گردشگری و توریسم

پرداخت‌های شهر تهران یکپارچه می‌شود

به گزارش ایرنا، محمد جواد فرجود عصر سه شنبه در آیین رونمایی از پروژه های ۱۰ گانه مرکز آمار و رصد شهری و پرداخت شهری (شهرپی) گفت: در دو سال اخیر سعی شد با تغییر رویکرد در مرکز آمار و رصد شهری از  جمع آوری صرف داده‌های شهری گذر کنیم.

وی افزود: در وهله نخست به سمت تحلیل داده‌ها با استفاده از ابزارهای مختلف حرکت کردیم و در مرحله بعد به تشخیص رسیدیم تا شهرداری به کمک این داده‌ها بتواند با تحلیل داده ریشه چالش‌ها و مسائل شهری را پیدا کند و در حال حاضر به سمت پیش بینی در حال حرکت هستیم و به آینده فکر می‌کنیم.

فرجود با بیان اینکه بر اساس برخی پیش‌بینی‌ها می‌توان یکسری نیازهای آینده را بررسی کرد، درباره رویکردهای رصدخانه گفت: استفاده از فناوری های نوین برای تحلیل کلان داده و ابزارهای دیگر داده کاوی و هوش مصنوعی، رصد، دریافت و بررسی داده ها را برای شهر قابل استفاده کرده است تا مدیریت بهتری بر شهر داشته باشیم.  

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، استقرار نظام داده و حکمروایی داده بر تحلیل‌ها را از مهم ترین رویکردها عنوان کرد و توضیح داد: علاوه بر این، استاندارد کردن بانک اقلام داده ‌ای شهرداری برای نخستین بار رخ داده است. رویکرد مهم دیگر بحث باز کردن دسترسی به داده‌های شهری (به آن قسمتی که مجاز است) برای همه بازیگران از محققان تا سایر ذینفعان بود.

وی همچنین از رونمایی یک پلتفرم مهم شهری (شهرپی) خبر داد و افزود: شهروندان به جای پول نقد، پرداخت الکترونیک انجام می‌دهند که البته ویژگی این پلتفرم این است که رقیب بخش خصوصی نیست و زیرساخت آماده می کند.

به گفته فرجود، در واقع همه کیف پول‌ها می‌توانند بر بستر آن عمل کنند و مردم محدود به نرم افزار خاص نیستند.

اپلیکیشن «شهر پی» باری را  از دوش بانک مرکزی بر می دارد

همچنین معاون بانک مرکزی در این مراسم بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد گفت:‌ طراحی اپلیکیشن «شهر پی» که توسط شهرداری راه اندازی شده باری را  از دوش بانک مرکزی برمی دارد و این کار مقدمه خوبی در این راستا است.

«مهران محرمیان» با اشاره به اپلیکیشن پلتفرم شهر پی، گفت: جای خوشحالی دارد که شهرداری تهران همکاری لازم را انجام می دهد و این اپلیکیشن را با طرح خوبی که  ارائه شده، ساخته است.   امروز شاهدیم که خیلی از کیف پول های فعال با این آپ همکاری می کنند.

وی افزود: در برخی کشورها اجازه رقابتی بودن فضا داده می شود که البته ما هم این اعتقاد را داریم اما در برخی حوزه ها آزاد گذاشتن فضا را به صلاح نمی دانیم به همین دلیل تنظیم گری در این زمینه اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

معاون بانک مرکزی با اشاره به اپلیکیشن پرداخت در تاکسی ها گفت: خوشحالیم که دوستان در شهرداری این پلت فرم یک پارچه را به وجود آورده اند تا افرادی که در تاکسی ها از پرداخت خرد استفاده می کنند با نصب یک بارکد در داخل تاکسی بتوانند پرداخت کنند.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم در این زمینه این است که در بانک مرکزی تلاش کردیم تعامل پذیری در این حوزه برقرار باشد و این روند را ادامه خواهیم داد. کاری که در شهرداری انجام می شود باری را  از دوش بانک مرکزی برمی دارد و این کار مقدمه خوبی در این راستا است و پس از آن جلسه فنی را با حوزه فناوری در شهرداری خواهیم داشت.

 به گزارش ایرنا، در این آیین همچنین از سامانه پرداخت یک پارچه خدمات شهر پی رونمایی شد.   

سامانه تحلیل الگو های سفرهای درون شهری، سامانه محاسبه ماتریس مبدا و مقصد سفر ها در تهران، پروژه تبدیل آدرس های متنی به لایه های اطلاعات مکانی برای سامانه های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ داشبورد اطلاعات و محلات شهر تهران، سامانه پیش بینی آلودگی هوای تهران و سامانه پیش بینی جمعیت شهر مناطق مختلف شهر تهران تا سال ۱۴۰۵ از دیگر پروژه هایی بود که شهردار تهران امروز و در این آیین رونمایی کرد.