گردشگری و توریسم

اعمال محدودیت‌ها در شهرهای نارنجی کردستان ادامه دارد

دکتر ابراهیم قادری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: محدودیت‌های سه هفته اخیر در کاهش آمار ابتلا و بستری‌های کرونا تاثیر بسزایی داشته ولی هنوز این ویروس در گردش است.

وی اضافه کرد: بیماران با علائم خفیف بیماری همچنان در جامعه تردد دارند که این زنگ خطر جدی برای افزایش مبتلایان در ایام آینده بشمار می‌آید.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردیتان افزود: شهرهای بانه، سقز، مریوان، دهگلان و سروآباد اینک در وضعیت زرد ابتلا به کرونا هستند و وضعیت بقیه مناطق استان نارنجی است.

قادری یادآور شد: در مناطق زرد، غیر از گروه شغلی چهار بقیه مشاغل می‌توانند فعالیت کنند ولی در مناطق نارنجی فعالیت گروه‌های شغلی۳ و ۴ همچنان محدودیت دارد.

وی درباره حضور کارمندان در ادارات هم گفت: در مناطق نارنجی ادارات با ۵۰ درصد و در مناطق زرد با دو سوم کارمندان خدمات ارائه می‌کنند ضمن اینکه نماز جمعه با ۵۰ درصد ظرفیت و رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی در مناطق زرد، اقامه می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: تردد خودروها در جاده‌های بین شهری همانند قبل است و خروج از مناطق نارنجی آزاد ولی ورود خودروهای با پلاک‌های غیربومی ممنوع است که باید پلیس با دقت نظر بیشتری بر این ممنوعیت نظارت کند.

قادری درباره منع تردد شبانه نیز اظهار داشت: این محدودیت در شهرهای با وضعیت نارنجی که بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند، همچنان برقرار است.

وی تاکید کرد: کاهش شمار بیماران به معنای کنترل کامل نیست و دورهمی‌های شب یلدا می‌تواند منجر به آلودگی جمعی و خوشه‌ای خانواده‌ها شود لذا توصیه ما این است این آیبن سنتی حضوری برگزار نشود.

در شبانه روز گذشته ۷۸ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کردستان شناسایی و ۶ بیمار هم جان باختند.
در حال حاضر ۳۱۴ بیمار در مراکز درمانی استان بستری هستند که ۸۰ نفر از آنان در وضعیت وخیم بیماری قرار دارند.
وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم آخرین آمار مبتلایان کشور تا ظهر جمعه را یک میلیون و ۹۲ هزار و ۶۱۷ نفر اعلام کرد.
۵۱ هزار و ۷۲۸ هموطن بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌ و ۷۸۷ هزار و ۸۵۳ نفر هم لهبود یافته‌اند.  
هم اکنون ۳۴ شهرستان کشور در وضعبت قرمز، ۲۶۰ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد هستند.