گردشگری و توریسم

لزوم بهره‌مندی از حضور مؤثر زنان در ایمنی راه‌ها و کاهش سوانح

به گزارش دانشگاه الزهرا، مهناز ملانظری روز یکشنبه  در آستانه “روز جهانی یادمان قربانیان سوانح رانندگی” در بزرگداشت یادمان قربانیان سوانح ترافیکی و راه‌اندازی پویش بانوان به منظور کاهش تصادفات رانندگی از طریق تأثیرگذاری بر جامعه جهت رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، گفت:  سوانح ترافیکی یکی از پیچیده‌ترین مشکلات کشور است و کاهش تلفات ناشی از آن، از منویات رهبر معظم انقلاب و استراتژی اساسی دولت جمهوری اسلامی ایران و همچنین اولویت و ماموریت اصلی وزارت راه و شهرسازی در دهه‌های اخیر بوده است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با وجود روند کاهشی مرگ و میر سوانح ترافیکی در سال‌های اخیر هنوز هم در مقایسه با دیگر کشورها بیشترین تلفات ترافیکی را دارد.

رییس دانشگاه الزهرا یادآور شد: سوانح حمل و نقل جاده‌ای، دومین عامل مرگ و میر در ایران و دلیل اصلی مرگ جوانان است و بیش از ۹۰درصد مرگ و میرهای ناشی از حوادث ترافیکی، در کشورهای با درآمد کم و متوسط مانند ایران، اتفاق می‌افتد.

ملانظری افزود: خسارات ناشی از تصادفات جاده‌ای در برخی کشورها، برابر ۲ تا ۵ درصد سود ناخالص ملی برآورد شده است. از سویی دیگر، از دست رفتن جوانان و گروه سنی فعال و مولد جامعه از نظر اقتصادی، خانوادگی و عاطفی، اجتماعی و شغلی صدمات سنگینی به جامعه وارد می‌کند. بطوریکه بیشتر خانواده‌ها با وقوع مرگ یا معلولیت ناشی از تصادف ترافیکی و از دست دادن نان‌آور خانواده یا هزینه‌های سنگین درمانی مصدومان و معلولان، به زیر خط فقر سقوط می‌کنند.

وی تلکید کرد سوانح ترافیکی همچنین آثار غیرقابل جبرانی بر سیستم‌های سلامت، بیمه و دستگاه قضایی و… و. کشور وارد می‌کند.

رییس دانشگاه الزهرا مقابله با سوانح ترافیکی و تلفات ناشی از آن را نیازمند تقسیم مسئولیت و مشارکت همگانی دانست و اظهار داشت: البته پیشرفت‌های سال‌های اخیر در این زمینه را نیز نباید نادیده گرفت چراکه اکنون بعد از سال‌ها تلاش و کوشش از طرف مسوولان و تصمیم‌گیران، با توجه به ظرفیت و امکانات موجود، زیرساخت‌های جاده‌ای و وسایل نقلیه تا حدودی بهبود یافته‌اند.

ملانظری یادآور شد: خودروها مجهز به کیسه‌های هوا، کمربندایمنی و دیگر وسایل حفاظتی و هشداردهنده داخل خودرو شده‌اند؛ بیشتر جاده‌ها عریضتر و دو طرفه هستند و از علائم ترافیکی و هشداردهنده و همچنین روشنایی کافی برخوردارند اما با این وجود هنوز هم تصادفات ادامه دارد و روزانه نزدیک به ۵۰ نفر از عزیزان ما در جاده‌ها کشته می شوند. بنابراین علیرغم پیشرفت‌های فناوری و بهبود راه‌ها و خودروها هنوز هم اصل مشکل به جای خود باقی است.

وی به برنامه جهانی”دهه اقدام ایمنی راه ” به عنوان سند بالادستی و راهنمایی جامع برای دست اندرکاران و مسئولان در پیشگیری از سوانح ترافیکی اشاره کرد و گفت: در این قطعنامه به پنج رکن اصلی در اقدامات ایمنی مبتنی بر رویکرد سیستم ایمن شامل؛ مدیریت ایمنی راه، حرکت و راه‌های ایمن، وسایل نقلیه ایمن، کاربران ایمن و پاسخ‌های بعد از سانحه اشاره شده است. علاوه بر برنامه بهبود ایمنی راه، از میان اهداف توسعه پایدار، هدف سوم و یازدهم بطور اختصاصی به وظایف و ماموریت‌های وزارت راه و شهرسازی در جمهوری اسلامی ایران نزدیک است که با جامع نگری و توجه به توصیه‌های جهانی فوق می‌توان تحول ساختاری در بخش حمل و نقل زمینی بوجود آورده و به اهداف توسعه پایدار دست یافت.

ملانظری همچنین با تاکید بر توسعه پایدار به عنوان یکی از بسترهای تعالی و رشد انسان‌ها، گفت: یکی از راه‌های اصلی تحقق این امر، یاری و مشارکت همه گروه‌های اجتماعی است. علاوه بر آن، مشارکت زنان در امور برنامه‌ریزی و مدیریت شهرها، تخصیص عادلانه فرصت‌های شغلی بین زنان و مردان بویژه در مشاغل مهم و اثرگذار و انعکاس دیدگاه ها و نیازهای گروه‌های مختلف زنان در تحقق توسعه حمل و نقل پایدار حائز اهمیت است.

رییس دانشگاه الزهرا افزود: زنان با نیمی از جمعیت جوامع و بدلیل ارتباط مستقیم با گروه‌های سنی جوانان، نوجوانان، کودکان و تاثیر بر نیم دیگر جمعیت، یعنی مردان از مهمترین و موثرترین گروه‌های اجتماعی به شمار می‌آیند و به عبارتی دامنه تاثیر هر زن می‌تواند از خود و خانواده تا کل جامعه گسترش یابد.

ملانظری تاکید کرد این واقعیتی است که در جوامع در حال توسعه کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بطوریکه علیرغم برنامه‌ریزی‌ها و حمایت‌های انجام یافته هنوز زنان در بعضی کشورها نتوانستند به جایگاه و نقش مناسب خود در اداره امور کشور و در تصمیم‌گیری‌ها دست یابند و نقش ارزشمند آنان در فرآیند توسعه مغفول مانده است.

به گزارش ایرنا، ۲۶ آبان مصادف با سومین یکشنبه ماه نوامبر میلادی روز جهانی “یادمان قربانیان تصادفات رانندگی” به منظور هشدار و یادآوری آسیب­ های انسانی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از سوانح رانندگی به هموطنان مطابق با سایر جوامع در دنیا است. این همایش از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا (س) و با همکاری انجمن وارتا (بانوان علیه سوانح ترافیکی)، وزارت راه و شهرسازی (کمیسیون ایمنی راه‌های کشور)، شهرداری تهران، انجمن دانش‌آموختگان دانشگاه الزهرا (س) و انجمن خیرین راه و ترابری بصورت مجازی در مرکز همایش‌های بین المللی دانشگاه الزهرا برگزار شد.