گردشگری و توریسم

سخنگوی الکاظمی: ملت و دولت عراق حامی مسئله فلسطین هستند

به گزارش ایرنا، «احمد ملا طلال» سخنگوی «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در مصاحبه ای تصریح کرد: “قانون عراق مطابق قانون اساسیِ مورد توافق، بر ممنوعیت عادی سازی روابط با اسرائیل تاکید می کند”.
وی افزود: “امضای معاهده صلح بین امارات و بحرین و سودان از یک طرف و اسرائیل از طرف دیگر، مسئله داخلی این کشورها است و آنها خود به وضعیت سیاسی و روابط خارجی خود واقفند”.
این سخنگو درباره عراق تصریح کرد: “شاید نزد برخی احزاب و جریان های سیاسی استثناهای وجود داشته باشد و شاید از این طرف یا آن طرف مواضع، گام ها و تحرکات اعلام نشده ای در مرحله ای از مراحل وجود داشته است اما این استثناها و مواضع و گام ها و تحرکات اعلام نشده، مسیر کلی ملت عراق و دولت این کشور را – که حمایت خود از پاسداری از مسئله فلسطین و حفاظت از پایتخت آن، قدس را اعلام می کند- تغییر نمی دهد”.
وی افزود: “برخی طرف های سیاسی طرفداران خود را به پذیرش عادی سازی روابط با اسرائیل سوق می دهند و این طرف ها به تشکیلات سیاسی بزرگی وابسته هستند و این به نوبه خود منعکس کننده تفاوتی بین نیروهای سیاسی داخل دولت است”.
این سخنگو از سران سیاسی عراق خواست تا “دستورالعمل های سرسختانه ای را به نمایندگان احزاب برای خودداری از فضاسازی برای درگیر کردن دولت در پرونده عادی سازی روابط اعمال کنند زیرا عراق در وضعیت ناآرام سیاسی است و همه سیاستمداران باید به ملی گرایی و احترام به احساسات ملت فلسطین متعهد باشند”.
به نظر می رسد که جدیدترین موضع گیری دولت عراق برای تاکید مجدد بر رد سازش با رژیم صهیونیستی و حمایت از ملت فلسطین در واکنش به ادعاهای اخیر یک سیاستمدار عراقی به نام «مثال آلوسی» باشد که قبلا به فلسطین اشغالی سفر کرده بود و از او به عنوان کارچاق کن این رژیم درعراق یاد می شود.
آلوسی اخیرا مدعی شده بود که هیئت بلندپایه عراقی به ریاست «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور در جریان سفر دوره ای اخیر خود به سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس درباره موضوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بحث و گفت وگو کرده است.
این درحالی است که وزیر امور خارجه عراق یکم آبان ماه دریافت هرگونه پیشنهاد یا قرار گرفتن در معرض فشار برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را رد و تاکید کرد که کشورش به مصوبات اتحادیه عرب و حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها متعهد است.
مردم، مسئولان و سیاستمداران و شخصیت‌های عراقی از جمله «نوری المالکی» رئیس «ائتلاف دولت قانون» عراق ، «سید عمار حکیم» رئیس «جریان حکمت ملی» و «ائتلاف عراقیون» و رهبران گروه های مقاومت اسلامی تاکنون بارها در مناسبت‌های مختلف ضمن محکوم کردن جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین، هرگونه تلاش برای عادی‌سازی روابط با این رژیم را محکوم و آن را خیانت به آرمان‌های فلسطین و ملت‌های مسلمان دانسته و تاکید کرده اند که عراق به هیچ وجه با صهیونیست ها سازش نخواهد کرد.