گردشگری و توریسم

کارگردان سینما: آشنایی کودکان با دفاع مقدس در حوزه سینما ضروری است

جمال احمدی کارگردان فیلم  “جبران می‌کنم ” روز چهارشنبه در حاشیه جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان در گفت و گو با ایرنا افزود: در شرایط فعلی وارد دوره جدیدی از ارتباطات شده‌ایم و شاید دیگر به دوران قبل کرونا نتوانیم کامل برگردیم و ارتباط فیلم‌ها را با مخاطبان در سالن‌های سینما ببینیم.

وی تصریح کرد:  مشخص نیست چه اتفاقی رخ خواهد داد و ممکن است چیزهای در این دوران تجربه کنیم که روند مسیر تاریخی سینما و تلویزیون را عوض کند.

وی اضافه کرد: همان طور که می‌بینید این اتفاقات در حال رخ دادن است و می‌دانید فضای مجازی در شرایط کرونایی، ساختار، تولید و عرضه را در کنار هم دچار مشکل می‌کند و  فضای مجازی پدیده سومی است که ما برای فعالیت موثر در آن نیاز به آزمون و خطای بسیاری داریم.

کارگردان فیلم “جبران می‌کنم” در خصوص وضعیت فیلم‌ها در شرایط فعلی، افزود: فیلم ما برای پخش در سینما ساخته شده و به ویژه به لحاظ صدا، در آن قالب خود را بهتر نشان می‌دهد اما پخش به این شکل این امتیاز را دارد که دامنه مخاطب را به شدت بازتر کرده و شاید مخاطبان ما در گذشته محدودتر بود.

وی اظهارداشت: اما اکنون می‌توانیم به تمام دوستان، خانواده و حتی فامیل خود بگوییم در هر شرایطی که دارند، می‌توانند فیلم‌های ما را تنها با در اختیار داشتن یک لینک تماشا کنند.

وی ادامه داد: این مساله یک گروه مخاطب عظیمی را در اختیار ما می گذارد و فضای فیلم کوتاه به ویژه دامنه مخاطب، در فضای محدودی گرفتار است و این دامنه به طور کل ادبیات آن‌ها را به سمت خاصی می‌برد که با این جشنواره‌ای می‌تواند این اتفاق رخ دهد.

احمدی افزود: سینما یک جریان دسته جمعی است و این مراسم تنها مخصوص یک طیف خاص نیست و همه اقشار را در برمی گیرد. مردم به معنای حقیقی می‌توانند فیلم ببینند وحالا فیلم کودک و نوجوان با توجه به این که باید با همه ارتباط برقرار کند، این اجازه را به مخاطب می‌دهد.

وی ادامه داد: بسیاری از فیلم‌هایی که روشن فکرانه که مخاطب را به فکر می برد شاید همه فهمی نداشته باشد و با شکل گیری و قوت گرفتن بحث فیلم های مجازی این مدل فیلم‌ها حضورشان خاص تر و دشوار می‌شود که معتقد هستم چیز بدی نیست و اجازه نمایش فیلم‌هایی را می‌دهد که به سینما نزدیک تر است که امیدواریم که مخاطب نوجوان خوبی را پیدا کنیم.

احمدی خاطرنشان کرد: این جذب مخاطب برای ادامه مسیر و نوجوانانی که علاقمند به فضای جنگ هستند، بسیار مناسب است تا در حوزه های مختلف به ما ملحق شوند.

وی گفت: فضای جنگ و دفاع مقدس به شدت تربیت کننده و جذاب است و امروزه این خلا به خوبی قابل مشاهده است و شروع این اتفاق بزرگ قطع این است که مخاطب نوجوان فیلم ما را ببیند و چه بهتر که این دامنه گسترده تر شود حتی اگر باید قید برخی موارد دیگر را بزنیم.

وی با اشاره به مضمون فیلم که در خصوص دفاع مقدس است، گفت: تمرکز ما بر روی خاطرات احمدیان که راوی دفاع مقدس و داستان آن، برشی از عملیات “بدر سال ۶۳ ” است که به شکل مستند داستانی آن را روایت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: احمدیان در آن زمان نوجوان ۱۴ ساله بوده و ما تصاویر کمی از حضور نوجوانان در جنگ در ذهن خود داریم که شاید تعداد فیلم های محدودی در این زمینه در دست باشد.

وی گفت: معتقدم آخرین فیلم در این حوزه، “فیلم ۲۳ نفر”بود و حضور این نوجوانان در دل شرایط عظیم جنگ که فکر آن را نمی‌کنند که درآن شرایط دوام بیاورند، اما این نوجوانان شجاعانه در جنگ حضور داستند هرچند دیگران هم حامی آن‌ها بودند.

این کارگردان سینمای کودک تصریح کرد: شاید کارهایی که آن ها انجام دادند برای نواجوانان و نسل فعلی عجیب و غریب باشد و حتی برای من که نوجوانی خود را در این فضا سپری کردم جذاب و الهام بخش بوده است. نوجوانان فعلی ما هیچ چیزی از جنگ نمی دانند و درکی هم از فضای آن نداشتند و با چیزهایی که روبرو می شدند به وجد می آمدند.

وی  در خصوص مسائل و موانعی که در تهیه فیلم‌اش وجود داشت گفت: فیلم‌های جنگی به طور کلی سختی های خاص خود را دارد و برای لوکیشن فیلم فضایی که می خواستیم در کشور نبود و بنابراین در شهرک سینمایی دفاع مقدس صفر تا صد آن را انجام دادیم.

وی تصریح کرد: مشکل دیگر ما بحث بازیگران بود با توجه به این که به دنبال بازیگران چهره نبودیم باید آن ها را آموزش می‌دادیم و آن‌ها هیچ اطلاعاتی در این زمینه نداشتند و می‌دانید که شیوه‌های بازی گرفتن از نوجوانان با توجه به اینکه آنها دغدغه‌های خود دارند متفاوت است.

احمدی عنوان کرد: چندین ماه با این نوجوانان از آمادگی جسمانی گرفته تا آموزش‌های نظامی و حتی فیلم جنگی دیدن و صحبت با راویان دفاع مقدس کار کردیم و تمام این برنامه ها را در طول ۳ ماه انجام شد.

به گزارش ایرنا، سال گذشته سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ های کودکان و نوجوانان  از ۲۸ مرداد تا چهارم شهریور ۹۸ در ۲ بخش “ملی” و “بین المللی” در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان،  براساس توافق‌نامه سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، و با عنایت به شیوع جهانی کووید -۱۹، از ۲۷ مهر ماه لغایت ۲ آبان ۱۳۹۹ (۱۸ اکتبر لغایت ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰) به صورت مجازی و نمایش آنلاین برگزار و در آن جوایزی به برگزیدگان جشنواره اهدا خواهد شد.