گردشگری و توریسم

۶۰۰ برنامه به مناسبت هفته کتاب در زنجان برگزار می‌شود

امیرعلی نیک بخش  روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شورای سیاست‌گذاری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران «دانایی؛ مانایی» را به عنوان شعار این دوره از هفته کتاب انتخاب کرده است، افزود: فعالیت‌های این دوره از هفته کتاب از طرف مجموعه‌های متنوع و متکثری انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های هفته کتاب با در نظر گرفتن شرایط کرونایی اجرا خواهد شد، افزود: ویروس کرونا را باید به یک فرصت تبدیل کنیم و نباید تصور کنیم که این ویروس به حدی قوی است که  بتواند نگرش‌ها و ارزش‌ها را تغییر دهد بلکه این ویروس فقط باعث تغییر روش‌ها و ابزارهاست.  
نیک‌بخش اظهار داشت: بر همین اساس وقتی درباره کتاب مجازی یا فعالیت‌های مجازی صحبت می‌کنیم هدف کتاب و کتابخوانی است و تغییر صرفا در شیوه رواج کتابخوانی ایجاد شده است.
 وی در ادامه گزارشی از برنامه‌های در نظر گرفته شده برای اجرا طی هفته کتاب ارائه کرد و گفت: امسال بیش از ۶۰۰ برنامه در این هفته اجرایی خواهد شد که هدف از آنها ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است.
نیک‌بخش گفت: آئین تکریم مقام کتابدار، دیدار کارکنان با نماینده ولی فقیه در استان زنجان، دیدار با خانواده شهدا، برگزاری مسابقه کتابخوانی، اجرای پویش «اهدای کتاب، اهدای آگاهی»، برگزاری محافل ادبی از جمله برنامه‌هایی است که طی هفته کتاب اجرایی می‌شود.
وی افزود: جذب کتاب‌های اهدایی به کتابخانه‌ها، برگزاری مسابقات فرهنگی، بخشودگی جرایم دیرکرد کتاب‌های به امانت رفته، اجرای طرح عضویت رایگان در کتابخانه‌ها در روز ۲۴ آبان‌ماه امسال، از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای هفته کتاب است.
نیک‌بخش ادامه داد: در شهرستان ها نیز به تناسب ظرفیتی که دارند برنامه های شاخصی اجرایی خواهد شد که شامل تشریح فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی استان، برگزاری نشست‌های ادبی مجازی با حضور شعرا و نویسندگان، برگزاری مسابقات قصه‌گویی، مسابقات کتابخوانی است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: طی هفته کتاب ۲ باب کتابخانه عمومی شامل کتابخانه عمومی حسینی شهر زنجان و کتابخانه شهید کبودخانی در روستای محمود آباد خدابنده نیز افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی همچنین از در دست احداث بودن ۵ باب کتابخانه عمومی نیز خبر داد و تصریح کرد: این کتابخانه‌ها نیز در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهند رسید.
نیک‌بخش همچنین با اشاره به شاخص‌های کتابخوانی استان گفت: در ۶ ماهه نخست امسال تعداد کتابخانه‌های استان زنجان به ۹۸ باب رسید که شامل ۷۸ باب کتابخانه نهادی و ۲۰ باب کتابخانه مشارکتی است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه زیربنای کتابخانه‌های استان در مدت زمان اعلام شده به ۳۰ هزار و ۵۰۴ متر مربع رسیده است، گفت: تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ها نیز به یک میلیون و ۳۶۲ هزار و ۶۱۳ جلد افزایش یافته است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به شرایط پیش‌آمده برای حوزه کتابخوانی و کتابخانه‌ها پس از شیوع بیماری کرونا، ادامه داد: در این شرایط، لازم است در حوزه کتاب و کتابخوانی با هدف‌گذاری مشخص برنامه‌ها دنبال شود.