گردشگری و توریسم

واشنگتن پست: جنگ قره باغ به جنگ فرسایشی تبدیل می‌شود

به گزارش ایرنا، این مطلب که در آخرین شماره واشنگتن پست به قلم “‌کریم فهیم” و “ایزابل خورشیدیان” منتشر شده، ‌آمده است: اجساد ۵۲ سوری دو روز پیش در نقطه ای در مرز سوریه و ترکیه تحویل خانواده هایشان شد. این رزمندگان در جنگی کشته شده اند که ۶۰۰ مایل با وطنشان فاصله دارد.
این سوری ها جنگجویان بوده اند که به استخدام شبه نظامیان تحت امر ترکیه درآمده اند تا به نفع جمهوری آذربایجان علیه ارمنستان بجنگند. آنها ‌آمده بودند تا سرزمین تحت محاصره “ناگورنو قره‌باغ” را از ارمنستان پس بگیرند.
مرگ این جنگجویان، زنگ های خطر را به صدا در آورده است و هشدار می دهد که این جدال کهنه چندین دهه ای، دارد رفته رفته اوج می گیرد و قدرت های منطقه ای نظیر ترکیه و رقیبش روسیه را هم به درون خود می بلعد.
با این حساب؛ ثبات همسایگان نظیر گرجستان نیز سخت در خطر است.
ترکیه تکذیب می کند که جنگجویان سوری را برای کمک به جمهوری آذربایجان فرستاده است اما خانواده های رزمندگان سوری کشته شده در جنگ در مصاحبه هایی که با ایشان انجام گرفته، می گویند که ترکیه قول داده است ماهیانه به این خانواده ها حقوق پرداخت کند. همچنین به گفته همین خانواده ها،‌ این جنگجویان از جنوب ترکیه راهی جمهوری آذربایجان شده اند.
ترکیه در ماههای اخیر قوای مسلح خود را در درون مرزهای همسایگانش بسط داده است.
ترکیه با این بلندپروازی ها و ماجراجویی ها، خودش را وارد معرکه جنگ جمهوری آذربایجان- ارمنستان کرده است. آنکارا کمک تسلیحاتی به باکو ارائه می دهد و پهپادهای مسلحش را به جنگ فرستاده است.
ترکیه به دنبال آن است که جایگاه محکمتری برای خودش در معادلات منطقه ای ایجاد کند و در هر راه حلی برای صلح، یکی از ستون های اصلی گفت وگوها باشد.
آمار کشته شدگان جنگ رو به فزونی است و هر روز شهرها و روستاهای بیشتری زیر رگبار گلوله باران قرار می گیرد. سیل سلاح ها از کشورهای خارجی شامل ترکیه،‌ روسیه و اسرائیل روانه این میدان می شود.
به گزارش “میشله باشله”‌ کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از ماه گذشته که جنگ آغاز شده است دست کم ۵۳ غیرنظامی جان خود را از دست داده اند.
ترکیه در لیبی نیز همین تجربه را قبلاً آزمایش کرده و از جنگجویان خارجی برای جنگ داخلی آن کشور بهره برده است.
در جنگ داخلی لیبی نیز ترکیه و روسیه در دو جبهه مقابل هم صف آرایی کرده اند. اغلب رزمندگان سوری حاضر در لیبی توسط ترکیه اجیر شده اند.
در سوریه نیز ترکیه از شبه نظامیان مخالف “بشار اسد” حمایت می کند.
روسیه در جنگ قره باغ یک خط دیپلماتیک میان دو طرف دعوا یعنی جمهوری آذربایجان و ارمنستان برقرار کرده است و سالهاست که به هر دوی این ها سلاح می فروشد.
روسیه در جنگ قره باغ حامی ارمنستان است. این دو به واسطه پیمانی موسوم به “سازمان پیمان امنیت جمعی” که یک ائتلاف نظامی میان شش جمهوری شوروی سابق است با یکدیگر هم‌پیمان هستند.
“ولادیمیر پوتین” می گوید که روسیه به تعهداتش در این پیمان وفادار است اما این تعهدات ربطی به جنگ “ناگورنو قره باغ” ندارد.
جنگجویان سوری شامل تنوعی از گروه های متعدد شبه نظامی مورد حمایت ترکیه درحال جنگیدن در قره باغ هستند.
این واقعیت، خبر از آن می دهد که نبرد قره باغ، درحال تبدیل شدن به یک جنگ فرسایشی است