گردشگری و توریسم

آمل از بدترین مناطق شیوع کرونا در کشور است

دکتر سید عباس موسوی روز چهارشنبه در جلسته ستاد مقابله با ویروس کرونا آمل ، وضعیت کنونی شهرستان آمل و تداوم آن را برای استان مازندران هم خطرناک توصیف کرد و افزود : اکنون ماه ها است که این شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی به سر می برد و برنامه مقابله ای استان را تحت الشعاع قرار داده و حتی از شهرهای ارجاع استانی نیز بیماران بیشتری دارد. 

وی ادامه داد : بسیاری از محدودیت های کرونایی انتقاد دارند ، اما باید به این نکته اشاره کنیم که امروز با جان افراد سر و کار داریم و نباید انتظار داشت برای مسائل مالی از زندگی مردم گذشت. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران رسالت کادر درمانی و وزارت بهداشت را نجات جان مردم از خطر و بیماری عنوان کرد و گفت : اینکه برخی بر باز شدن و عادی شدن بازار و رفتار اجتماعی تاکید دارند خلاف دستورالعمل های بهداشتی و درمانی است . 

وی افزود : گزارش هایی که از برگزاری دورهمی و نشست های جمعی از شهرستان آمل می رسد ، بسیار نگران کننده است چون همه برنامه های پیشگیرانه را خنثی می کند چون محدودیت های کرونایی تنها بخشی از راه حل های مدیریت ویروس است و قطع زنجیره به رعایت تمامی شهروندان بستگی دارد بویژه این که رفتار ویروس کرونا ناشناخته و راه های مقابله و شیوع آن نیز پنهان است. 

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا مازندران تاکید کرد : شهرستان آمل روند بحرانی را طی می کند و اگر همینگونه به تولید بیمار ادامه دهد بازگشت آن به شرایط عادی بسیار سخت و دشورا است . 

موسوی ماسک زدن و کنترل دورهمی و اجتماعات را برای مهار ویروس در شهرستان آمل ضروری دانست افزود : اکنون در فصل سرما به سر می بریم و بسته بودن تمامی فضاهای عمومی به نوعی منشا اصلی انتقال ویروس کرونا خواهد بود. 

تاخیر موج سوم و تداوم وضعیت قرمز

رییس دانشکاه علوم پزشکی مازندران در پاسخ به این پرسش که چرا روند افزایشی ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در مازندران ادامه دارد و وضعیت این استان همچنان قرمز است ، توضیح داد : علت افزایش آمار بیماران بستری مازندران این است که ما دیرتر از دیگر نقاط کشور وارد موج سوم شدیم. 

موسوی با بیان اینکه کشور وارد پیک موج سوم و اکنون از آن خارج شد ، افزود : مازندران چند هفته دیرتر وارد موج سوم شده و باید برای خروج از آن زمان بیشتری طی شود. 

وی تاکید کرد : ما قصد تحمیل خسارت به زندگی مردم را نداریم ، اما آنچه مسلم است حیات مردم با ارزش تر از هرچیز دیگری است و نباید این حیات به هر قیمتی به خطر بیافتد. 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در این نشست گفت : آمار بیماران بستری در آمل رشد بیش از ۱۰ درصدی داشته است و از ۱۶۰ نفر در اول آذر ماه اکنون به ۱۸۱ نفر رسیده است . 

تورج اسدی همچنین به رشد ۲۰ درصدی آمار بیماران کرونایی سرپایی اشاره کرد و افزود : شناسایی بیماران مشکون نیز از ۱۰۰ نفر در روز به ۱۲۰ نفر رسیده که نشان دهنده روند نگران کننده در افزایش تعداد مبتلایان است. 

وی همچنین نرخ مرگ و میر کرونایی در شهرستان آمل را نسبت به تعداد مبتلایان پایین تر از میانگین کشوری دانست و گفت : نرخ مرگ و میر در استان ۷.۳ درصد و در شهرستان آمل ۴.۸ درصد است. 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین نرخ مرگ و میر کرونایی در استان را ۲.۵ درصد کمتر از میانگین کشوری دانست و علت آن را گستردگی خدمات درمانی و بهداشتی و همچنین آشنایی بهتر کادر درمانی استان با واکنش ویروس دانست.

اسدی بزرگ ترین دغدغه استان مازندران را حجم بالای مبتلایان جدید توصیف کرد و گفت : شهرستان امل کانون نگرانی مدیریت کرونا در استان و حتی کشور است.