گردشگری و توریسم

۲۸۳ میلیون مترمکعب آب به ظرفیت جنوب‌شرق تهران افزوده می‌شود

هادی تمهیدی روز شنبه در جریان بازدید از روند اجرای طرح لوله‌گذاری خط انتقال پساب تصفیه خانه جنوب‌ تهران به دشت ورامین اظهار کرد: اجرای این طرح که سالانه ۲۸۳ میلیون متر مکعب از پساب‌های تصفیه خانه جنوب تهران به دشت‌های ورامین، پاکدشت و شهرری منتقل می‌کند، تاثیر بسزایی در بهبود وضعیت منابع آب سطحی و آبخوان‌های زیرزمینی دارد.
وی گفت: در انتهای خط انتقال، با رسوب‌برداری و ساماندهی پساب منتقل شده توسط ۳ حوضچه ذخیره‌ای، دبی جریان آب تنظیم و نوسانات پساب انتقالی حذف می‌گردد تا یک جریان ثابت ۹ متر مکعب بر ثانیه وارد شبکه بهره برداری شود.
وی تصریح کرد: این حجم از آب می‌توان نیاز ۲۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراض دشت ورامین شامل شهرستان‌های ورامین، قرچک،پیشوا، پاکدشت و بخشی از شهرستان ری را برطرف کند.
فرماندار پاکدشت گفت: با تمهیدات صورت گرفته توسط شرکت آب منطقه‌ای و تلاش مجری طرح و مشارکت بخش خصوصی در تأمین لوله‌های مورد نیاز این طرح، شاهد افزایش سرعت اجرای خط دوم انتقال پساب تصفیه شده جنوب تهران می‌باشیم.
وی افزود: انتقال اجرای این پروژه از مناطق مسکونی به حاشیه کمربندی جنوبی پاکدشت، سرعت این طرح مهم را افزایش خواهد داد.
عملیات اجرایی فاز دوم طرح ملی – استانی انتقال پساب فاضلاب جنوب تهران به شهرستان‌های جنوب شرق و شهرری از بیستم بهمن ماه سال ۱۳۹۲ آغاز شد .
سامانه خط انتقال پساب تهران به دشت ورامین به طول ۳۶ کیلومتر و با استفاده از لوله پلی اتیلن دو جداره مسلح شده با ورق های فولادی به قطر ۳ متر انجام می شود که این نوع عملیات برای نخستین بار در کشور اجرا می شود.
هزینه اجرای این طرح بر اساس آخرین قیمت دیماه سال ۹۱ و بر اساس مطالعات صورت گرفته بالغ بر یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برآورد شده بود که باتوجه به نحوه مناقصه مبنی بر ساخت ، بهره برداری واگذاری ، سرمایه گذار اختیار دارد سامانه پیشنهادی خود را ارائه دهد و دراجرای آن با محدودیت مواجه نیست که این امر بستر لازم برای سرمایه گذار فراهم کرده تا با استفاده از انواع لوله بتواند این طرح را اجرا نماید . 
هزینه سرمایه گذاری بخش خصوصی برای اجرای این پروژه بالغ بر یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.