اماکن دیدنی ایران

بازدید از مسجد ایاصوفیه در تور استانبول


قاصدک 24

شهر استانبول یکی از شهرهای تاریخی و توریستی کشور ترکیه است که سالانه تعداد زیادی از مردم از سراسر جهان برای بازدید از آن به این کشور سفر می‌کنند.

اگر قصد دارید به کشور ترکیه سفر کنید، توصیه می‌کنیم که بازدید از مسجد ایاصوفیه شهر استانبول را در اولویت قرار دهید. مسجد ایاصوفیه، قلب شهر استانبول و یکی از پربازدیدترین اماکن تاریخی و توریستی این شهر از دیدگاه بازدیدکنندگانی است که با تور استانبول به این شهر سفر می‌کنند. این بنای مذهبی از جمله قدیمی‌ترین اماکن تاریخی جهان محسوب می‌شود که با وجود وقوع بلایای طبیعی و جنگ‌های متعدد هنوز پابرجا باقی مانده است. این مسجد، یکی از شاهکارهای معماری جهان و از جمله زیباترین و دیدنی‌ترین اماکن در شهر استانبول به‌حساب می‌آید. در ادامه این مقاله، شما را با این مسجد دیدنی و نحوه بازدید از آن در تور استانبول بیشتر آشنا می‌کنیم.

مسجد ایاصوفیه در کجای شهر استانبول واقع شده است؟

دسترسی به مسجد ایاصوفیه استانبول از طریق کلیه لوازم حمل‎‌ونقل عمومی امکان‌پذیر است. بازدیدکنندگان می‌توانند به‌راحتی به این مکان و بعضی دیگر از اماکن پرطرفدار شهر استانبول مانند مسجد سلطان احمد و کاخ و موزه توپکایی رفت‌وآمد کنند. این مسجد در قسمت اروپایی استانبول و در محله سلطان احمد نزدیکی کاخ توپکایی قرار دارد. برای بازدید از این ساختمان زیبا لازم است بلیت خود را حتما پیش از ساعت ۱۶ تهیه کرده باشید. بازدید از این محل برای کلیه افراد زیر ۱۲ سال رایگان است.

آیا بازدید از مسجد ایاصوفیه مسلتزم داشتن پوشش خاصی است؟

از زمانی که مسجد ایاصوفیه به یک موزه توریستی تبدیل شد، گردشگران می‌توانند با هر پوششی در این ساختمان ظاهر شوند. اما برای نشان دادن احترام خود به مردم ترکیه بهتر است برای ورود به این مکان مذهبی، لباس‌های پوشیده بر تن داشته باشید. مردان می‌توانند برای بازدید از این مکان از تی‌شرت و شلوار بلند و زنان از لباس‌های یقه بسته و آستین‌دار همراه با شلوار بلند استفاده کنند. تنها امر ضروری برای پوشش در زمان بازدید از این مسجد، لزوم پوشیدن روسری برای خانم‌ها در مسجد آبی است.

آیا امکان عکس برداری در مسجد ایاصوفیه وجود دارد؟

عکس‌برداری از بعضی قسمت‌های مختلف موزه مسجد ایاصوفیه، همانند سایر اماکن تاریخی، ممنوع بوده و فقط در صورت داشتن مجوز امکان‌پذیر است. البته در سایر قسمت‌های این مسجد، امکان عکس‌برداری و گرفتن سلفی با معماری شاهکار، دیوارها و گنبدهای این مکان برای بازدیدکنندگان وجود دارد.

مروری بر تاریخچه مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه استانبول در قرون وسطی ابتدا به‌عنوان یک کلیسا ساخته شد و نمادی برای عرفان مسیح بود. این بنا از شاهکارهای ساخته شده در دوره امپراطوری عثمانی و بیزانس به‌حساب می‌آید و در زمان «کنستانتین دوم» بنا شده و مردم آن را با نام کلیسای بزرگ می‌شناختند. در زمان تئودئوس دوم، این کلیسا بر اثر یک آتش سوزی سوخت و سپس دستور ساخت کلیسای دوم در آن محل صادر شد. ۹۰۰ سال پس از ساخت کلیسای دوم و پس از فتح قسطنطنیه توسط نیروهای عثمانی، پادشاه عثمانی فرمان تبدیل این محل به مسجد را صادر کرد و در همین زمان، ساخت مناره‌ها آغاز شد. به مرور زمان و در پی تغییرات مدرنیته کشور ترکیه به دستور آتاتورک، این محل را به موزه تبدیل کردند.

نام گذاری این بنا بر چه اساس انجام شد؟

ایاصوفیه به معنای حکومت مقدس بوده و یک انتخاب هوشمندانه و عالمانه محسوب می‌شود که در آن، به جای نام‌گذاری بنا براساس سنت‌ها، یک نام مقدس برای آن برگزیده‌اند.

چه مکان‌ های تاریخی در نزدیکی مسجد ایاصوفیه استانبول واقع شده‌اند؟

مسجد ایاصوفیه استانبول در یکی از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین محله‌های این شهر واقع شده است و به همین دلیل، بازدیدکنندگان با بازدید از این مسجد می‌توانند از بناهای تاریخی متعدد دیگری که اطراف این مکان مذهبی وجود دارد، بازدید کنند. از جمله اماکن تاریخی دیگری که نزدیکی این مسجد واقع شده‌اند، می‌توان به مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد، حرم خرم سلطان، چشمه احمد سوم، مخزن ریحانا، کاخ توپکاپی، گالری تصاویر اسطوره‌های ترکیه، فواره خرم سلطان، آب انبار باسیلیکا و… اشاره کرد.

خلاصه مقاله

مسجد ایاصوفیه استانبول یکی از محبوب‌ترین و پربازدیدترین اماکن شهر استانبول ترکیه است که می‌توانید با تور استانبول از آن دیدن کنید و خاطرات به‌یادماندنی و شیرینی را بسازید. این مسجد در قرون وسطی محلی برای عبادت مسیحیان بوده و در دوران عثمانی به مسجد تبدیل شده است. بازدید از این موزه در همه روزهای هفته، به جز دوشنبه‌ها برای توریست‌ها و مردم این کشور امکان پذیر خواهد بود. البته لازم است که بلیط خود را در اسرع وقت و حداکثر تا یک ساعت مانده به تعطیلی موزه تهیه کنید. این مکان در طول زمان از کلیسا به مسجد تغییر پیدا کرده و بناهای جدیدی به آن اضافه شده‌اند. این بنای تاریخی و مذهبی با داشتن تاریخچه و معماری بی‌نظیر، قطعا یکی از جذاب‌ترین اماکنی خواهد بود که در زمان سفر به ترکیه می‌توانید از آن بازدید کنید.

منبع : تور استانبول علی بابا (https://www.alibaba.ir/tour/turkey-istanbul)