گردشگری و توریسم

۴ پروژه صنعت آب در گلستان افتتاح یا کلنگ زنی شد

به گزارش ایرنا؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان امروز پنجشنبه در این مراسم گفت: ۲ پروژه آماده بهره برداری شامل لایروبی رودخانه ها در سطح استان و مرمت و بازساری شبکه هیدرومتری و تاسیسات آبی آسیب دیده از سیل ۹۸ بود که برای اجرای آن بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.

سید محسن حسینی افزود: همچنین امروز عملیات اجرایی ۲ پروژه شامل تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی قره سو – زرین گل در علی آباد و ” ایستگاه پمپاژ فاضلاب شهر آزادشهر و آبرسانی به ۲۶ روستا” آغاز می شود که برای اجرای آن هفت هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت.

به گفته وی پروژه‌های کلنگ‌زنی بیشتر با اهداف مشارکت مردم در بهره‌برداری از شبکه آبیاری و زهکشی، توانمندسازی کشاورزان، استفاده بهینه از آب و افزایش راندمان آبیاری، استفاده بهینه از ظرفیت آبی موجود در سیستم و تولید برق، تثبیت و توسعه زمینه‌های اشتغال و جلوگیری از مهاجرت به شهرها، پیاده سازی الگوی کشت مناسب با وضعیت منطقه، بهبود اقتصاد و معیشت مردم و ذخیره آب مطمئن برای دوره کشت تابستان و جمع‌آوری و دفع فاضلاب، تامین آب شرب و پایدار و اصلاح و بازسازی خط و شبکه است.

استان گلستان ایستگاه بیست و پنجم اجرای پویش هر هفته الف – ب ایران (ساخت و سازها – ساز و کارها) وزارت نیرو است.

مطابق داده‌های شرکت آب منطقه ای گلستان در این استان از ۲.۵ میلیارد متر مکعب آب در دسترس که یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون متر مکعب آن زیر زمینی است؛  ۸۴ درصد به بخش کشاورزی، ۱۰ درصد برای آشامیدن و سه درصد هم برای هر یک از حوزه های صنعت و محیط زیست در نظر گرفته می شود.

میانگین سرانه آب تخصیصی برای هر گلستانی بین ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ متر مکعب در سال  است.

آب مورد نیاز استان گلستان در افق ۱۴۰۴ برای بخش‌های شرب و بهداشت، محیط زیست، صنعت، خدمات و نیز کشاورزی حدود ۶۵۰۰ میلیون متر مکعب پیش بینی می‌شود در حالیکه توانمندی منطقه کمتر از این میزان و در حد ۲۵۰۰ میلیون متر مکعب است.