گردشگری و توریسم

آتش‌سوزی در تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" مهاباد مهار شد

فاروق سخنور بامداد پنجشنبه در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این آتش‌سوزی شب گذشته در نیزارهای قسمت شرقی این تالاب بین‌المللی شروع شده بود و برای مهار آن ۲ تیم آتش‌نشانی از شهر مهاباد و روستای “قم‌قلعه” این شهرستان اعزام شدند.

وی اضافه کرد: علاوه بر تیم‌های آتش‌نشانی و محیط‌بانان اداره محیط زیست، جمع زیادی از دوستداران محیط زیست و اهالی روستاهای اطراف این تالاب بویژه “خورخوره” و “قره‌داغ” برای خاموش کردن زبانه‌های آتش که بیش از چند متر ارتفاع داشتند، به محل آتش‌سوزی آمدند.

 رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: با همکاری تیم‌های حاضر در این عملیات، ضمن مهار آتش از گسترش آن‌ به عمق تالاب و زمین‌های اطراف جلوگیری شد، اما آتش بیش از ۱۸ هکتار از نیزارهای این تالاب را طعمه خود کرد.

وی با قدردانی از تلاش‌ تیم‌ها برای مهار این آتش‌سوزی اظهار داشت: علت این آتش‌سوزی توسط کارشناسان در دست بررسی قرار دارد.

وی در خصوص دیگر زیان‌های وارد شده به این تالاب بین‌المللی افزود: با توجه به اینکه در فصل لانه‌سازی و جوجه‌آوری پرندگان قرار نداریم احتمال تلف شدن پرندگان آبزی و کنار آبزی بسیار کم است اما لاک‌پشت‌ها و برخی خزندگانی که در محدوده آتش‌سوزی قرار داشتند تلف شدند.

تالاب بین‌المللی “کانی‌برازان” مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصربفرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

در مهاباد علاوه‌بر تالاب بین‌المللی “کانی‌برازان” و “قوپی‌باباعلی”، تالاب‌ دایمی “حسن‌خان” و تالاب‌های فصلی “گروس”، “داشخانه” و “قره‌قشلاق” نیز در این فصل میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی هستند.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.