گردشگری و توریسم

کتاب « قصه‌های آذر کوچولو » منتشر شد

به گزارش ایرنا؛ موضوع این کتاب که مجموعه‌ای از سه داستان کوتاه است درباره حمله عراق به ایران، حملات و موشک‌باران شهرهای ایران توسط رژیم بعث است و در قطع جیبی ، ۵۲ صفحه و با قیمت ۱۸ هزار تومان چاپ شده است.

راوی این داستان‌ها که در کرمانشاه اتفاق می‌افتد دختر بچه‌ای است که تاثیرات برگرفته از جنگ تحمیلی را با عروسکش بازگو می‌کند.

نویسنده این کتاب روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این کتاب شامل سه داستان کوتاه است که ماجراهایشان پیوسته و شخصیت‌ها یکسان هستند ؛ داستان اوّل مثل مقدمه برای دو تای بعدی است. داستان دوّم اوج ماجراست و داستان سوم ادامه‌ آن‌هاست.

«محمدمسعود کیایی» اظهار داشت : موضوع هر سه داستان جنگ حکومت بعث عراق علیه ایران است و حملات هوایی و موشک‌باران شهرها. مکان هم شهر کرمانشاه است؛ مضمون این داستان‌ها صبغه ضد جنگ دارند و خرابی و کشتار را نشان می‌دهند.

وی افزود: راوی داستان‌ها دختربچه‌ایست که تأثیرات خود را از این واقعه بیان می‌کند. از داستان دوم، این کودک برای عروسکش درد دل می‌کند. سعی کرده‌ام زبان گفتاری و حدّ دید این کودک در روایت حفظ شود.

وی در خصوص اینکه چرا این کتاب در دهه ۶۰ نوشته ولی چاپ نشده هم گفت: امکان چاپ آن‌ها فراهم نشد. زنده‌یاد درویشیان به داستان دوّم علاقه داشت و مرا به ماهنامه کلک معرفی کرد که چاپش کنند ولی خودم می‌خواستم هر سه با هم چاپ شوند. از این رو خودداری کردم.

کیایی اضافه کرد: مجوز را هم در سال ۸۲ گرفتیم ولی برای طراحی داخل کتاب به مشکل برخوردم و کار ماند. بالاخره نشر روزگار ماه گذشته ( شهریور ۹۹ ) منتشرش کرد؛ بعد از سی و پنج سال که از زمان نوشتن آن‌ها می‌گذرد البته بدون طراحی.

این داستان‌نویس کرمانشاهی سپس گریزی هم به سوابق کاری خود زد و افزود : داستان‌نویسی را به منزله کاری جدّی با نوشتن داستان کوتاه ” نمایشگاه ” در سال ۱۳۶۰ و ” مادر در کویر ” در سال ۱۳۶۱ آغاز کردم؛ این‌ها آن داستان‌هایی هستند که به نظرم لایق چاپ بودند و گرنه قبل از این‌ها هم می‌نوشتم ولی درخور نگهداری و چاپ نبودند.

کیایی ادامه داد: سپس مرتباً ادامه دادم و برای نشریات سراسری می‌فرستادم که اکثراً چاپ شدند؛ مثل ماهنامه ادبستان، شاهد، شباب که احمدغلامی چاپ می‌کرد، مجله سروش و زن‌روز و روزنامه کیهان و سایر نشریات؛ اولین داستان‌هایی که تحت کتاب درآمدند در سال هفتاد بود به نام “در حاشیه‌ی شط “.  

وی گفت : سپس با تعدادی از نشریات استانی همکاری کردم مثل باختر، آوای کرمانشاه، صفیرغرب، شهروند، همشهری استان، و بعدها هفته‌نامه‌ی غرب و از سال ۸۰ تا کنون بیش از ۱۲ کتاب مجموعه داستان، داستان بلند و نثرهای شاعرانه از کارهایم در ایران و اقلیم کردستان چاپ شده‌ است.

محمدمسعود کیایی داستان نویس کرمانشاهی