گردشگری و توریسم

۳۰۰ گونه پرنده در البرز شناسایی و ثبت شدند

فردین حکیمی روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: استان البرز با وسعت پنج هزارو۸۰۰  کیلومتر مربع به عنوان کوچکترین استان کشور یکی از مهمترین زیستگاه های پرندگان بومی، مهاجر زمستان گذران و مهاجر عبوری در ایران است.

وی اظهار داشت: بر اساس تحقیقات به عمل آمده و ثبت گونه‌ای پرنده توسط عکاسان و کارشناسان حیات وحش، تاکنون ۳۰۰ گونه از پرندگان متعلق به ۲۳ راسته، ۶۱ خانواده و ۱۷۰ جنس در زیستگاه های متنوع کوهستانی، دشتی و تالابی استان البرز شناسایی و ثبت شده است که بیش از ۵۴ درصد گونه های پرندگان ایران را شامل می شوند.

همچنین به لحاظ رده، پرندگان متنوع ترین رده مهره داران استان البرز را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: راسته گنجشک سانان با ۲۷ خانواده، ۶۹ جنس و ۱۳۸ گونه دارای بیشترین فراوانی و راسته های شبگردسانان، کوکوسانان، باقرقره سانان، فلامینگوسانان، بویی سانان و نوک شاخی‌سانان هر کدام با یک خانواده، یک جنس و یک گونه کمترین فراوانی را به خود اختصاص داده اند.

حکیمی ادامه داد: گروه پرندگان آبزی و کنارآبزی با هشت راسته، ۱۷ خانواده ۵۴ جنس و ۹۲ گونه در زیستگاه های تالابی، رودخانه ها و دریاچه های پشت سدهای امیرکبیر و طالقان پراکنش دارند.

وی اضافه کرد: پرندگان شکاری با سه راسته، چهار خانواده، ۱۹ جنس و ۳۵ گونه از پرندگان مهم استان البرز هستند.

راسته عقاب سانان با یک خانواده، ۱۲جنس و ۲۱گونه،  بیشترین فراوانی و کمترین فراوانی به راسته شاهین سانان با یک خانواده، یک جنس و ۶ گونه تعلق دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز اظهار داشت: تعداد ۱۶ گونه از پرندگان استان البرز در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN) قرار دارند.

وی یادآور شد: گونه های بالابان، کرکس کوچک و آبچلیک خالدار پاسبز به دلیل تعداد کم و تهدیدات ناشی از تغییرات محیطی یا بوم شناختی در فهرست گونه های در معرض خطر انقراض (EN) آورده شده اند.

همچنین عقاب خال دار بزرگ (تالابی)، هوبره و عقاب شاهی (شاه باز) از  گونه های آسیب پذیر (VU)  استان البرز می باشند.

گونه های اردک بلوطی، زنگوله بال، یلوه حنایی، دال سیاه، پاشلک بزرگ، گیلانشاه دم بزرگ، گیلانشاه بزرگ، سبز قبای معمولی، سنقر سفید و توکای پهلو سرخ  نیز در فهرست گونه های نزدیک به  تهدید (NT) ثبت شده اند.

حکیمی اضافه کرد: تعداد  ۴۴ گونه از پرندگان استان البرز در فهرست ضمائم معاهده کنوانسیون منع تجارت گونه های جانوری و گیاهی در معرض خطر انقراض در جهان (سایتیس CITES) قرار دارند.

این معاهده به منظور حمایت از گونه های وحشی در معرض خطر انقراض از طریق برقراری و اعمال کنترل های لازم در زمینه تجارت گونه های حیات وحش منعقد شده و ایران نیز از سال ۱۳۵۵ به آن پیوسته است.

گونه های کبک دری، آبچلیک خالدارپاسبز، عقاب شاهی و شاهین در ضمیمه Ι تحت کنترل شدید تجارت و  ۴۰ گونه نیز در ضمیمه ΙΙ با اعمال مقررات معاهده سایتیس قرار گرفته است.

جمعیت پرندگان رو به کاهش است

حکیمی با ابراز نگرانی در خصوص  روند تخریب تنوع زیستی و فزونی گرفتن آن بر تلاش های انسانی در زمینه حفاظت تنوع زیستی گفت: پرندگان به سبب برخورداری از قدرت پرواز دارای زیستگاه های متنوع و محدوده پراکنش وسیع هستند ولی امروزه به دلیل  تخریب زیستگاه، آلودگی های محیط زیست، تغییرات اقلیمی و شکار ناپایدار تنوع و جمعیت آن ها رو به کاهش است.

وی افزود: توسعه شدید صنایع، معادن، راهسازی ، تغییر کاربری اراضی و باغات و سکونتگاه های انسانی موجب کاهش و تخریب زیستگاههای طبیعی در استان البرز شده و روند رو به رشد توسعه نیازمند برنامه ریزی به منظور حفاظت از عرصه های طبیعی و کاهش آسیب به طبیعت است.

وی تصریح کرد: با توجه به ارزش های تنوع زیستی و لزوم حفاظت از بخش های آن از جمله پرندگان لازم است با مشارکت گروه‌های ذی‌نفع به ویژه مدیران ارشد، صاحبان صنایع، گردشگران و افراد بومی و تشویق آن ها به استفاده خردمندانه از منابع طبیعی نسبت به اجرای اقدامات حفاظتی در راستای حفظ تنوع زیستی تأکید گردد.

حکیمی در پایان از زحمات و تلاش های دوستداران محیط زیست و عکاسان فعال در حوزه حیات وحش استان قدردانی کرد.

استان البرز دارای ۲ منطقه ۶۴ هزار هکتاری حفاظت شده البرزجنوبی و ۷۵ هزار هکتاری شکار ممنوع طالقان بوده و اخیرا نیز تالاب صالحیه در شهرستان نظرآباد نیز به عنوان منطقه شکار ممنوع به تصویب رسیده است.