گردشگری و توریسم

حاکم باید جامعه را به سمت صلح سوق دهد

به گزارش ایرنا ، آیت الله علیرضا اعرافی روز یکشنبه در هشتمین اجلاس بین المللی دکترین جهانی دهه غدیر و دهکده جهانی معرفت و دومین همایش بین المللی غدیر که به صورت نیمه حضوری و مجازی در دانشگاه بابلسر در حال برگزاری است ، به ویژگی های حکومت اسلامی و بایسته های مدیران در این نوع جامعه و حکومت پرداخت و افزود : جامعه پیکر واحدی است که همه نهادهای سیاسی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در آن جایگاهی دارند و رسمیت بخشی به این نهادها و ساماندهی آنها هم از اصول دیگری است که حاکم باید به آن توجه کند

وی گفت : یکی از رویکردهای بنیادین در نهج البلاغه این است که حاکم و مسئول باید کار را عرصه آزمون بداند و مراقب باشد چون آزمون چالش و خطر به همراه دارد.

مدیر حوزه های علمیه کشور با توسل به فرازهایی از نهج البلاغه و مکاتبات و نصایح امیرالمومنین علی (ع) خطاب به مالک اشتر در عرصه مدیریت جامعه ، افزود : رویکردهای بنیادین عنوان شده در نهج البلاغه می تواند راهگشای جوامع اسلامی در حکومت باشد و بر اساس این رویکردها ، نگاه حاکم در نظام عادلانه اسلامی به مسئولیتش باید نگاه امانتدارانه باشد ؛ یعنی مدیر باید مسئولیتش را امانت الهی، امانت مردم و و امانت حاکمان در سلسله مراتب بالاتر بداند.

وی با اظهار این که منطق اسلام ، منطق آزمون است و هرچه قدر نعمت بزرگ تر باشد قاعده آزمون اهمیت بالاتری پیدا می کند ، تاکید کرد : حاکم و مسئول باید کار را عرصه آزمون بداند و آزمون چالش و خطر دارد ، کما اینکه رویکرد آزمونی در همه حوزه های تصرفی انسان وجود دارد ، اما حساسیت آن در زمان و در مورد مسئولیت بیشتر است.
آیت الله اعرافی درس آموزی از گذشته بویژه در کارهای کلیدی و امور حکومتی را بسیار کارگشا دانست و گفت : از سویی حکومت الهی و شایسته و دینی حکومتی است که نسبت به ماموریت ها نگاه جامعی دارد و باید نسبت به کسانی که در شعاع ماموریت و خدمت او قرار گرفتند و به همه شهروندان و دریافت کنندگان خدمات نگاه عادلانه و جامع داشته باشند.

وی تاکید کرد : حکومت شایسته به تمام اقشار جامعه توجه دارد و در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی هایش گروه های مختلف و طبقات گوناگون دیده می شوند.
مدیر حوزه های علمیه کشور گفت : اصل بنیادین دیگر در ادامه مسئولیت این است که حاکم باید زندگی شخص و پیرامون خود را مراقبت و تقوای خدا پیشه کند.

وی افزود : حاکم نمی تواند غرق در دیگران شود و خود را فراموش کند. حاکم و مدیریتی موفق است که پرداختن به بیرون او را از دنیای درون خود غافل نکند. به خویشتن و در ذیل و پیرامون توجه کند ، چون افراد متملق و چاپلوس و آسیب دار پیرامون حاکم جمع می شوند ، بنا بر این باید سپر امنی از لحاظ روحی برای خودش ایجاد کند.

هشتمین اجلاس بین المللی دکترین جهانی دهه غدیر و دهکده جهانی معرفت و دومین همایش بین المللی غدیر با تاکید بر غدیر و حکمرانی شایسته،  صبح امروز  با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در دانشگاه مازندران واقع در بابلسر آغاز به کار کرد.

در این دوره از همایش که قرار بود اسفند ماه پارسال برگزار شود ولی به خاطر شرایط کرونایی با دو بار تاخیر به امروز کشیده شد ، بیش از ۳۰ مرکز دانشگاهی و حوزوی داخلی و خارجی مشارکت دارند و بیش از ١٠ مرکز علمی خارجی حامیان  علمی این همایش هستند.
تحلیل مفهومی – نظری در اندیشه غدیر ، ابعاد سطوح حکمرانی شایسته ، ملاک مصادیق حکمرانی شایسته ، غدیر و نظام های سیاسی جهان ، دکترین مهدویت و آسیب شناسی حکمرانی شایسته از محورهای این همایش اعلام شده است.
همچنین بیش از ٢٠٠ مقاله از  داخل کشور و کشورهای عراق ، لبنان، سوریه، ترکیه، آذربایجان، تاجیکستان ، افغانستان ، مالزی ، مصر و عربستان سعودی به دبیر خانه همایش  دکترین غدیر ارسال شده است که  پس از انجام داوری از بین این مقاله ها ٣٩ مقاله به عنوان سخنرانی و ٨١ مقاله در قالب پوستر مورد پذیرش قرار گرفتند.
 مجموعه مقالات برگزیده سخنرانی نیز تحت عنوان غدیر و حکمرانی شایسته به چاپ رسید که امروز همزمان با این همایش از این مجموعه رونمایی می شود.