گردشگری و توریسم

صادرات زیتون از گیلان ۳۴ درصد افزایش یافت

فرهاد دلق پوش  روز پنجشنبه در جلسه میز کالایی زیتون در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان رودبار اظهار داشت : صادرات زیتون در هفت ماه نخست امسال ؛  ۱۲۹ هزار و ۴۰۹ کیلوگرم و به ارزش بیش از ۲۸ میلیارد ریال بوده که این میزان نسبت به هفت ماه نخست سال قبل ۳۴ درصد رشد رشد نشان می‌دهد.

 وی خاطرنشان کرد : اگرچه در بیست و هفت استان دیگر نیز کشت زیتون  داریم  اما زیتون به نام گیلان شناخته شده و  ۱۱ درصد کل سطح زیر کشت زیتون و ۲۰ درصد تولید کشور در استان  می باشد.

وی ارزش ریالی تولید سالیانه زیتون را حدود ۱۴۴ میلیارد تومان عنوان و تصریح کرد:  در حال حاضر حدود ۲ هزار نفر به کشت و تولید زیتون مشغول هستند. 

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان تصریح کرد : یکی از اهداف سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان توجه ویژه به داشته‌های ذاتی استان و حمایت از کالاهای با ارزش اقتصادی همچون زیتون و  برنامه ریزی و استفاده از فرصت هاست.

دلق پوش با اشاره به زیرکشت بودن  ۹ هزار و ۱۵۰ هکتار باغ زیتون در گیلان بعنوان یکی از کانون های مهم تولید زیتون در کشور اظهار داشت: بنا شده  سازمان توسعه تجارت و کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی کالاهای دارای ارزش صادراتی را مورد حمایت قرار داده و زیتون نیز مزیت آن را دارد که به سایر کشورها صادر شده و برای ایران ارزآوری داشته باشد.
وی یاداور شد: همانگونه که در گذشته میز کالایی بادام زمینی و  چای  برگزار کردیم برای نخستین بار میز کالای زیتون را در گیلان تشکیل دادیم  تا با حمایت و توجه جدی و هدفمند هم در تولید و هم در صادرات زیتون گام موثری برداریم. 

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت  گیلان ابراز امیدواری کرد  با کمک همه بخش های مرتبط علاقه‌مند به اقتصاد گیلان و با حمایت بخش خصوصی اقدامات مناسبی را برای این محصول استراتژیک انجام دهیم و بخشی از هویت استان را ارتقا بخشیم.
 میز کالایی زیتون با محوریت موضوعات بررسی امکان سنجی صادرات زیتون،  بررسی مشکلات تولید و صادرات زیتون ، بررسی مشکلات تأمین مواد اولیه واحدهای تولید و فراوری روغن زیتون از داخل و خارج ، بررسی مسائل و مشکلات مربوط به مسائل بانکی و تامین ارز تجهیز واحدهای تولیدی ،  بررسی نحوه توسعه خوشه صنعتی زیتون در رودبار برگزار شد.

۱۰ کارگاه روغن کشی در رودبار فعال است و این شهرستان یکی از سه قطب اول تولید زیتون در ایران است و  به علت داشتن آب و هوای خشک تنها شهرستان تولید کننده زیتون در گیلان محسوب می شود.

گیلان در مساحت و تولید زیتون رتبه سوم کشور را دارد ؛  زمان برداشت زیتون از شهریورماه آغاز و تا پایان آذر ادامه دارد.

سال گذشته زیتون کاران رودبار از سطح بیش از هشت هزار هکتار باغهای  بارور خود ۲۱ هزار و ۴۵۰ تن زیتون به ارزش اقتصادی ۱۳۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برداشت کردند.

۱۱ هزار و ۷۹۷ تن از این زیتون ها، کنسروی و ۹ هزار و ۶۵۳ تن روغنی بود که در ۱۰ کارگاه روغن کشی رودبار یک هزار و ۹۳۰ تن روغن زیتون تولید شد.

شهرستان رودبار در ۶۷ کیلومتری جنوب مرکز استان گیلان واقع است.