گردشگری و توریسم

شکارچیان میش ماده در زنجان دستگیر شدند

حسین آبسالان شامگاه یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این ۲ شکارچی خاطی که بومی منطقه بودند در منطقه امن “قره بوق” واقع در پناهگاه حیات وحش انگوران از توابع شهرستان ماهنشان، دست به شکار این گونه جانوری شاخص زده بودند.  

وی اظهار داشت: محیط بانان که در حال گشت و کنترل منطقه بودند این شکارچیان متخلف را در حین شکار مشاهده کرده و متخلفین که خود را یک قدمی دستگیری دیدند برای فرار از دست قانون از محل متواری شدند که پس از مدتی تعقیب و گریز در نهایت از سوی ماموران یگان حفاظت محیط زیست منطقه در دام گرفتار شدند.  

آبسالان افزود: لاشه یک راس میش وحشی ماده، یک قبضه سلاح شکاری برنو دوربین دار قاچاق و یک قبضه سلاح شکاری ته پر متعلق به غیر و مقداری سایر ادوات شکار از این ۲ شکارچی متخلف و غیرمجاز به دست آمد.  

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه شکار هر راس قوچ (نر) ۲۵۰ میلیون ریال و میش (ماده) ۷۵۰ میلیون ریال جریمه دارد که متخلفین باید آن را به عنوان ضرر و زیان به طبیعت و حیات وحش به حساب محیط زیست واریز کنند.

آبسالان افزود: این شکارچیان غیرمجاز پس از تکمیل پرونده و واریز جریمه به منظور اعمال قانون به مراجع قضایی این شهرستان معرفی شدند تا قاضی رسیدگی کننده به پرونده از جنبه عمومی جرم نیز رای و نظر دهد.

به گزارش ایرنا، این پناهگاه، زیستگاه مناسبی برای قوچ و میش ارمنی و پازن (بز کوهی) و دیگر گونه های جانوری ازجمله خرس قهوه ای، روباه معمولیی، سیاه گوش، سمور سنگی، کبک دری و چیل، باقرقره، سار، دال، شاه بوف، غاز خاکستری، تنجه، آنقوت، حواصیل، خوتکا، اگرت بزرگ، افعی زنجانی، لاک پشت افغانی و ماهیانی چون سفید رودخانه ای، سس، زرده پر و اسبله است.  
پناهگاه حیات وحش انگوران در جنوب شرق منطقه حفاظت شده انگوران واقع شده و از سال ۱۳۴۹ به حفاظت درآمده و از سال ۱۳۵۴ نیز به پناهگاه حیات وحش تبدیل شده و دارای مساحت ۲۹ هزار و ۸۳۳ هکتاری است.