گردشگری و توریسم

۱۳ هزار مشعل گاز شهری و روستایی در خراسان شمالی روشن شد

حسن رضا میربلوکی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع اشتراک پذیری جدید صورت گرفته ۶ هزار آن شهری و هفت هزار نیز روستایی بوده است که برای آن در ۶ ماهه امسال هزار و ۵۰۰ انشعاب در مناطق مختلف استان نصب شده است.

وی از برخورداری ۱۰۰ درصدی جمعیت شهری و ۹۹/۷ درصدی روستایی استان از گاز طبیعی خبر داد و اظهار داشت: ۲۳ هزار و ۱۷۶ کیلومتر شبکه توزیع گاز در استان اجرا شده که از این آمار ۱۴ هزار و ۲۸۷ کیلومتر در بخش روستایی و هشت هزار و ۸۸۹ کیلومتر نیز در بخش شهری است.

وی افزود: در راستای کمک به مناطق کمتر برخوردار، در سال های اخیر گازرسانی به مناطق سخت گذر در برنامه کاری این شرکت قرار گرفته است و در حال حاضر شرکت گاز استان با وجود حرکت به سمت کیفی سازی خدمات، گازرسانی به روستاهای باقیمانده را وظیفه مهم خود دانسته و برای تحقق آن تلاش می کند.

وی به افزایش تعداد مشترکان گاز در استان اشاره کرد و افزود: به تبع آن افزایش میزان مصرف نیز حاصل می شود که از مردم استان درخواست داریم تا با صرفه جویی و استفاده از پوشش مناسب در فصل زمستان، امکان بهره مندی پایدار از گاز طبیعی را برای تمامی مشترکان فراهم سازند.

میربلوکی اظهار داشت: بخش صنایع در استان با ۸۱ درصد بیشترین میزان مصرف گاز طبیعی و پس از آن بخش های خانگی با ۱۳ درصد و بخش حمل و نقل (CNG) با چهار درصد مصرف گاز طبیعی در رده های بعدی قرار دارند.

وی افزود: مصرف گاز در بخش خانگی در ۶ ماه ابتدای امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۷ میلیون متر مکعب افزایش داشته که دلیل عمده آن شیوع بیماری کرونا و افزایش میزان شست و شو و ضد عفونی بوده است.          
وی یادآور شد: خراسان شمالی دارای ۳۲۶ هزار مشترک در بخش های صنعتی، خانگی و عمومی است که حدود ۷۳۷ مشترک آن در بخش صنعتی و عمده، از انشعاب گاز برای تولید و اشتغال بهره مندند.

میربلوکی اظهار داشت: در کنار توسعه کمی شبکه گازرسانی در استان، افزایش کیفیت خدمت رسانی و رضایتمندی مشترکان نیز به طور مستمر در دستور کار این شرکت  قرار دارد و تدابیر و اقدامات لازم برای تامین ایمن و مستمر گاز در طی سال انجام شده است.

وی گفت: همچنین گاز طبیعی به عنوان منبع اصلی تامین کننده سوخت صنایع، نقش مهمی در رونق تولید استان دارد و علاوه بر این، در کاهش آلودگی محیط زیست نیز بسیار موثر است از هم استانی ها تقاضا می شود برای حمایت از اشتغال و افزایش تولید در سطح کشور، حفظ محیط زیست و استمرار پایدار جریان گاز در مصرف گاز صرفه جویی کنند.

میربلوکی افزود: امسال  ۳۰۰ اشتراک رایگان به اماکن مذهبی و اقشار آسیب‌پذیر استان واگذار شده است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.