گردشگری و توریسم

آیت‌الله اختری:شعر متعهد همواره ابزاری مؤثر در ارشاد مردم بوده است

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد بین‌المللی عاشورا، آیت‌الله محمدحسن اختری در وبینار شب شعر «محمد رسول‌الله(ص) پیام‌آور انسانیت» افزود: شعر، موهبت الهی است که خداوند به بندگان برگزیده خود عطا کرده و با شکوفا شدن قریحه شعری، آنان توانستند احکام الهی و مفاهیم اسلامی و مکتب اهل بیت علیهم السلام و دفاع از حریم مقدس پیامبر اکرم و امامان معصوم را تبیین کنند.

رئیس بنیاد بین المللی عاشورا تصریح کرد: مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای همواره به شعر و ادب و شعرای متعهد و مکتبی اهتمام ویژه‌ای مبذول نموده و آنان را برای بیان فضایل انسانی و دینی و تعالیم اسلام و انقلاب اسلامی و بیان جلوه های زیبای مقاومت و فداکاری‌های شهدای اسلام و انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی تشویق نموده است.

وی در این نشست شعری مجازی از شعرای جهان اسلام و جهان درخواست کرد که آثار ادبی و سروده‌ها و نیز تولیدات هنری خود را در باره حماسه عاشورا و مناقب اهل بیت علیهم السلام برای موسسه بین المللی عاشورا ارسال کنند تا در مسابقات بین المللی شعر عاشورایی، طرح و سپس به زیور طبع برسد.

مدیر مرکز امت واحده نیز ضمن قدردانی از حضور و مشارکت شعرا و ادبا در این شب شعر معنوی، ضمن ایراد سخنانی درباره ویژگی های شعر و نقش تبلیغ، شعر را یکی از جلوه های تبلیغ دانست که می تواند ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی و سیره اهل بیت علیهم السلام را به جامعه ارائه دهد.

سید فادی بر نقش شعرای اسلام در نشان دادن حقانیت اسلام و اهل‌بیت علیهم السلام تاکید کرد و از شعرای متعهد و مکتبی خواست؛ به طرح مسائل اخلاقی و ارزش‌های دینی و مفاهیم مقاومت در برابر مستکبرین در قالب شعر اقدام کنند؛ زیرا شعر می تواند زبان گویای حقانیت و مقاومت باشد.

در ادامه این برنامه، شیخ توفیق علویه و شیخ أدیب حیدر از فضلا و ادبای جهان عرب نیز درباره اهمیت و نقش شعر در تبین حق و حقیقت و ارشاد مردم و ایجاد حماسه و شور و شعور در بین مردم مطالبی بیان داشت. سپس شعرای حاضر با قرائت قطعه هایی از سروده های خود به بیان فضائل و مناقب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و اسائه ادب به ساحت مقدس حضرت پیامبر توسط برخی رسانه‌های غربی و حمایت وقیحانه رئیس جمهوری فرانسه را در قالب شعر محکوم کردند.

در این آیین دکتر حسن حسین الکحلم؛ دکتر عباس الطایی، خانم دکتر عهود عبد الواحد، خانم دکتر هیام رومیه، خانم دکتر رنا الخویلدی، شاعره فاطمه سحمرانی و خانم آمنه ابزال به همراه تنی چند از شعرا، قطعاتی از آثار ادبی خود را قرائت کردند.

به منظور بزرگداشت میلاد با سعادت حضرت محمد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و هفته وحدت اسلامی، شب گذشته مرکز مطالعات فکری و راهبردی امت واحده با همکاری بنیاد بین‌المللی عاشورا شب شعری با عنوان «محمد رسول الله پیام‌آور انسانیت» با حضور تعدادی از شعرای جهان عرب و کشورهای اسلامی برگزار کرد.