گردشگری و توریسم

گذر فرهنگی در هفته‌ای کرونایی

در پی موج سوم شیوع کرونا و صلاحدید تعطیلی تمامی حوزه‌های پایتخت از سوی ستاد ملی مقابله با این ویروس در هفته نخست و تمدید تعطیلی‌ها برای هفته دوم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تبعیت از این دستور اطلاعیه تمدید تعطیلی ها را صادر و بار دیگر عرصه فرهنگ و هنر مجازی‌تر شد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنوف همکار براساس مصوبه جدیدستاد مقابله با کرونای تهران از محدودیت‌های اعمال شده در پایتخت برای مقابله با بیماری کرونا تبعیت و به مدت یک هفته دیگر تعطیلی مراکز فرهنگی هنری را تمدید کرد.

فراخوان سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال‌آل‌احمد از سوی دبیرخانه این جایزه منتشر شد.

دبیر شورای صنفی نمایش با بیان اینکه بلیت سینماها از اول آبان ماه تمام‌بها خواهد بود، تاکید کرد که قرار است شورای اکران آنلاین در آینده تشکیل شود.

گواهینامه درجه یک هنری جمشید هاشم‌پور توسط دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور اعطا شد.

همزمان با برگزاری دور جدید نشست شورای عالی خانه هنرمندان، ایرج راد برای دو سال دیگر به عنوان رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران انتخاب شد.

صادق ملک شهمیرزادی باستان‌شناس پیشکسوت دارفانی را وداع گفت.

اکبر عالمی مجری، منتقد سینما و مستندساز بامداد سه شنبه (۲۲ مهر) در سن هفتادوپنج‌سالگی و به دلیل ابتلا به بیماری کرونا درگذشت.

افتخارات هنری ایران در عرصه بین‌الملل

فیلم آن شب که شرکت پرمییر انترتینمنت گروپ فروش بین‌المللی آن را به عهده گرفته، در اولین حضور بین‌المللی خود در جشنواره بین‌المللی فیلم فانتزی «سیتخس» اسپانیا به روی پرده رفت.

 فیلم کوتاه پنجره‌های موازی به کارگردانی رضا زهره‌کرمانی برای نمایش در جشنواره فراتر از مرزها/ Out Of Bounds در ایتالیا انتخاب شد.

فیلم سینمایی جنایت بی‌دقت به کارگردانی شهرام مکری در جشنواره ویناله اتریش نمایش داده می‌شود.

 فیلم کوتاه نفر سوم به کارگردانی «پویا امین پوری» در بخش مسابقه جشنواره فیلم‌های فانتزی لوند سوئد به نمایش در می‌آید.

فیلم سینمایی زمانی یک زن به کارگردانی جلیل اکبری‌صحت و تهیه‌کنندگی آزیتا موگویی در جشنواره بین‌المللی فیلم «ال-داب» در کشور آمریکا به نمایش در می‌آید.

فیلم انیمیشن این سو، آن سو به کارگردانی لیدا فضلی موفق به دریافت جایزه یونیسف از دوسالانه‌ انیمیشن «براتیسلاوا» اسلواکی شد.

دو فیلم بلند سینمایی و یک انیمیشن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان سینه‌کید (Cinekid) آمستردام هلند راه یافت.

فیلم کوتاه زنگ تفریح به کارگردانی نوید نیکخواه‌آزاد در اوّلین حضور جهانی خود به بخش «پانوراما»ی بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه ازمیر راه یافت.

پنجاه و هفتمین جشنواره بین‌المللی آنتالیای ترکیه (اسکار ترکیه) جایزه بهترین کارگردانی بخش مسابقه جهانی را به مسعود بخشی برای کارگردانی فیلم یلدا اهدا کرد.

انیمیشن قدم یازدهم ساخته مریم کشکولی‌نیا، جایزه بهترین فیلم بخش مسابقه‌ی فیلم‌های ایرانی هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کوتاه سدیسی فورلی کشور ایتالیا را از آن خود کرد.

فیلم سینمایی روزهای نارنجی ساخته آرش لاهوتی در سی و هفتمین جشنواره فیلم مجمع مطالعات خاورمیانه شمالی(MESA) در واشنگتن دی‌سی آمریکا روی پرده می‌رود.

