گردشگری و توریسم

استاندار خراسان رضوی بر افزایش سطح همکاری‌ با هرات تاکید کرد

به گزارش روز پنجشنبه استانداری خراسان رضوی، محمد صادق معتمدیان در این دیدار گفت: با توجه به پیشینه تاریخی و اشتراکات دینی، فرهنگی و زبان دو کشور ایران و افغانستان انتظار می‌رود سطح همکاری بین هرات و خراسان رضوی افزایش یابد.
وی با اشاره به نقش استان‌های مرزی در افزایش تعاملات بین دو کشور افزود: امیدواریم با توجه به سیاست دولت مبنی بر افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی بین ایران و افغانستان شاهد ارتقای مبادلات تجاری باشیم.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: برای ۲۴ ساعته کردن مرز دوغارون که روان‌سازی را به دنبال خواهد داشت، آمادگی کامل داریم. این اتفاق از نظر اقتصادی و امنیتی به نفع دو کشور خواهد بود.

وی گفت: روستاها و ساکنین نوارهای مرزی از امکانات کمتری برخوردار هستند، امیدواریم با همکاری دو طرف سطح امکانات زیرساختی و رفاهی مردم مناطق مرزی نیز افزایش یابد.
معتمدیان افزود: با تلاش‌های صورت گرفته در هفته‌های آتی خط آهن خواف – هرات راه‌اندازی خواهد شد که شاهد آثار آن بر افزایش همکاری‌ها خواهیم بود.
وی بر تقویت مسیرهای ترانزیتی ایران با افغانستان تاکید کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم از این طریق، مسیر دوم دسترسی ایران به کشورهای منطقه را شاهد باشیم.
استاندار خراسان رضوی افزود: انتقال سوخت از طریق خط لوله، همکاری دو کشور در زمینه گاز و کشت فراسرزمینی از جمله موارد مورد تاکید بین دو کشور است.
رییس شورای ولایتی هرات نیز در این دیدار با اشاره به اشتراکات مذهبی، فرهنگی و زبان بین دو کشور ایران و افغانستان بر همکاری بیشتر دو کشور بویژه در حوزه مسایل مرزی تاکید کرد.
کامران علیزایی افزود: مردم مرزنشین مشکلات فراوانی دارند که حمایت و توجه بیشتر مسوولان دو کشور را می‌طلبد.
خراسان رضوی از شمال و شمال شرق به طول تقریبی ۵۳۲ کیلومتر دارای مرز مشترک با کشور ترکمنستان است و از شرق به طول حدود ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد.
مرز دوغارون به عنوان گذرگاه مرزی ایران و افغانستان در ۱۸ کیلومتری تایباد و این شهر نیز در ۲۲۵ کیلومتری شرق مشهد واقع است.