گردشگری و توریسم

استاندار کردستان:رسانه‌ها طرح شهید سلیمانی را به مردم معرفی کنند

به گزارش ایرنا، بهمن مرادنیا عصر چهارشنبه در نشست هماهنگی طرح شهید سردار سلیمانی اظهار داشت: اطلاع‌رسانی موجب می‌شود مردم از طرح استقبال کرده و به آن اعتماد کنند و در این طرح خدمات اولیه به مبتلایان برای کاهش شدت یافتن بیماری و مراجعه به بیمارستان‌ ارایه خواهد شد.

وی افزود: در شرایط کرونایی مردم برای مداوای برخی دیگر از بیماریها کمتر به بیمارستان ها مراجعه می کنند و طرح شهید سلیمانی می تواند تا حد زیادی این ترس را از بین ببرد.

مرادنیا با بیان اینکه دولت مبالغی را به عنوان کمک برای تامین تجهیزات این طرح پرداخت خواهد کرد یادآور شد: با توجه به کمبود زیرساخت‌ها که از گذشته در حوزه بهداشت و درمان استان وجود داشت در چند ماه گذشته دستگاه اکسیژن‌ساز برای تمام شهرهای استان تامین شد که به معنی نبود این امکانات است. 

فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان هم در این نشست گفت: نیاز به حمایت‌های بیشتر وزارت بهداشت و درمان از استان کردستان وجود دارد چون توپوگرافی استان خاص بوده و کردستان استانی کوهستانی است. 

سردار سید صادق حسینی افزود: طرح شهید سردار سلیمانی در هر شهرستان با یک تیم شروع شده و در صورت امکان تا ۳۰۰ تیم نیز قابل افزایش است.

وی اضافه کرد: اگر این طرح در کنار تدابیر دیگر به خوبی اجرا شود می‌توانیم از شیوع هر چه بیشتر این ویروس جلوگیری کنیم. 

در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب، دستورات فرماندهی‌کل سپاه و پیرو تفاهم‌نامه سازمان بسیج مستضعفین و وزارت بهداشت، مقرر شد به‌منظور قطع زنجیره انتقال ویروس منحوس کرونا در کشور، طرح مشترکی به‌نام شهید بزرگوار، حاج قاسم سلیمانی در سه فاز و سطح مداخله برگزار می‌شود.

در فاز اول یا مراقبت، نیروی انسانی شامل مراقبین سلامت، پرستاران و پزشکان است؛ هر تیم متشکل از پزشک عمومی، پرستار و مراقب سلامت است که مراقبان به درب منازل مراجعه و پکیج بهداشتی و بروشور اطلاع‌رسانی پیشگیری از کرونا به خانوارها ارائه می‌کنند؛ اگر در خانواده‌ای فردی مبتلا به کرونا بود یا مشکلی وجود داشت اسامی این خانواده‌ها را یادداشت می‌کنند و برای اعزام پزشک یا پرستار اقدام می‌شود.

۸۰ درصد این طرح به‌صورت تلفنی یا دوراپزشکی و ۲۰ درصد، مراجعه فنی و تخصصی است، پزشکان و پرستاران در پایگاه‌های سلامت حضور دارند اما بعد از نیازسنجی که توسط مراقبین سلامت انجام می‌شود، این پزشکان و پرستاران به محل‌های مورد نیاز اعزام می‌شوند.

فاز دوم یا مرحله حمایتی؛ در این سطح به‌منظور جلوگیری از تردد بیماران کرونایی، برای تامین معیشت، ارسال بسته‌های حمایتی و پکیج‌های بهداشتی صورت می‌گیرد و همچنین پایگاه‌های نواحی مقاومت بسیج به‌صورت محله‌محور اگر خانواده‌ای نیاز به خرید دارد و افراد خانواده، سن بالایی دارند و نباید برای خرید از خانه خارج شوند، پایگاه‌های بسیج این خرید را برای آن‌ها انجام ‌دهند.

در فاز سوم یا همان مرحله نظارت نیز تیم‌های بسیجی در نواحی مقاومت بسیج رصد می‌کنند که آیا اقداماتی که باید در حوزه پیشگیری از بیماری کرونا انجام شود، به‌خوبی صورت می‌پذیرد یا خیر؛ در همین راستا چک‌لیست‌هایی آماده شده و از خانواده‌ها سووال پرسیده می‌شود که آیا اطلاع‌رسانی، مراقبت و حمایت انجام شده است یا خیر؛ پس از نظارت، میزان موفقیت عملیات سنجیده می‌شود و بر اساس آن، برای بازبینی عملیات دستورات لازم داده می‌شود.