انوشیروان محسنی بازیگر ایرانی برای نقش اول گرانترین فیلم سال ۲۰۲۱ اتریش انتخاب شد. 

بی سر به کارگردانی کاوه سجادی حسینی برای حضور در جشنواره موسترا سان پائولو به برزیل می‌رود.

فیلم سینما خر (مِشمِشه) موفق به دریافت جایزه «مرجان طلایی» از جشنواره بیگور اسپانیا شد.

گورکن نامزد دریافت جوایز بهترین فیلم داستانی و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در بیست و هفتمین جشنواره‌ فیلم آستین آمریکا شد.

اثری دیده نشده از «بهمن محصص»، ملقب به پیکاسوی ایران، هفته آینده در حراجی آنلاین ساتبیز به فروش گذاشته می‌شود.

خواندنی های عرصه بین الملل

سریال کارتونی سیمپسون‌ها که به پیشگویی‌های نزدیک به واقعیت خود معروف است، در قسمتی اختصاصی به ۵۰ دلیل اشاره می‌کند که چرا انتخاب دوباره «دونالد ترامپ» به ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند فاجعه‌بار و وحشتناک باشد.

کمدی جنگ با پدربزرگ با بازی «رابرت دنیرو» با سه میلیون و ۶۰۰ هزار دلار فروش فیلم «انگاشته» ساخته جدید کریستوفر نولان را پشت سر گذاشت و گیشه آمریکا را فتح کرد.  

شبکه «اچ‌بی‌او» درباره شرکت فضایی اسپیس‌ایکس که به دست «ایلان ماسک» تاسیس شد، یک سریال محدود می‌سازد.

استودیو یونیورسال پیکچرز فیلم دیگران، یکی از آثار ماندگار ژانر وحشت، را ۱۹ سال پس از ساخت و نمایش عمومی آن، بازسازی می‌کند.

چهل‌وسومین دوره جشنواره فیلم دِنور آمریکا با نمایش فیلم «سرزمین خانه‌ به‌دوش» افتتاح می‌شود که چندی پیش شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز را از آن خود کرد.

 ای‌ام‌سی/AMC، بزرگ‌ترین گروه سینمایی جهان، ممکن است تا پایان امسال یا اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی به دلیل خسارت اقتصادی ناشی از شیوع کرونا ورشکسته شود.

 چند نهاد و موسسه فرهنگی و هنری در اروپا بیانیه برلین را با تاکید بر لزوم آزادی هنر از قید و بندهای ملی و سیاسی منتشر کردند.

جایزه نوبل ادبیات به عنوان یکی از جوایز مطرح ادبی در سطح جهان امروز برنده سال ۲۰۲۰ خود را شناخت و لوئیز گلیک/ Louise Gluck (متولد ۱۹۴۳) این جایزه را به خانه برد.

در پی تداوم شیوع کرونا، تعطیلی اجراهای برادوی تا ۳۰ مه ۲۰۲۱ (۹ خرداد ۱۴۰۰) تمدید شد.

فیلمبرداری قسمت جدید فیلم دنیای ژوراسیک به دلیل مثبت اعلام شدن تست کرونای برخی عوامل تولید، متوقف شد.

یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های خصوصی مجسمه‌های مرمر عتیقه در جهان ، ماه جاری میلادی در پایتخت ایتالیا برای عموم به نمایش گذاشته می‌شود.

تام کروز هنرپیشه سرشناس هالیوودی به دلیل فیلمبرداری صحنه‌هایی از «ماموریت غیرممکن ۷» در بیمارستانی با بیش از ۱۰۰ بیمار کرونایی، هدف انتقادات تند و گسترده قرار گرفت.

ساخت مجسمه‌های زیبا با استفاده از دانه‌های برنج، یک معلم هنر چینی با استفاده از دانه‌های برنج مجسمه‌های ظریف و در عین حال محکم و زیبا می‌سازد.

موزه‌های هلند به تحویل غنائم هنری دوران استعمار به کشورهای مبدا متعهد شدند تا این تبعیض تاریخی را جبران کنند.