گردشگری و توریسم

سامانه گرمایشی بیش‌ از ۱۲۰۰ کلاس درس آذربایجان‌غربی استاندارد می‌شود

سپیده طیب قاسمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات اجرایی استانداردسازی سامانه گرمایشی هزار و ۴۴ کلاس دیگر نیز که در سال گذشته آغاز شده است هم‌اینک از  ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردارست.

وی بیان کرد: در سال جاری ۵۱۷ کلاس درس نیز از محل اعتبارات وزارت نفت و سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و ۷۴۲ کلاس درس تیز از محل اعتبارهای ملی اداره نوسازی استان در حال انجام عملیات استاندارد سازی سیستم های گرمایشی هستند که این تعداد نیز از پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد برخوردارست.

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی گفت: در ابتدای اجرای طرح تامین سامانه‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس در ابتدای فعالیت دولت، ۹ هزار و ۱۱۸ کلاس درس با بخاری‌های غیراستاندارد در استان وجود داشت که با تلاش‌های انجام شده تا پایان سال ۱۳۹۸ بیش از هفت هزار و ۸۰۰ کلاس استانداردسازی شد که تعداد کلاس‌های نیازمند استانداردسازی در زمینه گرمایشی به هزار و ۲۵۹ کلاس درس رسید.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری تمامی بخاری‌های غیراستاندارد و نفتی مدارس استان جمع‌آوری شود.

آذربایجان غربی با دارا بودن ۶۰۷ هزار دانش‌آموز و پنج هزار مدرسه در قالب ۱۷ هزار کلاس فیزیکی از استان‌هایی به‌شمار می‌رود که دارای کمترین سرانه فضای آموزشی در کشور بوده و نیاز به نوسازی مدارس در کنار احداث فضاهای آموزشی جدید به میزان بسیار زیادی در آن احساس می‌شود.

طبق اظهارات مسوولان حوزه زیرساخت‌های آموزشی، میانگین سرانه فضای آموزشی در کشور ۵.۱۸ و در استان ۴.۰۵ متر مربع است که برای رسیدن به متوسط کشوری به چهار هزار و ۵۰۰ باب مدرسه نیاز است و این استان راهی ۱۰ ساله برای رسیدن به میانگین کشوری در عرصه فضای آموزشی دارد.

آذربایجان‌غربی دارای سه میلیون و ۲۶۰ هزار نفر جمعیت است که ۶۰۷ هزار نفر از این تعداد شامل حدود ۱۹ درصد جمعیت را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند.