گردشگری و توریسم

جای خالی بیمه در توسعه کشاورزی آذربایجان‌شرقی

به گزارش ایرنا، هر چند کارشناسان می گویند ضعف صندوق بیمه محصولات کشاورزی در پرداخت به موقع و کامل مطالبات کشاورزان طی سال های اخیر، دلیل اصلی سیر نزولی بیمه محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی است، اما نگاهی به خسارات صدها میلیارد تومانی کشاورزان آذربایجان شرقی از وقوع اتفاقاتی مانند جاری شدن سیل، سرمای دیررس و رواج بیمارهای دام و طیور نشان می دهد که هر چند شاید پرداختی های صندوق بیمه محصولات کشاورزی در این مواقع، همه زیان های خساردیدگان را جبران نمی کند، اما در عین حال مرهمی برای زخم های آنان در شرایط بحرانی و دشوار است. 

اظهارات بیمه گذاران کشاورزی آذربایجان شرقی حاکی از آن است که کاهش سهم صندوق بیمه کشاورزی در پرداخت بیمه از چهار به یک، چهار برابر حق بیمه پرداختی، در سال های گذشته که ناشی از شرایط تحریم کشور و ضیق مالی دولت بوده، نقش اصلی را در سیر نزولی بیمه محصولات کشاورزی در این استان دارد.

اهمیت و ضرورت بیمه کردن محصولات کشاورزی به ویژه زمانی بیشتر آشکار می شود که بدانیم آذربایجان شرقی منطقه ای کوهستانی با اقلیم سرد است و سرمای دیررس و جاری شدن سیل در آن امری عادی محسوب می شود؛ اتفاقاتی که تنها در سال زراعی ۱۳۹۷-۱۳۹۸ خسار 654 میلیارد تومانی را بر کشاورزان این خطه وارد کرد.

همچنین نباید این نکته را از نظر دور داشت که صندوق بیمه محصولات کشاورزی در همان سال زراعی به رغم محدودیت های مالی ۱۳۵ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان آذربایجان شرقی پرداخت کرد که حداقل بخشی از خسارات وارده به فعالان این بخش حیاتی را جبران کرد.

ناظران محلی با اشاره به نوپا بودن صندوق بیمه محصولات کشاورزی می گویند که اعتماد کشاورزان به این نهاد مالی، به رغم مشکلات جاری آن، تنها راه تضمین تداوم مسیر رشد و بالندگی کشاورزی آذربایجان شرقی است و کشاورزان استان باید با تحمل دشواری های تعامل با صندوق و بیمه محصولات، از زمین گیر شدن خود در مواقع بروز حوادث غیرمترقبه یا بیماری های شایع دام و طیور جلوگیری کنند.

هر چند همه نهادهای مرتبط با حوزه کشاورزی آذربایجان شرقی برای ترغیب کشاورزان به بیمه محصولات خود می کوشند، اما کاهش ۱۶ درصدی بیمه محصولات کشاورزی این خطه در سال زراعی ۹۹-۹۸ خبر خوبی نیست و از ضرورت تلاش مضاعف برای عبور از این مشکل توسط سازمان های مسوول و نیز رسانه ها حکایت دارد. 

بیمه محصولات کشاورزی راهکار ارتقای تولید است

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی به ایرنا گفت: بیمه محصولات کشاورزی بعنوان یکی از مهم ترین شاخص های موثر در امر تولید، از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

اکبر فتحی افزود: صنعت بیمه محصولات کشاورزی با چالش های متعددی مواجه است که پرداخت دیرهنگام غرامت یکی از اصلی ترین آنهاست. 

وی تاکید کرد: بیمه محصولات کشاورزی تنها راه کاهش خطر محصولات کشاورزی اعم از زراعی، باغی و دامی است، بنابر این همه ما مکلف هستیم تا در قالب تشکل های کشاورزی در کنار کشاورزان بوده و این عزیزان را نسبت به بیمه محصولات کشاورزی تشویق و ترغیب کنیم.

وی اضافه کرد: صنعت بیمه محصولات کشاورزی در کشورهای مترقی دنیا از جمله آمریکا، چین، مصر و سایر کشورهای اروپائی که در امر کشاورزی حرفی برای گفتن دارند، فراز و نشیب های زیادی را طی کرده و در حال حاضر به نقطه ایده آل و مطلوب رسیده است. 

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به ضرورت افزایش پوشش بیمه محصولات کشاورزی، اظهار کرد: بیمه محصولات کشاورزی بایستی در راستای حمایت از کشاورزان، کاهش خسارات وارده به محصولات زراعی، باغی، دامی و سرپا نگهداشتن صنعت بیمه محصولات کشاورزی افزایش یابد.

وی، گفت: مدیران جهادکشاورزی شهرستان و مراکز خدمات کشاورزی باید بیمه محصولات کشاورزی را همچون تامین کود، بذر، ادوات و ماشین آلات کشاورزی در امر زراعت، تغذیه و هرس باغات و تامین نهاده های دامی، جزو وظایف اصلی خود در اولویت قرار داده و کشاورزان را نسبت به بیمه محصولات مجاب نمایند. 

وی در خصوص ترویج صنعت بیمه محصولات کشاورزی نیز توضیح داد: مدیران جهادکشاورزی، تشکل های کشاورزی، کارشناسان پهنه و مراکز خدمات کشاورزی هر یک تک به تک می توانند در ترویج صنعت بیمه در بین کشاورزان نقش بسزایی ایفا کنند، ضمن اینکه رسانه ها در این مسیر جایگاه ویژه ای دارند.  

فتحی تاکید کرد: هزینه در امر تبلیغات از جمله تبلیغ و ترویج بیمه محصولات کشاورزی، هزینه محسوب نمی شود، بلکه در واقع جزو سرمایه گذاری های ثابت برای آینده به حساب می آید، لذا هزینه در امر ترویج و تبلیغ بیمه محصولات کشاورزی و فرهنگ سازی عمومی این امر ضروری و اجتناب ناپذیر است.

پرداخت ۲۰ درصد از غرامت کشاورزان آذربایجان شرقی در سال زراعی جاری

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه کشاورزان برای بیمه کردن محصولات زراعی خود تا ۱۵ آذر ماه فرصت دارند، گفت: باغداران این استان نیز تا  ۳۰ آذرماه فرصت دارند اراضی باغی خود را بیمه کنند.

علی تبریزی با بیان اینکه خطرپذیری فعالیت در بخش کشاورزی به علت وابستگی زیاد آن به شرایط جوی، همواره مقوله‌ای است که پوشش بیمه محصولات کشاورزی در منطقه را با اهمیت کرده است، افزود: در سال های اخیر تاخیر در پرداخت غرامت ها باعث نارضایتی شده که خوشبختانه این مشکل با تفویض اختیار بررسی خسارت ها به استان مرتفع شده است.

وی با بیان اینکه سال زراعی گذشته ۸۷ هزار و ۸۳۵ هکتار از مزارع آذربایجان شرقی در قالب ۱۰ هزار و ۸۹۱ بیمه نامه، زیر پوشش بیمه قرار گرفته، افزود: از ابتدای سال زراعی جاری نیز تاکنون ۱۵ هزار و ۴۳۰ هکتار از مزارع آذربایجان شرقی در قالب یکهزار و ۸۹۱ بیمه نامه زیرپوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفته است.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه سال گذشته ۲۴ هزار و ۳۰۸ هکتار از باغات استان زیر پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفته بود گفت: متاسفانه تاکنون ۳۸ هکتار از باغات استان بیمه شده که رقم بسیار ناچیزی است.

وی تاکید کرد: چنانچه بهره برداران بخش کشاورزی استان نسبت به انجام بیمه کشاورزی اقدام نکنند، خطر برای تولید محصولات کشاورزی با توجه به تغییرات مختلف اقلیمی وجود دارد.

وی میزان غرامت پرداختنی به خسارت دیدگان کشاورزی آذربایجان شرقی در سال زراعی ۹۹ ـ ۹۸ را حدود ۵۴ میلیارد و ۶۶۳ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: از این مبلغ حدود ۹۵ میلیارد ریال پرداخت شده است و به زودی مابقی غرامت ها پرداخت خواهد شد.

مشکلات پیش روی بیمه محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی و راهکارهای برون رفت از آن

رئیس نظام صنفی کشاورزی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه هر ساله کشاورزان علاقه کمتر به بیمه کردن تولیدات خود می کنند، گفت: عدم  پرداخت به موقع خسارات به کشاورزان، عدم ارزیابی درست کارشناسان بیمه گذار از میزان خسارت به تولید کنندگان و  همچنین گران بودن حق بیمه گذار از جمله موانع این امر به شمار می روند.

هادی فرجی آزاد با بیان اینکه بخشی از عدم استقبال کشاورزان در انجام بیمه به تعرفه ها و مشکلات بیمه اختصاص دارد، بر لزوم واگذاری کارگزاری به نظام صنفی کشاورزی با توجه به این که بهره برداران تماماً تولید کننده بخش کشاورزی هستند و با همه شهرستان ها ارتباط مستقیمی با تولیدکنندگان کشاورزی دارند، تاکید کرد. 

وی انجام تبلیغات گسترده در بین کشاورزان با بهره گیری از امکانات دستگاه های ذیربط و رسانه ها و بهره مندی از بازاریابان بیمه در گسترش ضریب نفوذ بیمه را برای ارتقای درصد بیمه اراضی و محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی ضروری دانست.

وی ادامه داد: در سال های اخیر تاخیر در پرداخت غرامت ها باعث نارضایتی شده بود که این مشکل با تفویض اختیار بررسی خسارت ها به استان ها مرتفع شده و لذا با استناد به این امر بایستی وجهه بیمه کشاورزی ترمیم شود.

فرجی آزاد گفت: با توجه به وسعت پهنه و حوزه عمل بخش کشاورزی آذربایجان شرقی، افزایش ضریب نفوذ بیمه محصولات کشاورزی صرفا با امکانات و نیروهای صندوق بیمه امکان پذیر نبوده و همکاری و تلاش تمامی  فعالین در این عرصه را می طلبد.

وی ادامه داد: پرداخت های پی در پی غرامت در محصولات مختلف مخصوصا زراعت و باغات باعث افزایش ضریب خطر کشاورزی آذربایجان شرقی و افزایش تعرفه بیمه و کاهش فاصله حق بیمه با حداکثر تعهد بیمه گر و در نهایت کاهش مطلوبیت بیمه نزد کشاورزان در تعدادی از محصولات شده است، لذا پیشنهاد می شود ضمن کنترل پرداخت های غیر واقعی و با افزایش حمایت دولت از طریق افزایش حق بیمه سهم دولت و کاهش سهم بیمه گذار، رغبت بیشتری در بهره برداران نسبت به بیمه محصولات کشاورزی ایجاد شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: با توجه به ابلاغ برنامه هویت گذاری و بیمه اجباری دام، متاسفانه عملکرد آذربایجان شرقی در این بخش قابل قبول نبوده و پیشنهاد می شود با تعریف ساز و کار مناسب و عملی و همکاری بی دریغ سازمان ها و ارگان های ذیربط، گام ها موثری در اجرای طرح برداشته شود و در این راستا ایجاد کمیته تخصصی با حضور نمایندگان دستگاه های مربوطه راه گشا خواهد بود.