گردشگری و توریسم

نماینده مجلس: تعاونیها ابزاری برای رانت شده است

حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی پنجشنبه شب در هشتمین جلسه شورای هماهنگی مدیران زیرمجموعه تعاون که با حضور معاون وزیر تعاون در مشهد برگزار شد افزود: بعد از انقلاب با واژه تعاون بسیار بازی شده است و هیچ‌گاه آنگونه که باید باشد نبوده است.

وی با بیان اینکه عامل رشد اقتصادی ریسک پذیری است ادامه داد: با ایجاد تعاونی‌ها انسانها ریسک پذیر می‌شوند اما ما مردم را ریسک گریز کرده‌ایم و در نتیجه کسی‌ که مقداری سرمایه دارد ترجیح می‌دهد در بانک بگذارد تا سود آن را بگیرد.

این نماینده مجلس گفت: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تعداد کارآفرینان به شدت کاهش یافته و مشاغل یک نفره زیاد شده است و این برای یک اشتغال و یک اقتصاد فاجعه است. اگر قرار باشد تعاونیها در جای خود قرار گیرند شاخص ریسک‌پذیری باید مرتب بررسی شود.

وی افزود: شاخص بیکاری در استان خراسان رضوی خیلی پایین است اما احساس مردم این نیست، بیشترین مراجعات مربوط به افرادی است که جویای کار هستند، در اینکه مسولان تلاش می‌کنند تردیدی نیست اما استانی که نرخ بیکاری آن ۵،۷ است نباید مظاهر بیکاری در آن دیده شود.

نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی هم گفت: عملکرد هر دستگاه از نظر کارآمدی و اثرگذاری باید نسبت به استان های دیگر در نظر گرفته شود.

سید احسان قاضی زاده افزود: تعاونی‌های شاخص استان باید تقویت شوند، تقویت تعاونی‌های مرزنشینان و رسیدگی به مشکلات تعاونی‌های مسکن مطالبه جدی ما است و این امر نیازمند ارتباط مستمر با دستگاه قضایی است.

وی ادامه داد: تعداد اندک تعاونی‌های عمران در پنج شهرستان استان باید با کار فرهنگی اداره کل تعاون بیشتر و در دیگر شهرها نیز تشکیل شود.

نماینده مردم کاشمر، خلیل آباد و بردسکن در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: وقتی نرخ اشتغال افزایش می‌یابد که وزارت تعاون همراه با وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشاورزی و با هدایت علمی وزارت علوم، آمایش سرزمینی در کل کشور انجام دهند.

حجت الاسلام جواد نیک بین افزود: وقتی آمایش سرزمینی نداریم همیشه با آزمایش کارها را جلو می‌بریم.

وی ادامه داد: متولی جدی حمایت از کارگران اداره تعاون است و باید با جدیت پشت حامی و ناظر کارگران باشد.