داشته است.

اگر چه رکورد ورود گردشگر از سال ١٣٨٨ تا ١٣٩٨ با ثبت هشت میلیون و ۶۶٠ هزار و ٩٨٨ گردشگر مربوط به سال ٩٨ قبل از شیوع کرونا است، اما نرخ رشد سالانه ورودی نسبت به سال ۹۷، نتوانست عدد چشم‌گیر سال قبل خود را ثبت کند.

آغاز شیوع کرونا (اسفندماه ٩٨) در ایران صنعت گردشگری و روند ورود گردشگر به ایران را به شدت تحت تأثیر قرار داد و به طور میانگین تعداد گردشگران ورودی در هفت ماهه اول سال ٩٩ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن منفی ٩۴ درصد را نشان می‌دهد و این یک سقوط آزاد است که به طور عمومی در سراسر جهان همین مقدار ثبت شده است.

پیش از آغاز دولت یازدهم (۱۳۹۱-۱۳۸۸) در طول چهار سال هم تعداد ورودی گردشگر از ۲ میلیون و ۲۷۲ هزار و ۵۷۵ گردشگر به ۴ میلیون و ۷۰ هزار و ۴۱۵ رسید که تقریبا با یک افت و خیز رشد دو برابری را تجربه کرد اما با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و چشم اندازی از مذاکرات و امید به رفع تحریم و ایجاد یک ثبات نسبی میان روابط سیاسی و اقتصادی ایران با جهان روند ملایم رشد ورودی گردشگر به کشور آغاز شد. به طوریکه به غیر از یک افت تقریبا ۲۸۰ هزار نفری در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال قبل از آن روند تغییرات مثبت و تعداد ورودی رو به افزایش بود.

در این روند در سال ۱۳۹۲ تعداد چهار میلیون و ۸۰۱ هزار و ۸۲۶ گردشگر، در سال ۱۳۹۳ بیش از پنج میلیون و ۴۴ هزار و ۴۰۰ گردشگر و سال سوم دولت تدبیر و امید بیش از پنج میلیون ۱۸۱هزار و ۱۸ گردشگر از ایران بازدید کردند، اما در سال پایانی دولت یازدهم (۱۳۹۵) این مقدار به چهار میلیون و ۹۰۱هزار و ۸۴ نفر کاهش یافت که علیرغم رشد اقتصادی کم‌نظیر ایران بیشتر متاثر از فضای بین‌الملل و تغییر در فضای سیاسی جهان ناشی از تحولات سیاسی انتخاب دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا (۲۰۱۶ میلادی) و مواضع وی در قبال برجام و فشار اقتصادی به ایران بود.

با انتخاب مجدد حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی به ریاست جمهوری و تداوم دولت تدبیر و امید و سیاست‌های حوزه گردشگری (سال۱۳۹۶) تعداد ورودی گرشگری از مرز پنج میلیون و ۱۱۳ هزار نفر عبور کرد و با همه فشارهای اقتصادی و تبلیغات روانی، تعداد گردشگر ورودی در سال ۹۷ رکورد رشد ۵۰ درصدی را تجربه کرد و تعداد گردشگر ورودی به هفت میلیون و ۸۰۴ هزار و ۱۱۳ گردشگر رسید و این آمار در سال ۹۸ و پیش از شیوع کرونا در ماه پایانی به رقم بی سابقه هشت میلیون و ۶۶۰ هزار و ۹۸۸ گردشگر رسید، که رشد دو برابری نسبت به آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید را نشان می‌دهد.

اگر چه تحریم شرایط سفر و گردشگری و سرمایه‌گذاری در این حوزه را سخت و شیوع و همه‌گیری کووید۱۹، ورود گردشگر و درآمد حاصل از آن را کاملا متوقف کرد، اما آمارها نشان می‌دهد در دولت دوازدهم تعداد اتاق در اماکن اقامتی با رشد ۱۱۰ درصدی از ۱۰۴ هزار و ۸۲۶ اتاق به ۲۲۰ هزار و ۲۰۰ عدد رسیده است و نرخ رشد تعداد تخت هم از ۲۷۹ هزار و ۱۱۸ در ابتدای دولت دوازدهم به ۴۷۱ هزار و ۱۰۳ تخت رسیده و رشد ۶۹ درصدی را در فاصله سه سال فعالیت دولت ثبت کرده است.

 ۲۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در دولت دوازدهم

نگاهی گذرا به حجم سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری در دولت دوازدهم نشان می‌دهد در طول سه‌ونیم سال گذشته بیش از ۲۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سرمایه‌گذاری شده است.

در بهمن ماه ۹۹ (دهه فجر) با بهره برداری از حدود ۴۵۰ طرح با حجم سرمایه‌گذاری ۴۸ هزار و ۵۱۰ میلیارد ریال زمینه اشتغالزایی مستقیم حدود هفت هزار نفر فراهم شد، در حوزه اشتغال روستایی نیز بیش از ۱۶ هزار طرح گردشگری و صنایع‌دستی، با تسهیلاتی بالغ ‌بر ۱۰ هزار میلیارد ریال در حال اجرا است که این طرح‌ها برای نزدیک به ۲۹ هزار نفر شغل مستقیم ایجاد می کنئ.

همچنین ۲ هزار میلیارد ریال از محل منابع صندوق توسعه ملی برای اجرای ۱۴۶ طرح، هزار و ۳۱۵میلیارد ریال از محل منابع اشتغال فراگیر برای اجرای ۴۲۶طرح، ۲ هزار و ۷۴۲میلیارد ریال از محل منابع رونق تولید برای اجرای ۱۱۴ طرح و بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال یارانه سود تسهیلات بانکی از جمله مواردی است که در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری در دولت دوازدهم پرداخت شده است.

در حال حاضر در سطح کشور ۲‌ هزار و ۵۲۷ طرح انواع تأسیسات گردشگری توسط بخش خصوصی در حال اجرا است که ۲۱۲ طرح پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد دارند که پیش‌بینی شده است این طرح ها تا پایان دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری برسند.