گردشگری و توریسم

افزایش ۴۰ درصدی صادرات از بنادر دریای خزر با تردد ۲۴ کشتی ایرانی

به گزارش خبرنگار ایرنا داوود تفتی روز سه شنبه در بازدید از صادرات محصولات کشاورزی از بندر آستارا به بندر آستاراخان روسیه اظهار کرد: به زودی ۲ فروند کشتی دیگر به ناوگان کشتیرانی ما در دریای خزر افزوده خواهد شد و رقابت خوبی بین مرزهای زمینی، ریلی و بندر ایجاد شده است.

وی ادامه داد: برای نخستین بار خط حمل و نقل کانتینری از بندر آستارا به بندر آستاراخان فعال شده و هر هفته ۲ فروند کشتی به بنادر آستاراخان روسیه و آکتائوی قزاقستان بارگیری می شود.

وی بیان کرد: امروز یک فروند کشتی، ۳۰ کانتینر یخچالی حاوی محصولات کشاورزی را از بندر آستارا به مقصد بندر آستاراخان روسیه بارگیری کرد و سه روز در راه خواهد بود و از هفته آینده خط حمل کانتیتر یخچالی بین بندر آستارا و ماخاچ قلعه روسیه نیز فعال خواهد شد.

عباس صابر فرماندار آستارا هم در این بازدید گفت: عملیات لایروبی بندر با یک دستگاه لایروب انجام می گیرد و به زودی با استقرار و فعالیت یک دستگاه لایروب دیگر، بستر ورود کشتی های بزرگ دریای خزر فراهم خواهد شد.

کیانوش امیری رئیس اداره بندر و دریانوردی شهرستان آستارا هم اظهار کرد: امسال حدود ۱۵۰ هزار تن کالا در این بندر تخلیه و بارگیری ‌شده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۶ درصد افزایش داشته است.

بندر چند منظوره آستارا با ۶۰ هکتار وسعت، نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپا برای تخلیه و بارگیری کشتی های ۲ هزار و ۵۰۰ تن طراحی شده است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده و از سه مرز زمینی، دریایی و ریلی برخوردار است.