گردشگری و توریسم

سینمای مستند ایران در حوزه مقاومت نیازمند دگرگونی و غربال جدی است

امیر موسوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، در رابطه با سینمای مستند و محور مقاومت، گفت: متاسفانه ما با یک مشکل جدی در منطقه و حتی در پایگاه مقاومت درباره ارج نهادن به شهدا و جبهه مقاومت روبرو هستیم و می‌بینیم که شایعاتی پخش شده و حرف‌های نامربوطی به مقاومت نسبت داده می‌شود که حتی در پایگاه مردمی مقاومت هم جا می‌افتد.

وی علت این جریان را در نبود فیلم‌های مستند قدرتمند درباره حرکت‌های مقاومت دانست و گفت: شاید بخشی از دلیل اینکه نتوانسته‌ایم در حوزه مقاومت آنچنان که باید با مخاطب به ویژه نسل جوان ارتباط برقرار کنیم این است که بسیاری از اسناد مرتبط با دفاع در کشورمان برچسب محرمانه خورده و از دسترس مستندسازان خارج است.

مدیر مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین‌الملل تصریح کرد: این محرمانگی اسناد مربوط به دفاع مقدس و مقاومت، ما را وادار به سکوت، نادیده گرفتن بعضی از اتهامات و ادعاها و همچنین دادن پاسخ‌هایی غیر اقناعی می‌کند. درحالی‌که فیلم‌های مستند می‌توانند به خوبی پاسخگوی ذهن پرسشگر جوانان در مقابل این اتهام‌ها باشند.

موسوی مشکل دوم را مشکل ساختاری و فنی بعضی مستندهای ایرانی دانست و گفت: در گویندگی، تنظیم متن، صدا، نوع موسیقی و… مشکل داریم. اما مستندهایی که از طرف دشمنان جبهه مقاومت تولید می‌شود، ساختار بصری، گویندگان قوی و متن‌های روان‌تری دارند. اغلب مستندهای ما در این حوزه سفارشی هستند و لحنی دستوری دارند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه سینمای مستند ایران در حوزه مقاومت، نیازمند دگرگونی و غربال جدی است، گفت: مستندهای کوتاه به سادگی در افکار عمومی و میان مردم منطقه که در فیسبوک و توییتر فعال هستند جا می‌افتد و می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند. مستندهایی که برای جبهه مقاومت ساخته می‌شوند باید بتوانند بدون مقدمه و سریع وارد اصل مطلب شوند و مضمون را برای مخاطب جا بیندازند.

موسوی یادآور شد: درباره شهید قاسم سلیمانی، دشمنان ما علیه ایشان مستندهای بهتری ساختند. البته که برخلاف خواسته سازندگان، این مستندها در افکار عمومی به نفع شهید سلیمانی تمام شد. اما در مقابل ما نتوانسته‌ایم آنچنان که باید، مستندهایی درباره شهدا و معرفی حضرت امام (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی به صورت کلیدی بسازیم.

وی با اشاره به دوره‌ای که رایزنی فرهنگی ایران در الجزایر را به عهده داشت، گفت: در آن دوره هرچه برای رسیدن به مستندهایی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در اینترنت جستجو می‌کردم چیزی پیدا نمی‌کردم و هرچه فریاد زدم که آقایان به داد ما برسید. پاسخی نگرفتم. بارها در صفحه فیسبوک و توئیتر درخواست کرده‌ام که دستاوردهای تکنولوژیک ایران را با تصاویری زیبا از پروژه‌ها، مراکز پژوهشی، آموزشی و نظامی در قالب مستندهای کوتاه به زبان‌های مختلف تولید کنید.

این دیپلمات سابق با تاکید بر اینکه طرفداران جمهوری اسلامی در منطقه از مستندهای تبلیغی محروم هستند، گفت: ارکان محور مقاومت همچون انصارالله و حزب‌الله در محاصره تبلیغاتی دشمن هستند یا فعالیت نهضت بحرین با وجود کار مستمر و منضبط و رهبری آگاه، مستندسازی نمی‌شود. اما فضای مجازی، علیه ایران و ولایت فقیه پر از کلیپ به زبان‌های مختلف است. امارات، عربستان و حتی تلویزیون‌های محلی عراق، الجزایر، اردن و سودان و… علیه ما کار می‌کنند و فیلم‌های کوتاه مستندی به زبان‌های مختلف می‌سازند.

موسوی یادآور شد: سوژه برای کار داریم اما باید کمی از روش‌های سنتی فاصله بگیریم، چون ما را در مقابل تحول رسانه‌ای دنیا زمین‌گیر کرده است. چرا مردم ما به شبکه‌های خودمان توجه ندارند؟ چون نه فقط محتوا که ظاهر برنامه هم در جذب مخاطب موثر است. نیاز به شجاعت برای معرفی دستاوردهای مقاومت، انقلاب اسلامی، دولت، ملت ایران و ملت‌های دوست ایران که مظلوم‌ هستند، داریم.

وی با تاکید بر اینکه اگر حرفی برای گفتن داریم باید محکم جلو برویم و در رسانه‌ها مطرح کنیم، ابراز امیدواری کرد: از طریق جشنواره‌های سینمایی مانند «سینماحقیقت»، بتوانیم گوشه‌ای از فعالیت‌های جمهوری اسلامی را در محور مقاومت نمایان کنیم.

چهاردهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» از ۲۵ آذرماه شروع شده و تا دوم دی ماه ادامه دارد. این رویداد با دبیری محمد حمیدی مقدم به صورت برخط (آنلاین) برگزار می‌شود.